Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Lincoln
Skrevet (endret)

I de fleste tilfeller er det staten som bør bestemme det.

Jaha, og "staten" består av hva da?

Endret av Lincoln
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan godt være at det fins boksere som fortjener å dø. Men ikke bare dø - de har større sjanse for å få demens også.

Formel 1 og MotoGP er vel så farlig.

Jeg syns det er kult å se folk banke dritten ut av hverandre. Jeg gir da vel evig langt faen i hva TS mener er "riktig."

Skrevet

Så dere mener at det også skal være valgfritt om man vil bruke bilbelte? Narkotika burde også tillates? Fordi man gjør det frivillig?

Nei, enkelte beskyttes mot seg selv og andre.

Narkotika burde tillates, av rent pragmatiske grunner.

Bilbelte burde folk bruke, fordi det ikke ligger noen underholdningsverdi i at folk splatter hodet mot frontrute - i hvert fall ikke ettersom nærbilder sjeldent kommer ut i media allikevel. Derfor er et påbud bare bra.

Skrevet

Jeg har vel ikke påstått at de er dumme? I såfall har du misforstått. Men jeg lurer likevel på hva slags menneskesyn proffboksere har, i og med de synes det er greit å denge løs på andre, og har null problem med at det kan føre til dødsfall.

Jeg er i mot all vold, du må gjerne synes det er dumt, men det sier mer om deg enn om meg.

Jeg vil gjerne ha ditt empiriske grunnlag for å hevde at proffboksere "har null problem med at det kan føre til dødsfall".

Skrevet

Jaha, og "staten" består av hva da?

Stortinget, regjeringa og domstolene.

Skrevet

Så jeg skal godta urett som ikke rammer meg selv?

Ja. Spesielt dersom det ikke er potensiale for at det vil kunne ramme deg selv, i utvidet forstand, vet at noen du kjenner eller bryr deg om blir truffet.

Hva er argumentet for å bry deg om noe som ikke på noen som helst måte rammer deg selv?

Skrevet

Ja. Spesielt dersom det ikke er potensiale for at det vil kunne ramme deg selv, i utvidet forstand, vet at noen du kjenner eller bryr deg om blir truffet.

Hva er argumentet for å bry deg om noe som ikke på noen som helst måte rammer deg selv?

Fordi jeg bryr meg om andre. Mesteparten av verdens urett rammer ikke meg på noen som helst måte, det betyr ikke at det greit og at man bare skal sitte å se på at det skjer.

Skrevet

Hva i all verden har retten på liv med boksing å gjøre? De går inn i ringen høyst frivillig. Vil påstå at de som driver med en sport, LIKER det. Om en skal uloveliggjøre alt som potensielt kan føre til død, hvor mye har en igjen da?

Pfft, dette er jo bare piss. Vi er påvirket av omverdenen, og vi er belastet med et utgangspunkt fra fødselen. Du har ikke frihet til å velge noe av dette. Og dette resulterer i at noen dras mot boksing. Friheten din er en illusjon. Du kan ikke noe for den du er, og du kan ikke noe for hva du velger.

Skrevet

Fordi jeg bryr meg om andre. Mesteparten av verdens urett rammer ikke meg på noen som helst måte, det betyr ikke at det greit og at man bare skal sitte å se på at det skjer.

Hvorfor skal du bry deg om andre?

Hvorfor skal du ikke bare sitte og se på at det skjer?

Skrevet

Jeg vil gjerne ha ditt empiriske grunnlag for å hevde at proffboksere "har null problem med at det kan føre til dødsfall".

Det har jeg ikke. Ingen vil selvsagt innrømme at man ikke har noe problem med det, men i og med at de velger å fortsette med sporten, så er det mye som tyder på at det "godtar" det.

Skrevet

Fordi jeg bryr meg om andre.

Men du bryr deg ikke om alle andre - for du bryr deg ikke om mitt behov for underholdning, eller å få lov til å banke dritten ut av andre som har samtykket...

Skrevet

Hvorfor skal du bry deg om andre?

Hvorfor skal du ikke bare sitte og se på at det skjer?

Er ikke alltid man velger å bry seg om andre, man bare gjør det, det heter empati. Det er vondt for meg å se på at andre lider, selv om det ikke går direkte ut over meg på noen som helst måte.

Men du bryr deg ikke om alle andre - for du bryr deg ikke om mitt behov for underholdning, eller å få lov til å banke dritten ut av andre som har samtykket...

Joda, jeg vil gjerne at du skal bli underholdt, men ikke på bekostning av andre.

Skrevet

Er ikke alltid man velger å bry seg om andre, man bare gjør det, det heter empati. Det er vondt for meg å se på at andre lider, selv om det ikke går direkte ut over meg på noen som helst måte.

Joda, jeg vil gjerne at du skal bli underholdt, men ikke på bekostning av andre.

OK.

Tryning i Hafjell, med vridd kne, korsbånd til hællvete, menisk fucka, muskler revet av fra lysken, hodeskader og kropp som slenger hit og dit som ei filledokke? Forby?

Syklist påkjørt i trafikken, smadret på frontruta. Forby?

Hva sier empatien din?

Gjest Lincoln
Skrevet

Stortinget, regjeringa og domstolene.

Og hva består disse elementene av?

Svar: Mennesker.

Gjest Lincoln
Skrevet

OK, da skal du få et råd av meg:

Bry deg om de som trenger og har bedt om hjelp, i stedet for å stikke den totalitære, trangsynte, intolerante nesen din i andre sine saker.

Skrevet

Pfft, dette er jo bare piss. Vi er påvirket av omverdenen, og vi er belastet med et utgangspunkt fra fødselen. Du har ikke frihet til å velge noe av dette. Og dette resulterer i at noen dras mot boksing. Friheten din er en illusjon. Du kan ikke noe for den du er, og du kan ikke noe for hva du velger.

Virker som du er full av piss. Frihet er å kunne gjøre ting kun fordi du kan uten at noen setter grenser for det. Folk kan velge å gå mot sin natur. Vi mennesker (noen iallefall) er så heldige at vi er i stand til å ta objektive valg og sette følelser og interesser til side. Kravet er intelligens, men siden du svarer slik du svarer mistenker jeg at dette er en mangelvare?

Anonymous poster hash: 0dbc6...83c

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg ikke. Ingen vil selvsagt innrømme at man ikke har noe problem med det, men i og med at de velger å fortsette med sporten, så er det mye som tyder på at det "godtar" det.

De som går i ringen godtar risikoen for at noe kan skje med dem. Du hevder at boksere "har null problem med at det kan føre til dødsfall". Dette utsagnet baserer du utelukkende på at du er motstander av boksing som sport, du har ingen empiriske data for å underbygge det, og så vidt jeg kan se har du ikke engang tatt deg bryet med å snakke med de som driver med boksing. De aller fleste vil fortelle deg at de synes det er grusomt når det skjer dødsfall og alvorlige skader i (og utenfor) ringen, og at det langt fra er noe de har "null problem" med.

Derfor er det også alltid lege til stede, utøverne må klareres i forkant av kamp, og i alle seriøse organisasjoner gjøres det en medisinsk sjekk også etter kamp. Det har ingenting med mangel på empati å gjøre - det handler om å måle styrke, smidighet, tekniske ferdigheter, utholdenhet og strategi mot andre. Du trenger ikke like det (hey, jeg liker ikke tennis), men du er hverken smartere eller mer empatisk enn andre fordi du er mot boksing. Du har tatt et standpunkt (riktignok basert fullstendig uten fakta) i forhold til hva du synses - det står det deg fritt til. Som du ser er flertallet her i tråden uenig med deg - det betyr ikke at menneskesynet ditt er "bedre" en andres.

Skrevet

De som går i ringen godtar risikoen for at noe kan skje med dem. Du hevder at boksere "har null problem med at det kan føre til dødsfall". Dette utsagnet baserer du utelukkende på at du er motstander av boksing som sport, du har ingen empiriske data for å underbygge det, og så vidt jeg kan se har du ikke engang tatt deg bryet med å snakke med de som driver med boksing. De aller fleste vil fortelle deg at de synes det er grusomt når det skjer dødsfall og alvorlige skader i (og utenfor) ringen, og at det langt fra er noe de har "null problem" med.

Derfor er det også alltid lege til stede, utøverne må klareres i forkant av kamp, og i alle seriøse organisasjoner gjøres det en medisinsk sjekk også etter kamp. Det har ingenting med mangel på empati å gjøre - det handler om å måle styrke, smidighet, tekniske ferdigheter, utholdenhet og strategi mot andre. Du trenger ikke like det (hey, jeg liker ikke tennis), men du er hverken smartere eller mer empatisk enn andre fordi du er mot boksing. Du har tatt et standpunkt (riktignok basert fullstendig uten fakta) i forhold til hva du synses - det står det deg fritt til. Som du ser er flertallet her i tråden uenig med deg - det betyr ikke at menneskesynet ditt er "bedre" en andres.

Nå har jeg ikke påstått at jeg er smartere eller bedre enn andre fordi jeg er i mot boksing, og det er heller ikke poenget. Poenget er at sporten er dødelig og voldelig og vold er fælt, det kommer jeg alltid til å mene. Og jeg kan ikke forstå at folk forsvarer det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...