nadiine Skrevet 3. februar 2014 #1 Skrevet 3. februar 2014 Må man ha henvisning for å dra til gynekolog? Jeg var hos legen min Pga kjønnsvorter. Fikk vite at det var lurt å ta en celleprøve og en livmorhalsvaksine. Men når jeg leser på nettet står det så mye forskjellig. Noen som har noe erfaring med dette? Kunne tenkt meg å få alt sjekket.
Sandie Skrevet 3. februar 2014 #2 Skrevet 3. februar 2014 En vanlig allmennlege kan skrive ut resept på vaksinen. Den må tas i 3 doser og koster noen tusen kr. Men vaksinen beskytter bare mot de virustypene du ikke har blitt smittet av enda. Om du først er smittet av en bestemt virustype vil ikke vaksinen kurere det. Det er mulig å ta prøver for å finne ut eksakt hvilke type virus man er smittet av.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #3 Skrevet 3. februar 2014 Det finnes 29 varianter av HPV, hvorav noen faa er "farlige" - dvs. oker sjansen for kjonnsvorter og livmorhalskreft. Hvis det faktisk er kjonnsvorter du har, saa har du allerede HPV, og kan ikke vaksineres for det. Vaksinen er forovrig ikke en "resept", men sproyter du tar hos legen tre ganger, med noen maaneders mellomrom. Anonymous poster hash: 11f28...abf
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #4 Skrevet 3. februar 2014 AB over, det jeg mente var at det er "hoyrisiko" HPV som forer til kjonnsvorter. Har du kjonnsvorter, saa har du disse formene for HPV og det er ikke noe poeng i aa ta en vaksine. Man vaksinerer seg ikke mot lavrisiko-HPV, da det ikke har noe aa si. Anonymous poster hash: 11f28...abf
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Det finnes 29 varianter av HPV, hvorav noen faa er "farlige" - dvs. oker sjansen for kjonnsvorter og livmorhalskreft. Hvis det faktisk er kjonnsvorter du har, saa har du allerede HPV, og kan ikke vaksineres for det. Vaksinen er forovrig ikke en "resept", men sproyter du tar hos legen tre ganger, med noen maaneders mellomrom. Anonymous poster hash: 11f28...abf Man kan fortsatt ha nytte av vaksine aelv om man har fått vorter. Grunnen er at de variantene som gir kreft er andre varianter enn de som gir vorter. Vaksinen beskytter mot alle disse variantene, og da er man i det minste beskyttet mot kreft. Anonymous poster hash: 33b37...87b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 AB over, det jeg mente var at det er "hoyrisiko" HPV som forer til kjonnsvorter. Har du kjonnsvorter, saa har du disse formene for HPV og det er ikke noe poeng i aa ta en vaksine. Man vaksinerer seg ikke mot lavrisiko-HPV, da det ikke har noe aa si. Anonymous poster hash: 11f28...abf Det er helt feil. De som gir vorter er ikke så parigene i fht kreft. De som gir kreft, gir som regel ikke vorter, de angriper livmorhalsen.Anonymous poster hash: 33b37...87b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Patogene (edit:leif) Anonymous poster hash: 33b37...87b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Det finnes 29 varianter av HPV, hvorav noen faa er "farlige" - dvs. oker sjansen for kjonnsvorter og livmorhalskreft. Hvis det faktisk er kjonnsvorter du har, saa har du allerede HPV, og kan ikke vaksineres for det. Vaksinen er forovrig ikke en "resept", men sproyter du tar hos legen tre ganger, med noen maaneders mellomrom. Anonymous poster hash: 11f28...abf Man må ha resept for å først få hentet ut dosene på apoteket, før man deretter går tilbake til legen å få sprøytene satt. Anonymous poster hash: da1f4...610
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå