AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har blitt alene med to barn på 10 og snart 13 år. De har sine fritidsaktiviteter, men ikke så mye at det blir stress. Leksene klarer de uten hjelp. For å få en ny hverdag til å gå rundt, har jeg tenkt å be dem om å lage middag én dag hver per uke, slik at den er klar når jeg kommer hjem fra jobb og de rekker å dra videre på trening/øvelser. Slik det er nå, blir det som regel veldig raske løsninger (à la pølse i lompe) hvis jeg skal få middag i dem hver dag. Vi skal selvsagt lage en plan, og storhandle slik at alt de trenger til å lage middag er i hus. Krever ikke mye av dem, ser for meg pastaretter, kyllingfilet med salat, koteletter og potet, pannekaker og suppe o.l. De er ofte med og lager mat, så jeg vet at de behersker å bruke kjøkkenredskap. Spørsmålet mitt er om dette er for mye forlangt? De har jo lange skoledager, lekser etterpå og aktiviteter på kvelden, så jeg ser jo at de trenger å bare slappe av etter skoletid også. Alternativet er å forskyve middagen til kvelden, men da legger jeg jo beslag på den tiden også, som de kanskje heller vil være sammen med venner eller gjøre andre ting. Synspunkter? Anonymous poster hash: 18f1d...db6 5
Gjest RompeRusk Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Jeg og søskene mine har laget middag siden 14 års alderen, så 13 åringen klarer nok å lage middag. Hva med å sette 10 åringen til andre oppgaver, som tømme/fylle oppvaskmaskin? Dekke på bordet? Har selv vokst opp med husoppgaver hjemme, og synes ikke du krever for mye av barna så lenge det ikke er oppgaver som krever kjempemye tid av dem. Husk at de også skal ha tid til lekser, venner og fritidsaktiviteter 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Her setter 9 åringen på poteter og dekker bordet. Klarer også å steke pølser, varme lapskaus eller annen gryte jeg har gjort klart og laget salat. Så det vil jeg tro går helt fint med dine også. Hun synes det er en mer moro oppgave enn å støvsuge f.eks. Anonymous poster hash: dbe00...8c6 3
Rararara Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har ikke så store barn selv, men min første tanke er at det var en god plan:) For en fin måte å la barnet ta del i (for å bruke et utdatert ord) husstellet på! Jeg ser iallfall for meg at mine barn etterhvert vil vokse på slike oppgaver. Jeg tror dette er lurt av deg og absolutt ikke for mye forlangt. Tommel opp fra meg 2
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Det der må de klare + trekke over et gulv i ny og ne. 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 Mine foreldre skilte seg når jeg var 12 år (41 nå). Jeg ble boende med min far. Jeg kom hjem fra skolen senest kl 14:00. Han kom hjem 15:30 sånn ca. Jeg lagde masse mat. Vi hadde matlagning på skolen og jeg "briljerte" med retter fra skole-oppskrifter. Jeg tror vi spiste endel merkelige middager Jeg kan si mye stygt om min far, han var ingen god foreldrer, men en av tingene jeg husker som positive var etter-skolen-tiden jeg hadde på kjøkkenet og den mestringsfølelsen det gav. Jeg tok også ansvar for rengjøring av huset, noe som kanskje var litt vel drøyt, men sånn var det no hos oss. Jeg var skoleflink og gjorde alltid leksene mine og hadde enda mye fritid til overers. Jeg har en venninne med en datter på 13 og jeg er ærlig talt sjokkert over hvor uselvstendig jenta er. Hun kan ikke (og gidder ikke, hvorfor skal hun det, hun har jo ikke blitt lært opp) koke en potet engang og ringer min venninne og maser på henne fra før hun slutter i jobb om at hun er sulten og vil ha middag.... Tror ikke du forlanger for mye av ungene dine nei. De får være med og mestre hjemmet og alle får litt mer tid sammen og barn kan begynne i den alderen å lære seg å kokkelere litt og at det er grønnsåpe og salmiakk man vasker gulvene med, aaaaaaallldri salmiakk og klorin. Det ruster dem for fremtiden når de flytter hjemmefra. Jeg husker godt forskjellen på mine bo-steder mot mine venners. Vi var helst hos meg for jeg hadde ikke bare ett sted å bo, jeg hadde ett koselig og rent hjem hvor mat dukket opp fra det første stedet jeg flyttet til når jeg dro hjemmefra. Anonymous poster hash: 463e3...58a 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Jeg begynnte på eget initiativ å utforske på kjøkkenet når jeg var 8. Da hendte det stadig at mamma og pappa kom hjem til 3 retters middag midt i uken. Så etter hvert ble det en vane å lage middag hver dag og etterhvert sluttet mamma å gjøre det helt. Så når jeg begynnte på vgs og hadde lange dager, så de begge var hjemme før meg, var det litt surt at de ikke en gang hadde tenkt på middag, og svaret var at "det får du lage selv, eller ta en brødskive". >Og etter jeg flyttet hjemmefra har de middag 1-2 dager i uken bare... Nå sporet jeg helt av, men jeg mener at begge to burde helt fint klare å lage en middag i uken! Kansje vil de synes det er gøy, og få en økt interesse for matlaging også?? Anonymous poster hash: fe993...dce 1
Gjest chiki Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Det er jo også en mulighet å lsge dobbelt opp sv en del å fryse ned, feks 2 mousakka/lasagne/lapskaus/grstenger, så ta opp dagen før og ungene setter det i ovnen. Eller du setter i ovnen de dagene dere er i tidsklemma. Pølse o lompe er ikke fullverdig middag;)
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Lage middag sammen dagen før, som lettvint kan varmes opp, eller bare trenger mindre tilbereding, ala koke poteter? Anonymous poster hash: d6dca...a50 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Nei, de har bare godt av å lære seg dette, det vil de være glad for senere. Bare sørg for at de er nøye med sikkerhet rundt varme plater og denslags, så de ikke forårsaker brann. Anonymous poster hash: e0a8a...6ac 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #11 Skrevet 4. februar 2014 Du kan jo lage mye de dagene du har fri, så fryse ned. For eksempel kjøttkaker, kjøttboller, mousakka/lasagne, fiskekaker også videre... Så er det bare til å sette på poteter og legge middagen i saus. Anonymous poster hash: 027a1...571 2
makkapakka Skrevet 4. februar 2014 #12 Skrevet 4. februar 2014 De har jo ikke vondt av å lære seg å lage mat. Spørsmålet er om de liker det? hvis ikke tror jeg det blir "litt av en middag" du kommer hjem til.
pusleline Skrevet 4. februar 2014 #13 Skrevet 4. februar 2014 Enig med de over her, tror det er lurt at de både har litt ansvar og dermed også får forståelse for at ting tar tid. Her i huset er det en 17 - åring som aldri lager middag...! Hadde jeg kommet inn i familien tidligere tror jeg nok at det å starte med middag hadde vært et selvfølgelig krav.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #14 Skrevet 4. februar 2014 Takk for mange svar! Ja, jeg tenker at jeg skal lage opp noe som kan ligge klart til oppvarming i fryseren - samtidig vil jeg gi dem litt frie tøyler med hva de ønsker å lage. De er begge interessert i matlaging, så sånn sett tror jeg ikke det vil være en belastning. Tror vi prøver det ut fra neste uke. Blir spennende å se om hverdagene blir mindre hektisk! Anonymous poster hash: 18f1d...db6
Athene Skrevet 4. februar 2014 #15 Skrevet 4. februar 2014 Jeg synes det høres ut som en god idè, under god veiledning. Mannen vokste opp med dette, og han er super på kjøkkenet og til å ta ansvar hjemme. Ingen tradisjonell kjønnsdeling hos oss. Når det gjelder arbeidsmengde vil den nok ikke gå ned i begynnelsen. Det å rydde opp etter unger på kjøkkenet (før de lærer det selv) er nok mer jobb enn å lage maten selv Men når det gjelder mat i hverdagen finnes det også andre råd. Man behøver ikke lage mat hver dag. Jeg lager som regel middag til to dager i slengen. Og i helgen lager jeg opp større porsjoner til kjøleskapet og fryseren slik at det er enkelt å spise god og sunn mat laget fra grunnen også i en travel hverdag. 1
kaprifolen Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 Lagde middag en gang i uken fra jeg var 6, jeg... Syntes det var SÅ stas, og det var jeg som maste meg til å få lov til det fremfor å gå til den gamle dagmammaen min den dagen verken mamma eller pappa var hjemme før ettermiddagen. Ble mye eggerøre med forskjellig krydder, ris med grønnsaker osv, og noen dager la de igjen en 50-lapp som jeg fikk gå å kjøpe grillet kylling for på butikken. Så lagde jeg noe tilbehør og dekket bordet. Den dag i dag er jeg veldig glad i å lage mat, og trives best alene der, akkurat slik jeg fikk lov til å være da jeg var liten..
Gjest Riskjeks Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 Synes det høres bra ut, jeg. Matlaging er jo en del av husarbeidet som barn ofte liker å hjelpe til med.
Leanne Skrevet 4. februar 2014 #18 Skrevet 4. februar 2014 Her lager 7 og 9åringen middag sammen en dag i uka, ofte potetmiddager da det er lettvint. Dette har de laget: Koke poteter, smelte smør, raspe gulrot og sette inn laks eller fiskekaker i ildfastform i ovnen. Koke poteter, koke grønnsaker, lage posesaus og varme kjøttboller/ kjøttkaker i sausen. Har også laget spagetti, koke spagetti, varme opp et glass hjemmelaget pastasaus (har alltid et lager i fryseren) og ha i hjemmelagde kjøttboller (som jeg har laget i forveien) Jeg er gravid og sykemeldt så har foreløpig vært hjemme mens de har ordnet på kjøkkenet, men ser at de fikser det greit sammen. Vil tro dine som er eldre også vil få det til, men kan være lurt at de får ansvaret sammen. Så kan de hjelpe hverandre, og lag avtaler på hvordan helle av vann og ta ting ut av ovnen... Dette kan gi store brannskader. Her gjør jeg dette, men mine er jo en del mindre..
Gjest Whitestripes Skrevet 4. februar 2014 #19 Skrevet 4. februar 2014 Mine barn fikk lov til å holde på på kjøkkenet fra de var temmelig små, med det resultat at de som voksne menn er kjempeflinke til å lage mat! Ikke noe hel-eller halvfabrikata der i gården, nå lages alt fra bunnen La ungene få dette ansvaret, og de vil vokse på det, samtidig som de lærer matlaging.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #20 Skrevet 4. februar 2014 Jeg lagde middag til pappa og lillebror hver dag fra jeg var ca 13-14. Lærte masse om matlaging da, noe jeg er veldig glad for. Til sammenligning kunne sambo knapt koke poteter da vi møttes Der i huset var det foreldrene som lagde all mat når han vokste opp. Anonymous poster hash: 06057...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå