Gå til innhold

Kontaktlinsespørsmål - studentøkonomi

Fremhevede innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

Hei hei!
Jeg er student og har brukt dagslinser i noen år nå. Det begynner dessverre å bli ganske dyrt, og jeg lurer på om jeg skal bytte over til månedslinser. Jeg bruker -1,75. Har prøvd månedslinser før, men bare fargelinser. Det gikk egentlig helt fint. Merket ikke noe særlig ubehag, men det begyner å bli en stund siden.

Hva er egentlig forskjellen? Kan det være greit å bytte til månedslinser av økonomiske grunner?

Jeg har heller ikke tatt en synskontroll på noen år (kanskje 3 år. Usikker.) Jeg lurer på om jeg skal ta en kontroll, men det er så utrolig dyrt. Hva slags kontroll bør jeg ta? Jeg ser at Specsavers har kontaktlinsekontroll til en pris jeg tror jeg kan leve med. Er dette nok? Jeg tenker egentlig mest på å sjekke at jeg fortsatt bruker riktig styrke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere studiesteder har helsefond, hvor du kan søke om å få tilbakebetalt noe av utgiftene dersom man har høye helseutgifter (tannlege, lege, briller/linser, resepter (ikke p-piller) osv.) Prøv å sjekk det opp med studiestedet ditt :)

Anonymous poster hash: 8311e...4e7
Skrevet

Kan også legge til at du bør nok ta en ny test nå siden det har gått 3 år. Synet endrer seg stadig, og du kan bli overrasket over hvor mye!

Anonymous poster hash: 8311e...4e7
Skrevet

Du bør ha en linsekontroll, både for å sjekke styrkene og for å sjekke øyehelsen din.

Månedslinser er billigere enn dagslinser så det kan nok være lurt å skifte. Anbefaler biofinity og purevision2, begge gode linser som ikke er så altfor dyre. Disse kan du faktisk også sove med.

Anonymous poster hash: 329d3...553

Skrevet

Ok med test hos Specsavers, men linsene de selger finnes ikke andre steder fordi de har sitt eget merke. Anbefaler å kjøpe på nett når du har funnet en som passer deg(hos Synsam, Krogh Optikk og Interoptik får du prøvelinser, noe som vil si minst en måned spart). Billigst på nett, men sjekk deg en gang hvert andre år helst.

Anonymous poster hash: f8c30...292

Skrevet

Når du bruker linser, bør du gå til kontroll minst en gang i året. Dette fordi hos noen kan linser gi forandringer i øyet som ikke er så lett å oppdage selv. Også greit å få sjekket at styrken er riktig. Jeg bruker sånne månedslinser jeg sover med, og derfor går jeg til kontroll to ganger i året.

Helt kurant å gå over til månedslinser, men husk å være ekstra nøye med hygienen.

Anonymous poster hash: d9528...5df

Skrevet

Ikke gjør samme tabbe som meg - jeg skulle bruke månedslinser en periode hvor jeg trengte å ta linsene av og på flere ganger om dagen og av gammel vane hadde jeg ødelagt de bare etter et par gangers bruk... Altså vant til å bruke dagslinser og i det de er av skal de jo rett i søpla, så glemte et øyeblikk at disse skulle legges pent tilbake i boksen sin...

Skrevet

Ok med test hos Specsavers, men linsene de selger finnes ikke andre steder fordi de har sitt eget merke. Anbefaler å kjøpe på nett når du har funnet en som passer deg(hos Synsam, Krogh Optikk og Interoptik får du prøvelinser, noe som vil si minst en måned spart). Billigst på nett, men sjekk deg en gang hvert andre år helst.Anonymous poster hash: f8c30...292

Specssavers har ikke egne linsemerker, de bare setter egne navn på merker som egentlig er kjent som noe annet. De fleste store optikerkjeder gjør dette.

Anonymous poster hash: 329d3...553

Gjest Linaria
Skrevet

Takk for svar. Da tar jeg en linsekontroll og starter med månedslinser :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...