Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da må du forby fallskjermhopp, dykking, alpint, snowboard - og mens vi er igang fotball og en rekke andre idretter som forårsaker dødsfall. Man kan kalle det barbarisk eller primitivt, men mange underholdes av det - og mange ELSKER å drive med det. Jeg vil gå så langt som til å si at det ligger i vår natur å utfordre hverandre til kamp, og måle/teste seg for å se hvem som er best. Da er det adskillig bedre at det foregår med regler, dommere - og leger - i en ring, heller enn i illegale former. Akkurat som mange mennesker ellers utsetter seg for risiko i forbindelse med sin hobby (eller sågar jobb), så vet kampsportutøverne akkurat hva de går til.

I fallskjerhopping skader en bare seg selv, i boksing skader man andre!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det ikke er underholdende er ikke hovedgrunnen til at det ikke burde være lovlig, kappgang er også kjedelig, men har ikke noe i mot det som idrett likevel.

Hovedgrunnen til at jeg er i mot det er at det er en voldelig sport, som går ut på å banke andre. Og det er skadelig (selv om det er i ordnende former), er jo heller ikke lenge siden ei svensk jente fikk hjerneblødning etter en boksekamp. Selv om det ikke er ofte at folk dør, så ser vi jo nå at det skjer, og da syns ikke jeg dette bør være en sport man skal støtte.

Nei, og de dør i andre idretter også. Statistisk sett er det mange idretter som er farligere enn boksing. I tillegg til de åpenbare, som basehopping, er det enormt med skader i cheerleading. Hesteridning har også langt høyere dødstall enn boksing. Fem prosent av alle dødsfall fra lynnedslag her i verden skjer forøvrig på golfbaner.

Statistisk sett er ikke boksing i nærheten av å være farligst. Den eneste forskjellen jeg kan se på boksing og de fleste andre idretter er at selve formålet er å påføre trauma på konkurrenters kropper. Da handler det jo bare følelsen av at det er så brutalt. I praksis er det ikke i nærheten av å være blant verdens farligste idretter, det handler i så fall om at du ikke bifaller intensjonene - nemlig ved at hele poenget er å slå til folk. Greit nok det, men ikke noe argument mot boksing. Bare grunnen til at du ikke liker sporten.

Anonymous poster hash: abe15...16a

• Liker 2
Skrevet

I fallskjerhopping skader en bare seg selv, i boksing skader man andre!

Det handler likevel om retten til å få velge å drive med noe selv om det er en risiko for å bli skadet - det være seg av en fjellvegg, av utstyr som ikke fungerer som det skal - eller av en motstander.

• Liker 1
Gjest Gunfreak
Skrevet

Det er nå kjent at Boksing, samt is hockey, og amerikansk fotball fører til permanente hjerneskader, som kan gi alt fra parkinson lingnedne tilstander, samt depresjoner, angst og selvmord.

I usa nå snakker man om at amerikansk fotball er en døende sport, og vil forsvinne i løpet av en generasjon.

Selv har jeg mer problemer med amerikansk fotball da veldig mange unge fattige menn i usa som er gode i fotball ser på det som sjangsen ut av fattigdom, så de er villige til å ta sjangsen på disse skadene for å komme ut av fattigdom.

Samme med boksing men i mye mindre grad. Før trodde man at bare de som spillte i NFL fikk nok juling for å få disse skadene, men nå viser det seg at selv de som spiller collage football risikierer dette.

I norge er jo ikke dette en ting, er ikke folk som begynner med boksing for å komme ut av fattigdom, dermed er det 100% frivillig, men for folk som er fattige i andre land, er det ikke like frivillig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir så gra av å se en boksekamp...

Godt at jeg ikke er den eneste. :P

Skrevet

Nei, og de dør i andre idretter også. Statistisk sett er det mange idretter som er farligere enn boksing. I tillegg til de åpenbare, som basehopping, er det enormt med skader i cheerleading. Hesteridning har også langt høyere dødstall enn boksing. Fem prosent av alle dødsfall fra lynnedslag her i verden skjer forøvrig på golfbaner.

Statistisk sett er ikke boksing i nærheten av å være farligst. Den eneste forskjellen jeg kan se på boksing og de fleste andre idretter er at selve formålet er å påføre trauma på konkurrenters kropper. Da handler det jo bare følelsen av at det er så brutalt. I praksis er det ikke i nærheten av å være blant verdens farligste idretter, det handler i så fall om at du ikke bifaller intensjonene - nemlig ved at hele poenget er å slå til folk. Greit nok det, men ikke noe argument mot boksing. Bare grunnen til at du ikke liker sporten.

Anonymous poster hash: abe15...16a

Det at det finnes andre idretter som er farligere endrer ingenting. Jeg synes at boksing på mange måter er like ille som hanekamper/hundekamper, og kan ikke fatte at noen synes boksing er etisk forsvarlig.

Heldigvis er proffboksing fortsatt ulovlig i Norge, men jeg frykter at det ikke kommer til å være det så veldig mye lenger. I andre idretter har man som regel sin skjebne i sine egne hender, det er som regel kun deg selv det går utover når det går galt, mens i boksing er det annerledes. I kampen på lørdag var det motstanderen som tok livet til den ene bokseren.

• Liker 2
Skrevet

Det at det finnes andre idretter som er farligere endrer ingenting. Jeg synes at boksing på mange måter er like ille som hanekamper/hundekamper, og kan ikke fatte at noen synes boksing er etisk forsvarlig.

Heldigvis er proffboksing fortsatt ulovlig i Norge, men jeg frykter at det ikke kommer til å være det så veldig mye lenger. I andre idretter har man som regel sin skjebne i sine egne hender, det er som regel kun deg selv det går utover når det går galt, mens i boksing er det annerledes. I kampen på lørdag var det motstanderen som tok livet til den ene bokseren.

Du ser ikke forskjellen mellom å tirre opp/trene opp dyr til å slåss, og at voksne mennesker frivillig gjør det? Vel, deg om det.

Jeg forventer at proffboksing blir lov i Norge i overskuelig fremtid, og ser frem til spesielt MMA-kamper på norsk jord.

Skrevet

I andre idretter er det jo i hovedsak seg selv man skader (om noe skulle skje), i boksing går det ut på å skade andre.

Er det?

https://www.youtube.com/watch?v=bJFI3S06FqA

https://www.youtube.com/watch?v=s4pblykrxdY

https://www.youtube.com/watch?v=U3J5IijwWXU

Anonymous poster hash: 5db3d...d99

Skrevet

Er det?

https://www.youtube.com/watch?v=bJFI3S06FqA

https://www.youtube.com/watch?v=s4pblykrxdY

Anonymous poster hash: 5db3d...d99

Disse sportene er selvsagt også umoralske sporter, dog ikke like ille som boksing.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Ja, boksing er en forferdelig sport. Det er kjedelig, brutalt og kvalmende.

Det finnes kun én ting som er mer kvalmt, og det er når langrennsgutta kommer over målstreket med snerk og snørr hengende nedover haka.

• Liker 2
Skrevet

For det første så dør det vel like ofte en bokser i ringen som det dør en fotballspiller på banen.

For det andre så er det ingen som tvinger deg til å se på.

For det tredje så er det temmelig mange flere sporter hvor man blir skadet av andre og ikke bare seg selv.

For det fjerde så kan du bruke argumentet om å skade andre til du blir grønn, for "den andre" er der veldig frivillig og klar over at de kan ende opp med blåveis. Ser du sammenligner med hundekamper, det blir jo litt feil for de hundene er neppe der frivillig.

For det femte så er nok snart proff-boksing lovlig i Norge, vi har tross alt verdens beste kvinnelige bokser og det er et nytt stjerneskudd på vei også :D

Skrevet

http://www.nrk.no/sport/boksar-doydde-etter-knockout-1.11518459

Alle idretter kan være skadelig for utøveren, og skader og dødsfall kan skje, men som regel er det sin egen kropp man skader, i boksing er det andre man skader, og nå nylig døde en bokser etter knock out. Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er underholdende!? Og jeg håper at proffboksing aldri blir tillat i Norge!

Boksing er ikke en sport vi her oppe noen gang blir gode i ...du vet at det er bare de fattigste som snører på seg hanskene og klarer å reise seg i de tyngste stunder. NAV produserer ikke akkurat tungvektsboksere for å si det slik...

.....har du vokst opp i et land hvor du altid har kunnet føle deg trygg og kunne spise deg mett hver dag så skal det lite til før ting blir forferdelig. Det er bare dem som *orker* å reise seg EN gang til som er de egentlige vinnerene ..klarer du ikke identifisere deg med noe av det så har du en like forferdelig innstilling

Anonymous poster hash: 02233...b43

Skrevet

Synes det er skremmende at flertallet i denne tråden synes det er greit at mennesker dør etter en kamp fordi man har gått i ringen frivillig. Synes det er en kvalmende holdning, og sier mye om menneskesynet.

Av og til må man beskyttes mot seg selv.

Finner ingenting positivt med boksing i motsetting til andre idretter.

• Liker 2
Skrevet

Synes det er skremmende at flertallet i denne tråden synes det er greit at mennesker dør etter en kamp fordi man har gått i ringen frivillig. Synes det er en kvalmende holdning, og sier mye om menneskesynet.

Av og til må man beskyttes mot seg selv.

Finner ingenting positivt med boksing i motsetting til andre idretter.

Boksing er ikke ensbetydende med å akseptere at folk dør ...det er en veldig gammel tradisjonsrik sport.

Du kjører vel også bil frivillig ? ...at statens veivesen aldri orker å lage bedre veier der folk dør veldig ofte i trafikken er vel mer til ettertanke er det ikke ?.

Setter det hele i perspektiv eller hva ?

Skrevet

He, he, he.

Lite som slår det å se to jenter slå løs på hverandre.

Skrevet

Lite som slår det å se to jenter slå løs på hverandre.

Om deg?

Skrevet

Elsker boksing. Har lyst til å begynne med det selv, for en kick det må være :)

Skrevet

Boksing er ikke ensbetydende med å akseptere at folk dør ...det er en veldig gammel tradisjonsrik sport.

Du kjører vel også bil frivillig ? ...at statens veivesen aldri orker å lage bedre veier der folk dør veldig ofte i trafikken er vel mer til ettertanke er det ikke ?.

Setter det hele i perspektiv eller hva ?

Hadde ikke bilkjøring vært nyttig så burde det også være forbudt, men det er faktisk nyttig og noe vi er avhengig av, det samme kan ikke sies om boksing. Så nei, det setter ikke ting i perspektiv.

• Liker 2
Skrevet

De gjør det frivillig.

Skal vi forby tobakk og alkohol? Tenk på hvor mange mennesker som får livene sine ødelagt av dette, og ikke minst barn...... Skadevirkningene etter boksing blir jo tilnærmet lik null sammenlignet med skadevirkningene av alkohol og tobakk.

Anonymous poster hash: 7941c...99f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...