Gå til innhold

HPV test for gutter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

jeg vet kvinner kan teste seg for HPS viruset men er dette også en mulighet for gutter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noen standardisert test for HPV hos menn, men det kan testes. En biopsi kan avsløre mye (HPV lager et spesielt morfologisk mønster i mucosa, som kalles koilocytose)

Spørsmålet er hvor nyttig en slik test er hvis infeksjonen ikke er symptombærende.

Anonymous poster hash: 1fd77...b2e

Skrevet

Det er ikke noen standardisert test for HPV hos menn, men det kan testes. En biopsi kan avsløre mye (HPV lager et spesielt morfologisk mønster i mucosa, som kalles koilocytose)

Spørsmålet er hvor nyttig en slik test er hvis infeksjonen ikke er symptombærende.Anonymous poster hash: 1fd77...b2e

Imponert over den faglige standarden i noen av svarene her inne :) (er ikke ironisk).

Kan hpv infeksjon behandles? I så fall kan det være et poeng å finne ut av den, selv om den ikke er symptombærende. Men det kan vel ikke behandles, såvidt meg bekjent.

Men alle kan vaksineres :)

Anonymous poster hash: 52158...f70

Skrevet

Imponert over den faglige standarden i noen av svarene her inne :) (er ikke ironisk).

Kan hpv infeksjon behandles? I så fall kan det være et poeng å finne ut av den, selv om den ikke er symptombærende. Men det kan vel ikke behandles, såvidt meg bekjent.

Men alle kan vaksineres :)Anonymous poster hash: 52158...f70

Nei, den kan ikke behandles annet enn symptombehandling, men det hender kroppen tar knekken på det selv.

Vaksinen dekker ikke alle HPV-virusene, men tar de "viktigste". Jeg husker ikke tallene på dem i hodet, men kan slå det opp om det er viktig eller interessant.

Har man fått påvist HPV bør man følges opp for eventuelle celleforandringer, og ved graviditet bør legen være oppmerksom på tilstanden.

Vaksinen bør optimalt sett tas før man er blitt seksuelt aktiv.

Anonymous poster hash: 1fd77...b2e

Skrevet

Det er gjort nyere studier som viser at menn og kvinner i 20- og 30-årene kan ha god effekt av vaksinen. Særlig de som ikke har pult rundt overalt og hatt et veldig utsvevende sexliv uten bruk av kondom.

Det er også gjort undersøkelser som viser at vaksinen kan beskytte mot andre typer kreft i underlivet.

Anonymous poster hash: 136ce...b32
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei. jeg drar opp denne. Ble ikke helt klok på hva en gjør hvis ens mannlige partner har HPV. Jeg dater en gutt som har ligget med veldig mange jenter, og jeg tenker at sannsynligheten er stor for at han har hatt sex med jenter med HPV. Jeg vet at de fleste typer er ufarlige, men uansett.

Selv har jeg alltid hatt sex med kondom, og merker jeg ikke er så keen på å ha sex med han når han vært så mye rundt. Jeg har tenkt å ta vaksinen ettersom jeg nesten ikke har vært seksuelt aktiv, men hadde uansett vært greit å finne ut av om han går rundt med noen skumle virus.

Er det noen menn her som har testet seg?

Anonymous poster hash: df021...cfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...