Gå til innhold

Grønt lys er IKKE det samme som grønn pil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag skjedde det igjen, foran meg og barnevogna i fotgjengerfeltet sneiet en bil forbi i temmelig høy hastighet. Jeg så at den kom og måtte stoppe og vente midt i veien for ikke å bli påkjørt (eller enda verre at ungen ble det). Bilen svingte til venstre inn på veien jeg gikk over, og hadde grønt lys - men jeg hadde jo også grønn mann! Virker ikke som alle er klar over dette, for det har skjedd før også.

Grrrr! Her er alltid påpasselig når jeg går over der, men det er jo masse unger som går der også og de går jo noenganger i sine egne tanker... Frykter at det vil skje en tragedie en dag.

Er det virkelig så vanlig å ikke vite evt gi blaffen i dette??

Anonymous poster hash: f87b2...5b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er idiotisk at det i det hele tatt kan være grønt samtidig for både biler og fotgjengere! Desverre er ikke alle klare over dette, og det kan fort bli skummelt! Den beste løsningen hadde vært at det ikke var grønn mann og grønn pil for bilene samtidig!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skjedde det igjen, foran meg og barnevogna i fotgjengerfeltet sneiet en bil forbi i temmelig høy hastighet. Jeg så at den kom og måtte stoppe og vente midt i veien for ikke å bli påkjørt (eller enda verre at ungen ble det). Bilen svingte til venstre inn på veien jeg gikk over, og hadde grønt lys - men jeg hadde jo også grønn mann! Virker ikke som alle er klar over dette, for det har skjedd før også.

Grrrr! Her er alltid påpasselig når jeg går over der, men det er jo masse unger som går der også og de går jo noenganger i sine egne tanker... Frykter at det vil skje en tragedie en dag.

Er det virkelig så vanlig å ikke vite evt gi blaffen i dette??

Anonymous poster hash: f87b2...5b3

Om han har grønn pil skal faktisk ikke du ha grønn mann heller. Fikk iallfall beskjed om det da jeg kjøærte opp med henvisningn til hvor det sto. (husker ikke hvor det står lenger) Men fikk også beskjed om at det var mange lyskryss som ikke var programert rett. Så både du og sjåføren har rett.

Anonymous poster hash: 07acd...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en mangel i en del sjåførers opplæring, ja, eventuelt er det noe som er lett å glemme - ved grønn pil skal kjørebanen være klar og ingen kryssende trafikanter skal ha grønt, mens ved grønt lys kan fotgjengere ha grønn mann samtidig. Uansett synes jeg sjåfører bør se seg for og kjøre aktsomt, da det alltids er en og annen fotgjenger som kommer trampende ut i veien uansett hva lysene viser. Det er en fattig trøst at man kjørte på grønt, hvis man kjører ihjel en fotgjenger i fotgjengerfelt - selv om denne skulle vise seg å ha gått på rødt...



Anonymous poster hash: 53ba9...416
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J Den beste løsningen hadde vært at det ikke var grønn mann og grønn pil for bilene samtidig!

Det er ikke grønn mann og grønn pil samtidig, det er hele poenget. Grønt lys derimot, betyr at bilene har lov å kjøre, men at det kan være andre som har grønt samtidig.

Anonymous poster hash: 53ba9...416

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har grønn pil skal faktisk ikke du ha grønn mann heller. Fikk iallfall beskjed om det da jeg kjøærte opp med henvisningn til hvor det sto. (husker ikke hvor det står lenger) Men fikk også beskjed om at det var mange lyskryss som ikke var programert rett. Så både du og sjåføren har rett. Anonymous poster hash: 07acd...4c4

Han hadde ikke grønn pil, han hadde grønt lys :) (som det står i innlegget mitt)

Anonymous poster hash: f87b2...5b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er idiotisk at det i det hele tatt kan være grønt samtidig for både biler og fotgjengere! Desverre er ikke alle klare over dette, og det kan fort bli skummelt! Den beste løsningen hadde vært at det ikke var grønn mann og grønn pil for bilene samtidig!

Du kan godt synes det er idiotisk, men det er sånn trafikkreglene er og da er det ikke verre enn å lære seg dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde ikke grønn pil, han hadde grønt lys :) (som det står i innlegget mitt)

Anonymous poster hash: f87b2...5b3

Sorry, da misforsto jeg =)

Anonymous poster hash: 07acd...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt synes det er idiotisk, men det er sånn trafikkreglene er og da er det ikke verre enn å lære seg dem.

Jeg kjører ikke bil uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke grønn mann og grønn pil samtidig, det er hele poenget. Grønt lys derimot, betyr at bilene har lov å kjøre, men at det kan være andre som har grønt samtidig.

Anonymous poster hash: 53ba9...416

Da misforstod jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat samme regel som for biler, altså; Om du har grønt lys og skal til venstre, har du fremdeles vikeplikt for de som kommer rett imot. Grønt lys betyr ikke klampen-i-bånn-uten-å-se-seg-for, men det har tydeligvis ikke alle skjønt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det første jeg lærte, når jeg skulle ta lappen, var at når man i et kryss svinger inn på ny vei så får man vikeplikt for eventuelle fotgjengere - med mindre man har grønn pil. Virker som en del har glemt det kanskje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt en del i Oslo, har jeg funnet ut av at hvorvidt det er grønn pil, eller grønt lys ikke spiller noen rolle, for fotgjengerne krysser veien uansett. Så folkens; se dere for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan godt synes det er idiotisk, men det er sånn trafikkreglene er og da er det ikke verre enn å lære seg dem.

Ditto! Det er jo ingen hemmelighet. Trafikkreglene altså ;)

Anonymous poster hash: d287d...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Sandefjord i dag, kom til et lyskryss der og skulle opp til høyre. Her er det ikke noen pil, kun grønt lys. Da lyset ble grønt, fikk også ei dame en grønn mann samtidig over veien der hvor jeg skulle.
Jeg så jo hun gikk over veien og trakket jo ikke gassen i bånn, man har lov å bruke øynene også ;)

Men jeg må si jeg likevel reagerte på at vi fikk grønt lys samtidig. Det er dessverre ikke alle som er hensynsfulle bak rattet, for noen er dessverre grøntlys ensbetydende med enerett på veien og gassen i bånn...slik blir det fort ulykker av.
Ekstra skummelt nå som det er glatte veier også.
Ikke at bare bilister skal ta hensyn, voksne folk som bruker beina bør løfte blikket de også...de kan ikke ta for god fisk at andre bilister følger med.

Med barn er det så klart annerledes, da skal man UANSETT passe på kjøringa.



Anonymous poster hash: bcfdd...2e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at problemet har noe å gjøre med at grønt lys ikke er grønn pil. Det har jo akkurat samme funksjon. Det sier hvem som kan kjøre hvor. I begge tilfeller kan man risikere at fortgjenger har grønt lys samtidig. Særlig ved grønn pil er dette tilfelle i mitt nærområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke helt at problemet har noe å gjøre med at grønt lys ikke er grønn pil. Det har jo akkurat samme funksjon. Det sier hvem som kan kjøre hvor. I begge tilfeller kan man risikere at fortgjenger har grønt lys samtidig. Særlig ved grønn pil er dette tilfelle i mitt nærområde.

Problemet er vel heller at det finnes idioter i trafikken som tråkker klampen i bånn ved første glimt av grønt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begge tilfeller kan man risikere at fortgjenger har grønt lys samtidig. Særlig ved grønn pil er dette tilfelle i mitt nærområde.

Da er det noe galt med trafikklysene i ditt område, og du bør melde fra til ansvarlige (Mesta?).

http://nettlappen.no/forums/t/2498.aspx

Anonymous poster hash: 53ba9...416

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at problemet har noe å gjøre med at grønt lys ikke er grønn pil. Det har jo akkurat samme funksjon. Det sier hvem som kan kjøre hvor. I begge tilfeller kan man risikere at fortgjenger har grønt lys samtidig. Særlig ved grønn pil er dette tilfelle i mitt nærområde.

Nei, ved grønn pil skal det ikke være fotgjengere på veien du svinger inn på som har grønn mann (det er forskjellen på grønn pil og grønn mann). Foreslår at du varsler om det hvis dette er feil der du bor.

Anonymous poster hash: f87b2...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ved grønn pil skal det ikke være fotgjengere på veien du svinger inn på som har grønn mann (det er forskjellen på grønn pil og grønn mann). Foreslår at du varsler om det hvis dette er feil der du bor.Anonymous poster hash: f87b2...5b3

Forskjellen på grønn pil og grønt lys, mente jeg selvfølgelig!

Anonymous poster hash: f87b2...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...