Gå til innhold

- Gravide blir for lett sykemeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endelig noen som tør å ta bladet fra munnen og si det som det er. Og heldigvis kommer det fra kvinner selv.

Det koster rett og slett samfunnet veldig mye når gravide kvinner sykemelder seg straks de kjenner et snev av kvalme eller om de er øm i bekkenet.

På tide å ta seg sammen og slutte å syte så mye!

http://www.side2.no/helse/article3751473.ece



Anonymous poster hash: 10d1f...9fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dessverre ikke at det vil komme så mye fornuftig ut av denne diskusjonen.

Mest sannsynlig vil mange føle seg urettferdig anklaget, gjøre anskrik og fortelle om hvor ille de faktisk hadde det under sin graviditet. Andre vil føle dette som berettiget kritikk og fortelle om hvordan de klarte seg helt fint gjennom sin graviditet.

De som burde føle seg truffet regner jeg ikke med at bryr seg nevneverdig.

Dermed får man en diskusjon mellom to parter som vil stå steilt på sitt, mens stridens kjerne neppe vil involveres i det hele tatt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre ikke at det vil komme så mye fornuftig ut av denne diskusjonen.

Mest sannsynlig vil mange føle seg urettferdig anklaget, gjøre anskrik og fortelle om hvor ille de faktisk hadde det under sin graviditet. Andre vil føle dette som berettiget kritikk og fortelle om hvordan de klarte seg helt fint gjennom sin graviditet.

De som burde føle seg truffet regner jeg ikke med at bryr seg nevneverdig.

Dermed får man en diskusjon mellom to parter som vil stå steilt på sitt, mens stridens kjerne neppe vil involveres i det hele tatt.

Som om jeg skulle skrevet det selv!

Anonymous poster hash: 1ebd4...aa7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si meg ganske enig ja. Og det enda jeg var en av de som var sykemeldt under graviditeten selv.

Dette fordi jeg ikke hadde noe valg, og måtte holde sengen iflg legene pga diverse komplikasjoner.

Men fikk ofte kommentarer som : "du er da ikke syk, bare gravid". Og grunnen til at så mange syns det er greit med slike kommentarer føler jeg er fordi utrolig mange blir sykemeldte med en gang de føler litt på ubehag, det er stor forskjell på ubehag som følge av graviditet, og å være så syk at man bør være sykemeldt.



Anonymous poster hash: 9e049...511
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det kommet fra en faginstans, hadde jeg muligens gitt argumentet hennes en vurdering. Men at en arbeidsgiver representant klager på for mange sykemeldte, er ikke noe nytt.

Desverre er det slik at altfor mange i min posisjon kun ønsker å forholde oss til mennesker produktivitet; ikke til helheten i arbeidstakerens liv. Ideelt vil vi tilbake til stemplingsuret og det å betale for effektivt arbeidsminutt. Det var en grunn til at vi forlot den tankegangen.

Distanserer vi oss fra statestikken om sykdom, og ser på arbeidstaker i forhold til år istedet for effektive minutter, får vi en bedre forståelse av kosten knyttet til arbeidstakere og samtidig opplever vi bedret effektivivtet. Mennesker er ikke roboter.

Jeg er slett ikke sikker på at vi tjener på å dra inn en arbeidstaker som går å spyr 1 gang i timen , eller som sliter på bekkenet. Disse reaksjonen er kroppens signaler som folk faktisk bør lytte til. En ignorering av denne typen faresignaler, kan fort føre til at man sitter med ytterligere sykemeldinger i etterkant, eller til og med uførhet. Det har også direkte konsekvenser. 1 kvinne borte er billigere en 3 kvinner som sitter i "klubb" for å trøste hverandre.

Endret av Druid
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i Norge burde lære mer av utlandet, her er vi bortskjemte med lang fødselspermisjon osv.

Hvordan skulle det gått med norske kvinner hvis de blir så syke og dårlige under graviditet at de må være hjemme fra jobb hvis de hadde bodd i andre land. De fleste land har ikke mer enn 6-8 uker svangerskapspermisjon før man må ut i jobb igjen. Og i mange land må man jobbe bare noen dager etter fødsel. I Norge sykemelder man seg når man er gravid, og kan gå hjemme opp til 1 år med 80% inntekt.

Innimellom er det ikke rart at arbeidsgivere foretrekker de som er ferdige med graviditeter og svangerskap, eller eventuelt menn i høyere stillinger hvor det ikke er bare bare å erstatte personen over tid.



Anonymous poster hash: 9e049...511
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jo greia at det å sykemelde seg selv i lengre perioder ikke er noe man automatisk kan bestemme selv. Man må faktisk til en lege. Så spørsmålet blir gjerne om det er legen som tar for lett på å skrive ut sykemeldinger?

Jeg var 50% sykemeldt i 3 uker i begynnelsen av svangerskapet på grunn av tretthet og kvalme. Legen min mente at det ville være lurt å kommer seg ut noen timer hver dag og tenke på noe annet, og det hadde hun helt rett i.

Jeg har enda dager der jeg er forferdelig trett grunnet dårlig med søvn, men med tilrettelegging på jobb og hjemmekontor, så har jeg klart å jobbe stort sett som før. Veldig deilig egentlig^_^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i Norge burde lære mer av utlandet, her er vi bortskjemte med lang fødselspermisjon osv.

Hvordan skulle det gått med norske kvinner hvis de blir så syke og dårlige under graviditet at de må være hjemme fra jobb hvis de hadde bodd i andre land. De fleste land har ikke mer enn 6-8 uker svangerskapspermisjon før man må ut i jobb igjen. Og i mange land må man jobbe bare noen dager etter fødsel. I Norge sykemelder man seg når man er gravid, og kan gå hjemme opp til 1 år med 80% inntekt.

Innimellom er det ikke rart at arbeidsgivere foretrekker de som er ferdige med graviditeter og svangerskap, eller eventuelt menn i høyere stillinger hvor det ikke er bare bare å erstatte personen over tid.

Anonymous poster hash: 9e049...511

Dette er prisen vi betaler for å få kvinner ut i arbeidslivet. Hvis ikke støtten var tilgengelig , ville vi vært avhenging av samfunnet i større grad var fundert rundt at kvinner ble finansiert av sine ektemenn.

Konsekvensen ville vært lavere økonomisk aktivitet og mye lavere målbar produktivitet. (Det at mamma passer barnet sitt hjemme er ikke mindre produksjon enn om barnet er i barnehagen, men den er ikke kommersiell, og følgelig ikke målbar. )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det problemer med tilretteleggingen som var hovedårsaken til sykmeldingen. Jeg slet veldig med kvalme i store deler av svangerskapet og var inn og ut av sykehuset. Jeg hadde lyst til å jobbe, og gjorde det også selv om jeg var 100% sykmeldt. Med god tilrettelegging hadde jeg nok kunne jobbet iallefall 60% store deler av svangerskapet. Kanskje ikke når det var som verst, men deler av det kunne jeg jobbet.

Men jeg er i en svært mannsdominert bransje med en tildels høy macho kultur. Jeg har ingen utpreget fysisk jobb, men jobber i et kontormiljø som er meget hektisk og har tildels stort arbeidspress. Jeg fikk beskjed av sjefen min om at jeg faen meg fikk komme meg inn på jobb til 7 som resten av kontoret. Da var jeg 50 % sykmeldt slik at jeg kunne "spy meg ferdig" om morgenen. Når jeg var på jobb spydde jeg en 3-4 ganger i løpet av dagen. Dette ble også kommentert til de grader av sjefen.

Dette er ikke et innlegg for å fortelle om hvor vanskelig jeg hadde det i svangerskapet. Jeg hadde virkelig lyst til å gå på jobb. Og med god tilrettelegging og aksept av situasjonen av sjefen så hadde jeg nok klart meg ganske godt i jobb. Ikke i 100%, men 60-70%.

Jeg elsker jobben min og å ha en arbeidsplass å gå til har svært mye å si for både selvfølelse og ikke minst det sosiale. Synes tiden hjemme da jeg virkelig fikk "tid til å føle på kvalmen" var verre enn å være på jobb å spy.

Er ganske sikker på at svært mange kunne gått på jobb med svangerskapsplager dersom man hadde hatt god tilrettelegging. Men har også forståelse for arbeidsgivere som er lei av gravide kvinner som sykemeldes og krever svært mye ressurser både økonomisk og praktisk. Hos de fleste vil jo også et svangerskap føre til produktivitetsnedgang.

Man sier at en graviditet ikke er en sykdom. Men jeg vil gå så langt som å si at enhver person med forholdsvis vanlige svangerskapsplager utenom svangerskap ville blitt sykmeldt.



Anonymous poster hash: f9e63...eed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff. Stakkars gravide sier jeg bare, nei og nei. Må være forferdelig å leve i et annet land enn i Norge der de ikke får et år fri med 80% lønn for å være gravide og føde barn. Er det de likestilte nordiske kvinner som er svakere enn alle andre kvinner i verden?



Anonymous poster hash: 1ebd4...aa7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si meg ganske enig ja. Og det enda jeg var en av de som var sykemeldt under graviditeten selv.

Dette fordi jeg ikke hadde noe valg, og måtte holde sengen iflg legene pga diverse komplikasjoner.

Men fikk ofte kommentarer som : "du er da ikke syk, bare gravid". Og grunnen til at så mange syns det er greit med slike kommentarer føler jeg er fordi utrolig mange blir sykemeldte med en gang de føler litt på ubehag, det er stor forskjell på ubehag som følge av graviditet, og å være så syk at man bør være sykemeldt.

Anonymous poster hash: 9e049...511

Sant. Jeg har endometriose og får høre "du er ikke syk, du har bare mensen" når jeg samme dag har kastet opp og besvimt.

Litt morgenkvalme går det fint an og gå på jobb med som gravid da, men man skal ikke skjære alle kvinner over en kam heller. Jeg tror de aller aller fleste går på jobb selv om de er litt kvalme.

Anonymous poster hash: 10d7d...d31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff. Stakkars gravide sier jeg bare, nei og nei. Må være forferdelig å leve i et annet land enn i Norge der de ikke får et år fri med 80% lønn for å være gravide og føde barn. Er det de likestilte nordiske kvinner som er svakere enn alle andre kvinner i verden?

Anonymous poster hash: 1ebd4...aa7

Menn kan da ta halve permisjonen de om de ønsker det.

Anonymous poster hash: 10d7d...d31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...