AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #1 Skrevet 3. februar 2014 Jeg lurer på hva de fjellklatrerne som er på everest og k2 og andre høye fjell gjør når de må på do? De kan jo ikke dra ned buksa å gjøre fra seg på 8000 meters høyde, da fryser jo rumpeSkalkene av. Gjerne fordøyelsen blir så treig at de ikke må bæsje eller tisse. Eller at alle næringsstoffer blir helt oppbrukt at de ikke får produsert noe urin eller drit. Noen som vet?Anonymous poster hash: 84128...5df
Nordvesta Skrevet 3. februar 2014 #2 Skrevet 3. februar 2014 Da Rolf Bae & co. klatret Trango Towers hadde de med flasker som de tissa i. Tipper de bæsja i fri luft
Gjest Badabing Skrevet 3. februar 2014 #3 Skrevet 3. februar 2014 De har vel stort sett masse sherpaer, så kanskje de har med en BC? Jeg aner egentlig ikke
bebisss Skrevet 3. februar 2014 #4 Skrevet 3. februar 2014 Jeg tror de har bleie på. De kan jo ikke ta av klærne på noe måte så de må jo gjør ifra seg i buksa da.
Gjest Inferno Skrevet 3. februar 2014 #5 Skrevet 3. februar 2014 Kanskje de har en åpning i rumpa eller noe. Så bare setter de seg på huk og driter, liksom.
Gjest Badabing Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 Jeg tror de har bleie på. De kan jo ikke ta av klærne på noe måte så de må jo gjør ifra seg i buksa da. De må vel ta av klærne for å bytte uansett? Og er det egentlig kaldere der enn det er i Indre Troms om vinteren? Tror ikke alle bare bæsjer i fjellet uten å ta det med seg, det er jo en del som bestiger disse fjellene. 1
Nordvesta Skrevet 3. februar 2014 #7 Skrevet 3. februar 2014 Jeg tror de har bleie på. De kan jo ikke ta av klærne på noe måte så de må jo gjør ifra seg i buksa da. De overnatter i telt og de fleste lager en "dohule" i ytterteltet. Det gjør de som går lange skiturer i mange minus.
bebisss Skrevet 3. februar 2014 #8 Skrevet 3. februar 2014 Jo men de overnatter på 7000meters høyde og der er det kanskje 20 minus, så tar det mellom 10-20 timer med topptur uten stopp og da et det kanskje ca 40-50 minus og bratt og du kan ikke sette deg ned med bar rumpe, den forfryser på ett minutt. Når de er i basecamp går det jo bra,men ikke på siste camp og toppturen. Og på 20 timer må du jo begynne å bli dotrengt.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Joda buksa ned og ut med det. -20 er overkommelig for en stump det. Og klatrere bruker flasker når de henger i veggen. Må man så må man. Anonymous poster hash: 4f4df...b9d
Corvo Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Jeg lurer på hva de fjellklatrerne som er på everest og k2 og andre høye fjell gjør når de må på do? De kan jo ikke dra ned buksa å gjøre fra seg på 8000 meters høyde, da fryser jo rumpeSkalkene av. Gjerne fordøyelsen blir så treig at de ikke må bæsje eller tisse. Eller at alle næringsstoffer blir helt oppbrukt at de ikke får produsert noe urin eller drit. Noen som vet?Anonymous poster hash: 84128...5df Hvorfor er det så umulig? hvor kaldt er det der oppe? Har selv bæsjet ute i minus 40 grader, og da kunne jeg sitte å lese blader i flere minutter uten at jeg fikk frostskader.
kaprifolen Skrevet 4. februar 2014 #11 Skrevet 4. februar 2014 En dag det var helt syk vind på sydpolsferd, fortalte en av disse eventyrerne at de lunket en av kjelene sine over primusen til ca 40grader. Puttet en plastpose oppi, og brukte den som potte for å holde den iskalde vinden ute...
tøydokka Skrevet 4. februar 2014 #12 Skrevet 4. februar 2014 En dag det var helt syk vind på sydpolsferd, fortalte en av disse eventyrerne at de lunket en av kjelene sine over primusen til ca 40grader. Puttet en plastpose oppi, og brukte den som potte for å holde den iskalde vinden ute... nice å koke seg mat i den kjelen etterpå da..
kaprifolen Skrevet 4. februar 2014 #13 Skrevet 4. februar 2014 nice å koke seg mat i den kjelen etterpå da.. Vel, polfarere er en egen rase...
bebisss Skrevet 4. februar 2014 #14 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har lest litt om disse turenw til everest, og da er det snakk om at alle går på rekke og rad og det er ikke tid til å stoppe å drite for du må være rask for å ikke gå tom for oksygen, og de som tar av hanskene for lengre enn ett minutt vil risikere å miste fingrene i frostskade. Har dere sett dokumentaren om everest? Dette er ikke noe kald tur til nordpolen, men et fjell der det er trafikkork og en halvmeters sti intill en fjellvegg med flere kilometers stup til siden av deg og flere som skal forbi deg på vei ned.. det er ikke mulig å sette seg ned å drite noensted. Det ville nok vært svært upopulært når noen hadde lite oksygen på flaska å måtte komme seg ned fort for å overleve men blir stoppet av en som sitter der å legger en kabel
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #15 Skrevet 4. februar 2014 De driter i det fri dersom forholdene tilsier at det er mulig. Ellers ordner de det inne i teltet. Mener å ha lest at Cecilie Skog og co måtte ta med seg avføringen sin når de gikk på tur på Sørpolen (mulig jeg tar feil her, men det var vel for å ikke legge igjen noe som ikke skulle være der). Anonymous poster hash: 55572...06b
Larsern Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 (endret) Var på foredrag med Børge Ousland en gang og det ble spurt fra salen hvordan han gjorde 'det nødvendige' under ekspedisjonene. Svaret var at man gjorde det på gamlemåten, men at man urinerte mindre enn vanlig fordi det i utgangspunktet var et strev å få i seg nok væske. Dritinga tok man til kvelden når man hadde slått leir og om nødvendig inne i teltet i pose som var spent over et kokekar. Jeg vil tro mye av dette er overførbart til fjellklatring også. Endret 4. februar 2014 av Larsern
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har lest litt om disse turenw til everest, og da er det snakk om at alle går på rekke og rad og det er ikke tid til å stoppe å drite for du må være rask for å ikke gå tom for oksygen, og de som tar av hanskene for lengre enn ett minutt vil risikere å miste fingrene i frostskade. Har dere sett dokumentaren om everest? Dette er ikke noe kald tur til nordpolen, men et fjell der det er trafikkork og en halvmeters sti intill en fjellvegg med flere kilometers stup til siden av deg og flere som skal forbi deg på vei ned.. det er ikke mulig å sette seg ned å drite noensted. Det ville nok vært svært upopulært når noen hadde lite oksygen på flaska å måtte komme seg ned fort for å overleve men blir stoppet av en som sitter der å legger en kabel Det er kun snakk om det siste stykket. De bruker ganske lang tid på å aklimatisere seg i de forskjellige base-campene oppover. Det siste stykket derimot, så er det bratt og trangt. Her blir det vanskelig å sette seg ned. Men denne etappen er som regel bare en dag lang (blir den lengre enn dette, så dør de). Anonymous poster hash: 4f4df...b9d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå