Monstrum Skrevet 4. februar 2014 #21 Skrevet 4. februar 2014 Jeg begynte å lage mat hjemme da jeg var 11, så det tror jeg nok skal gå fint
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #22 Skrevet 4. februar 2014 Selvfølgelig er det ikke for mye forlangt! :-) . Barn i den vestlige verden er generelt veldig bortskjemte, hvis folk fra andre verdensdeler hadde sett hvordan vi dikkedaret med dem hadde de fått hakeslepp ;-) . Så du kan med MEGET god samvittighet gi dem en slik oppgave, de vil føle mestring og stolthet over at de "har blitt så store", og dine fremtidige svigerbarn vil absolutt takke deg!! ;-) . Anonymous poster hash: 91788...04a 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #23 Skrevet 4. februar 2014 Selvfølgelig er det ikke for mye forlangt! :-) . Barn i den vestlige verden er generelt veldig bortskjemte, hvis folk fra andre verdensdeler hadde sett hvordan vi dikkedaret med dem hadde de fått hakeslepp ;-) . Så du kan med MEGET god samvittighet gi dem en slik oppgave, de vil føle mestring og stolthet over at de "har blitt så store", og dine fremtidige svigerbarn vil absolutt takke deg!! ;-) .Anonymous poster hash: 91788...04a Amen!Anonymous poster hash: 3422f...b7c
minister-mio Skrevet 4. februar 2014 #24 Skrevet 4. februar 2014 Kan jo hende de syntes det er moro til og med. En fin ting å kunne er det iallefall!
Celtic Heart Skrevet 5. februar 2014 #25 Skrevet 5. februar 2014 Unger har ikke vondt av å lære å lage mat og ta det ansvaret en gang i blant. Her har ungene vært med på kjøkkenet siden de var små. Den ene er mer glad i å lage mat enn den andre, men da dekker heller han bordet og vasker klær etc. Her er mannen kjempeflink på kjøkkenet, og jeg synes det er greit at andre kan ta matlaginga når jeg har stått en haug timer å lagd mat før på dagen (er kokk). Selv om vi er to foreldre ser jeg på det som en selvfølge at ungene hjelper til hjemme, de bor ikke på noe hotell.
regine Skrevet 5. februar 2014 #26 Skrevet 5. februar 2014 og jeg må si jeg blir like overrasket hver gang en sånn problemstilling kommer opp. I mine øyne kunne (og BURDE!) barna hatt langt flere oppgaver langt tidligere. For meg har det alltid vært en selvfølge at barna skal være med på den daglige driften av husholdningen, selvsagt etter evner (forskjell på en på to og en på ti!). Til og med uten å få betalt for det! Min 8-åring hadde i sin tid ansvaret for å vaske badet, og det gikk faktsik helt fint. NÅ - som voksen, er h*n også en kløpper på kjøkkenet, fordi h*n alltid ble tatt med på matlaging og alltid har fått prøve seg. At det må spørres om det er "for mye forlangt" at så store barn lager mat EN dag i uka finner jeg mildt sjokkerende. Når skal disse barna bli i stand til å sørge for seg selv? inkluderer både matlaging, rydding, generell husholdshygiene..... Hvis man "skåner" de for alt dette fram til de er voksne, så verken lærer de eller blir i stand til å ta vare på seg selv. Og det er i mine øyne å IKKE ivareta sin oppdragerplikt som forelder.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #27 Skrevet 5. februar 2014 Helt naturlig at de er med og hjelper til hjemme. Jeg blir satt ut når jeg ser hvor lite plikter hjemme mange barn har. Og i tillegg har man foreldre som betaler dem (!) for å gå ut med søppelet etc. Bare flott at barna dine lærer å lage seg mat, og at det er naturlig at alle hjelper til. Anonymous poster hash: 2e3ce...9ce
Millimani Skrevet 5. februar 2014 #28 Skrevet 5. februar 2014 De vokser på det! Selv var jeg ikke noe matlagings-menneske i min barndom, og er det fortsatt ikke. Jeg kokte poteter og laga kaffe, ellers gjorde jeg veldig lite på kjøkkenet. Tenk så mye jeg kunne lært av å få være en liten husmor da Skal sies at interessen min var ikke der for sånne ting, men kanskje noen kunne forsøkt å motivere meg mer til det. Du skal ikke mange generasjoner tilbake før det var veldig vanlig at barn i 10-års alder og enda yngre enn det, - laget middag til nær en hel bataljon.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. februar 2014 #29 Skrevet 5. februar 2014 En dag hver i uka burde de absolutt klare. Siden de holder på med hver sine fritidsaktiviteter tror jeg det er bra for dere å ha middagsmåltidene før disse slik at de får i seg nok og god energi før disse starter. (Sett i forhold til det å ha middag på kveldstid.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #30 Skrevet 5. februar 2014 Jeg synes det høres flott ut - og absolutt noe barna bør gjøre enten de bor med en eller to foreldre. Det er en god ide å gi dem frie tøyler, men ha ting i fryseren for sikkerhets skyld. Dere kan jo lage mat sammen i helgene, så lærer de grunnleggende teknikker og sammensetning av måltider. Kanskje kunne en Jamie Oliver-bok eller app være noe for dem om de kan engelsk (fin måte å lære engelsk på uansett!) - min erfaring er at han er enkel å følge og morsom og maten smaker godt også for barn. Anonymous poster hash: bdb82...2a0
Barcelone Skrevet 5. februar 2014 #31 Skrevet 5. februar 2014 Jeg begynte å lage middag da jeg var 10 år. Laget ikke hver dag da og det gikk mye i suppe og enkle retter. Ser ingen grunn til at ikke dine barn skal greie det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå