AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #1 Skrevet 3. februar 2014 Var på legevakten i Trondheim i går. En venninne har blitt voldtatt og jeg dro henne derfor med for å ihvertfall få tak i en angrepille (er noen dager siden hendelsen, men hun har bare låst seg inne og ikke fortalt noen). Fortalte damen i skranken at det var en veldig spesiell situasjon og at hun hadde behov for akutt hjelp. Fikk ikke lov å nevne voldtekten, men forsøkte å hinte så hun ville forstå. Svaret var kontant at apotek var eneste mulighet, selv om denne pillen nå er for sent å ta. Jeg sa hun trengte legehjelp og at jeg hadde fått dratt henne med (hun sto utenfor), men resepsjonisten rikket seg ikke. Dette var ikke en legevaktssak. Jeg er helt overgitt. Forstår ikke hvordan de kan sende bort mennesker på denne måten. Er det noen som har tips om hva jeg kan gjøre? Jenta har ikke fastlege.Anonymous poster hash: 223f7...227
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #2 Skrevet 3. februar 2014 Du skulle jo sagt at hun var blitt voldtatt, ikke bare hintet om det! Anonymous poster hash: 57ad7...969 13
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #3 Skrevet 3. februar 2014 Send brev til legevakt sjefen med dato og klokkeslett.Anonymous poster hash: 5b6ec...3c6 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #4 Skrevet 3. februar 2014 du skulle blåst i om venninna di hadde blitt sur. hu ville takket deg for det senere. Anonymous poster hash: 2b208...31b 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #5 Skrevet 3. februar 2014 Forferdelig at venninnen din har blitt voldtatt, helt grusomt faktisk. Jeg har bare litt vanskelig for å skjønne hva damen på legevakten skulle gjøre når ingen informerte om at det hadde skjedd en voldtekt. Hvis hun skulle ha angrepille men ikke ønsket å snakke med noen, så er det svært lite damen på legevakten kunne gjøre. Det er fakstisk sånn at hun ikke har lov til å "dele ut" tabletter av noen slag uten at pasienten får en konsultasjon med lege. For det andre .Alle har fastlege. Gå inn på "Min Fastlege" under NAV sine nettsider Anonymous poster hash: 3b49a...f5f 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 Jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å forstå hva legevakten kunne ha gjort annerledes. Du kommer inn, og ber om hjelp på vegne av en annen, og kan ikke forklare hva som er galt, og ber om et medikament på vegne av en annen. Det er ikke lov å skrive ut medisin til andre enn den det gjelder. Den som skal ha en såkalt angrepille, må be om det selv. Hvis det var viktig å få tak i et slikt preparat kunne du ha gått på et apotek, kjøpt det selv, og gitt til henne. Samtidig, sier du jo at det var for sent å ta den? (De skal tas innen 72 timer). Det er ikke reseptbelagt. Helsepersonnell er ikke synske. Man kan ikke hjelpe noen uten å vite hva som er problemet. Hva mener du de skulle ha gjort? Hvis du vil hjelpe henne, må du få henne til å forstå at hun må ta imot hjelp. Du kan undersøke om det finnes noe ambulant team i Trondheim, men de vil jo ikke kontakte henne om de ikke får vite hva som er problemet. Finn ut hvilken FPS hun tilhører, og be om veiledning der for hvordan hun kan motiveres til å søke hjelp.Anonymous poster hash: b37b4...717 9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #7 Skrevet 3. februar 2014 Så lenge venninna di nektet deg å fortelle noe som helst er det ikke noe legevakten kunne ha gjort dessverre. Anonymous poster hash: f0ecc...4ac 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #8 Skrevet 3. februar 2014 Forferdelig at venninnen din har blitt voldtatt, helt grusomt faktisk. Jeg har bare litt vanskelig for å skjønne hva damen på legevakten skulle gjøre når ingen informerte om at det hadde skjedd en voldtekt. Hvis hun skulle ha angrepille men ikke ønsket å snakke med noen, så er det svært lite damen på legevakten kunne gjøre. Det er fakstisk sånn at hun ikke har lov til å "dele ut" tabletter av noen slag uten at pasienten får en konsultasjon med lege. For det andre .Alle har fastlege. Gå inn på "Min Fastlege" under NAV sine nettsider Anonymous poster hash: 3b49a...f5f Hva hadde du tenkt om noen hadde sagt: "Jeg har en venninne på utsiden, hun har behov for akutt hjelp. Hun har vært innelåst i flere dager etter en hendelse. Hun vil bare ha angrepille og nekter meg å si hva som er galt, men det er en spesiell situasjon. Vær så snill å ta henne imot. Hun trenger hjelp." Gjentok mange av momentene og la til at det ikke var frivillig. Allikevel var beskjeden at de ikke kunne gjøre noe. Nei, regnet ikke med at hun ville dele ut piller på måfå, men regnet med at hun ihvertfall ville la henne se en lege.Anonymous poster hash: 223f7...227
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #9 Skrevet 3. februar 2014 Hun har fastlege, men han holder til på østlandet. Har ringt dem og de sier legevakten. Har ringt min egen og de sier hennes fastlege/legevakten. Og da har jeg fortalt om voldtekten.Anonymous poster hash: 223f7...227
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #10 Skrevet 3. februar 2014 Hva hadde du tenkt om noen hadde sagt: "Jeg har en venninne på utsiden, hun har behov for akutt hjelp. Hun har vært innelåst i flere dager etter en hendelse. Hun vil bare ha angrepille og nekter meg å si hva som er galt, men det er en spesiell situasjon. Vær så snill å ta henne imot. Hun trenger hjelp." Gjentok mange av momentene og la til at det ikke var frivillig. Allikevel var beskjeden at de ikke kunne gjøre noe. Nei, regnet ikke med at hun ville dele ut piller på måfå, men regnet med at hun ihvertfall ville la henne se en lege.Anonymous poster hash: 223f7...227 Når jeg leser innlegget ditt T.S, så får du det til å fremstå som at venninnen din ikke vil snakke om voldtekten med noen, og at hun bare ønsket angrepille. Legevakten har eget voldtektsmottak med spesialister på dette området.... Jeg oppfattet det som at hun ventet på utsiden, og ikke ville inn på legevakten. Ingen kan tvinge henne inn til å snakke med lege... Men da har jeg misforstått deg, du burde vært litt klarere i starten. Anonymous poster hash: 3b49a...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #11 Skrevet 3. februar 2014 Når jeg leser innlegget ditt T.S, så får du det til å fremstå som at venninnen din ikke vil snakke om voldtekten med noen, og at hun bare ønsket angrepille. Legevakten har eget voldtektsmottak med spesialister på dette området.... Jeg oppfattet det som at hun ventet på utsiden, og ikke ville inn på legevakten. Ingen kan tvinge henne inn til å snakke med lege... Men da har jeg misforstått deg, du burde vært litt klarere i starten.Anonymous poster hash: 3b49a...f5f Jo, hun ville inn, men hun ville ikke snakke selv (forstår jeg godt). Tenkte at hvis jeg bare fikk henne inn til lege og at de skjønte tegninga, så kanskje hun ville gå med på undersøkelse også. Men hun vil fortsatt ikke si til noen at det var voldtekt.Anonymous poster hash: 223f7...227
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #12 Skrevet 3. februar 2014 Hun kan ikke få i både pose og sekk. Hun MÅ fortelle at det er voldtekt. Om du hinter til at det er voldtekt og de på legevakta hadde fattet tegninga og spurt henne, hva skulle de da gjort når hun sier "Nei, jeg har ikke blitt voldtatt"? Da tar de henne selvsagt ikke inn til undersøkelse. Anonymous poster hash: f0ecc...4ac 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #13 Skrevet 3. februar 2014 Ts - det forholder seg slik at man ikke kan gjøre noe for noen som ikke ber om hjelp, med mindre det er akutt fare for tap av liv og helse. Venninnen din må selv be om hjelp. Det du kan gjøre, er å motivere henne til det. Det skjer ikke noe før hun oppsøker hjelp selv. Du kan tilby deg å være med henne, og hjelpe henne å formidle hva det dreier seg om - men du vil ikke få noen til å rykke ut, eller ta imot en konsultasjon uten at de vet hva det dreier seg om. Jeg korrigerer forøvrig mitt tidligere innlegg - det skulle selvsagt stå DPS, ikke FPS, som jeg dessverre tastet galt.Anonymous poster hash: b37b4...717
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #14 Skrevet 3. februar 2014 Hun kan ikke få i både pose og sekk. Hun MÅ fortelle at det er voldtekt. Om du hinter til at det er voldtekt og de på legevakta hadde fattet tegninga og spurt henne, hva skulle de da gjort når hun sier "Nei, jeg har ikke blitt voldtatt"? Da tar de henne selvsagt ikke inn til undersøkelse.Anonymous poster hash: f0ecc...4ac Da er det ingenting jeg kan gjøre? Har pratet med henne hele natten og hun nekter. Får ikke overbevist henne og det nytter jo ikke å skaffe henne hjelp om hun nekter å snakke.Anonymous poster hash: 223f7...227
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #15 Skrevet 3. februar 2014 Her synes jeg legevakten har handlet riktig. Det kommer veldig ofte folk som ikke trenger akutt hjelp fra legevakt til legevakten, derfor må de være strenge på hvem de tar inn. Å forvente hjelp uten å si problemet er tåpelig. Angrepille kunne dere kjøpt selv på apotek, evt. vaktapoteket på Solsiden om det var sent. Anonymous poster hash: 16133...964 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #16 Skrevet 3. februar 2014 Da er det ingenting jeg kan gjøre? Har pratet med henne hele natten og hun nekter. Får ikke overbevist henne og det nytter jo ikke å skaffe henne hjelp om hun nekter å snakke.Anonymous poster hash: 223f7...227 Dessverre ser det slik ut, ja. Det eneste som kanskje kunne gjøres er om du bryter løftet du ga til henne og forteller om voldtekten til legevakta, men gjør det klart at det egentlig ikke er noe du hadde lov til å si. Jeg vil da tro at de tar henne inn til undersøkelse. De som arbeider der vet nok hvilke spørsmål de skal stile for å få henne til å åpne seg. Du kan jo be dem at de må late som de er litt "uvitende" så hun ikke skal forstå at du har fortalt mer enn du skulle. Anonymous poster hash: f0ecc...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #17 Skrevet 3. februar 2014 Her synes jeg legevakten har handlet riktig. Det kommer veldig ofte folk som ikke trenger akutt hjelp fra legevakt til legevakten, derfor må de være strenge på hvem de tar inn. Å forvente hjelp uten å si problemet er tåpelig. Angrepille kunne dere kjøpt selv på apotek, evt. vaktapoteket på Solsiden om det var sent.Anonymous poster hash: 16133...964 Den virker bare i 72 timer. Er mer enn 72 timer siden nå.Anonymous poster hash: 223f7...227
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #18 Skrevet 3. februar 2014 Den virker bare i 72 timer. Er mer enn 72 timer siden nå.Anonymous poster hash: 223f7...227 Legevakten kan heller ikke styre tiden, så de kunne ikke gjort noe fra eller til der heller. Anonymous poster hash: 16133...964
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #19 Skrevet 3. februar 2014 Fordi om dette er en vanskelig situasjon for din venninne, så er det faktisk sånn at man har ansvar for egen helse/ ønske om helsehjelp selv.( så lenge hun er myndig da) Ingen kan tvinge noen til å snakke hvis man ikke vil. Ja, det er grusomt å bli voldtatt, og hun burde få hjelp. Realiteten er bare at ingen har lov til å tvinge sannheten ut av henne. Det ville nemlig vært et nytt overgrep...... Anonymous poster hash: 3b49a...f5f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #20 Skrevet 3. februar 2014 Legevakten kan heller ikke styre tiden, så de kunne ikke gjort noe fra eller til der heller.Anonymous poster hash: 16133...964 Finnes en reseptpliktig type som virker lengre.Anonymous poster hash: 223f7...227
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå