Gå til innhold

Hva bør en bryllupspresang koste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er egentlig en liten assosiasjon fra kjøkkenmaskintråden.

Hva mener dere er normal pris på en bryllupspresang der man er bedt som gjest (til middag)?

Er prisen uinteressant så lenge man finner noe man vet at brudeparet vil like, eller finnes det en beløpsgrense man bør holde seg innenfor begge veier?

Jeg er vant til at man har som tommelfingerregel at man i bryllup skal gi gaver omtrent til samme prisen som det ens kuvert koster. Vanligvis blir dette da veldig omtrent 200-400 kroner pr pers / 500-800 kr pr par.

Det er jo naturligvis mest for å indikere nivået det er vanlig å ligge på og for at man ikke skal risikere å stille hverken "overpynta eller underpynta" gavemessig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøvde meg på en kuvertprissammenligning her inne for litt siden og fikk masse pepper. Men jeg mener også å ha hørt at det er det man skal utgangspunkt i....

Men klart det kommer an på, forskjell om du er bestemor eller en nabo..... forskjell om du er invitert eller ikke. I den andre tråden ble det poengtert at det var teit å gi mindre gave dersom du ikke var invitert, i min øyne høres det helt urkomisk ut. Når min vennindes bror gifter seg blir jeg selvsagt ikke invitert og selvsagt kjøper jeg ikke gave til mange hundre kroner. Men jeg syns det er hyggelig å gi en liten oppmerksomhet, og gir en liten ting fra gavelisten.

Skulle søsteren min ha giftet seg hadde det jo klart blitt noe annet......

Skrevet

Jeg synes det er viktig å se sammenheng mellom invitert eller ikke. Også selvsagt hvor godt du kjenner brudeparet. En søster gir jeg mer enn en bekjent. Da er det mer greit å gi en liten ting og en oppmerksomhet. Det kan jo ikke seriøst menes at man ikke skal gi mindre presang om man ikke er invitert. JEg for min del hadde blitt kjempeglad for en et kort eller en liten hilsen fra de som ikke kom i bryllupet mitt...

Og så mener jeg at man ikke skal bruke for mye penger på gave. Se det ut fra egen økonomi. Hadde jeg kjøpt en gave til 5000 kroner så hadde jeg jo ikke hatt noe penger å leve av hele mnd... Så for meg blir det dumt.

Og en ting har vi sagt til mange av de som skal komme til oss. Det er at hvis de føler de ikke har penger til reise og gaven og derfor vurderer å ikke komme, så er det mye viktigere at de kommer uten presang. Det er viktigst å få gjester, ikke viktig åfå gaver...

Jaja, det ble mye rot her nå, men men...

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg har ikke sansen for kuvertprisgaver. Ikke rikitg at folk skal gi gaver til 1500 kr når jeg gifter meg, mens min venninde som ikke fikk økonomisk hjelp til bryllupet kun skal få gaver til 300 fordi de hadde et billigere bryllup der det meste ble gjort selv. Som gjest har jeg heller ikke peiling på hva et bryllup koster per gjest, det varierer.

Selv er jeg litt "gnien" pga dårlig råd, pleier å gi gaver med min mann som koster rundt 500 kr. Da jeg var forlover ga jeg gave til kr 850.

Jeg ville syntes det var veldig rart dersom jeg fikk en veldig dyr gave fra en venn som ikke spleiset med andre. Ville lurt på hvorfor i all verden den var så dyr, og ville følt det litt ekkelt neste gang jeg skulle gi gave til den personen, siden jeg har dårlig råd. Nær familie er noe annet, de kan gi så mye de vil for min del.

Skrevet

En vurdering ut i fra;

- egen økonomi

- forholdet til brudeparret

- hva man finner

- gavehistorie med brudeparret (har man fått en dyr gave av dem i sitt byllup f.eks)

osv osv

Skrevet

Som blåveis sier, en vurdering av egen økonomi og forholdet til brudeparet. Tror jeg ville ligge på 500-2 000kr kanskje! Forholdet til vedkommende vil ha mest å si egentlig!

Gjest glamourgirl
Skrevet

Anna:) jeg har også alltid brukt kuvert-prisen som tommelfingerregel, når det gjelder "vanlige venner", men ja, fått pepper for det også :ler: Var i et bryllup en gang der hele smørja kosta 10 000 kroner inkludert kjole, mat blomster, dress osv og var i et annet betydelig dyrere bryllup samme sommer. Der valgte jeg å gi omtrent det samme til begge par, fordi vi alle var i samme krets osv...

Skrevet

Jeg synes man skal gi etter evne, dvs hva man har råd til og hvilken relasjon man har til brudeparet. Men jeg er også enig med Poirot i at brudeparet ikke skal "straffes" eller "belønnes" hvis de har et rimelig eller dyrt bryllup. Folk arrangerer jo også bryllup etter evne, med og uten økonomisk hjelp fra foreldre. Derfor vil ihvertfall ikke jeg "rangere" de ulike bryllupene etter minst/størst/bra/bedre gjennom verdien på gaven jeg gir... Generelt synes jeg man bør følge hjertet i større grad enn mange rare skikk og bruk-regler! Når jeg nå har jobb og ikke spesielt dårlig råd, så bruker jeg gjerne ca 700-1000 kroner på gave, mer hvis det er nær venninne eller søsken.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville gitt en gave som lå på ca 700-900 kroner hvis jeg var invitert i et bryllup.

Hvis jeg ikke var invitert, ville prisen kommet an på hvilket forhold jeg hadde til brudeparet.

K

Skrevet

Bare så det er sagt: med kuvert-pris sammenligningen så mente jeg ikke at man skulle gi dyrere gaver til de som har festen på hotell enn til de som har festen hjemme. Mer at kuvertprisen pr gjest i et tenkt bryllup på hotell setter standarden for hva som er ca gavepris i bryllup.

Skrevet

Tex skrev:

Men klart det kommer an på, forskjell om du er bestemor eller en nabo..... forskjell om du er invitert eller ikke.

Enig. Det er forskjell på forholdet til brudeparet, men jeg sier nå bestandig; Gi det du har råd til og intet mere.

Blåveis skrev:

En vurdering ut i fra;

- egen økonomi

- forholdet til brudeparret

- hva man finner

Nettopp :-)

Skrevet
Hva mener dere er normal pris på en bryllupspresang der man er bedt som gjest (til middag)?  

Er prisen uinteressant så lenge man finner noe man vet at brudeparet vil like, eller finnes det en beløpsgrense man bør holde seg innenfor begge veier?

Jeg synes ikke prisen boer telle. Det er tanken bak som boer telle. Jeg mener, alle har ikke raad til aa kjoepe gaver paa flere hundre kroner.

Skrevet

Varierer litt...500.- til venner og begkjente, og litt mer til nærmeste familie..men det er oss da..

Gjest Anonymous
Skrevet

Rundt 400,- synes jeg er passe for min lommebok, mindre hvis jeg ikke er invitert. For par, rundt 800 kroner eller så. Men det kommer naturligvis an på forholdet til brudeparet. Nær familie blir noe helt annet.

Dessuten er det ikke alle gaver som kan måles i penger. Jeg driver og lager en bryllupsgave nå, en quilt til en veldig god venninne. Skulle jeg regnet timepris for det, ville det blitt mangfoldige tusen, men det viktigste er jo at jeg har tenkt på henne (og brudgommen, da!) mens jeg har laget det - og ikke hva det ville kostet dersom hun skulle kjøpt det...

Skrevet

Veldig vanskeleg å svare eintydig på dette, då.

Det kjem an på mange ting, og sjølvsagt må det ligge ei personleg vurdering bak, ikkje 'reglar'.

Synst det virkar litt rart å ta utg.punkt i kuvertpris, for eg har i alle fall aldri vore i eit bryllaup der den var opplyst på forhånd...

Vår 'praksis' (min og mannen):

- Viss det er vener me ikkje er inviterte til: kanskje ca. 200,

- Vener/slekt me er inviterte til: omtrent 5-600

- Nær familie (søsken): 12-1500,-

Er i alle fall sånn det har blitt gjort av oss så langt.

• 2 måneder senere...
Skrevet

I mitt bryllup kommer det mange langveis fra, dvs de må betale flybillett hotell overnatting, i tillegg gjerne nye kær. Da synes jeg ikke de skal bruke masse penger på gave til oss.

For meg er det gave nok at de vil komme å dele dagen sammen med oss. En gave som er personlig og som jeg vet det ligger mange tanker bak, er for meg mer verdt enn en ting til 1000,-

Jeg er egentlig generellt i mot å gi dyre gaver fbare ordi en "må".. ..

En skal gi etter evne, vilje og av kjærlighet og ikke etter hva folk mener er riktig.

Vi gifter oss ikke for å få dyre gaver!!!

Jeg mener ikke være så negativ, og blir veldig glad når jeg får noe... men jeg synes det ikke er riktig at folk føler seg "tvungen" til å kjøpe dyre gaver... Det er ikke alle som har råd til det.

Gaveliste er det siste jeg kommer til å tenke på i vårt bryllup. Vi skal ha en riktig "glad" fest og ønsker heller at folk skal hjelpe til på en eller annen måte, være en del av festen enn å tnke på hvor dyre gaver de skal kjøpe...

Skrevet

:blomst:

Enig i veldig mye av det du sier her!

Skrevet

En gave skal koste det man har råd til. Prisen har ingenting å si for meg iallefall. Om den er dyr eller billig spiller ingen rolle. Det er tanken som teller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...