Gå til innhold

Melanoma - foflekkreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vennligst bare svar hvis du har noe kunnskap/erfaring om dette, ikke generell "synsing".

Jeg har en far som dode av foflekkreft for mange aar siden. Han hadde lys hud, rod-blondt haar og blaa oyne. En stor foflekk midt paa brystet som han ofte eksponerte for soling - dette var for det var fokus paa denne type kreft i landet.

Jeg har ogsaa lys hud, blonde haar og blaa oyne. Ikke fullt saa lys som ham riktignok. Er selvsagt forsiktig med aa bruke solkrem, og sjekke etter foflekker. Naa har jeg ingen foflekker paa kroppen (utenom mikroskopiske), moren min fikk fjernet alle paa meg og min soster som smaa.

Det jeg lurer paa er den genetiske faktoren her. Det finnes krefttyper man er genetisk disponert for og krefttyper som direkte er arvelige. Etter aa ha sokt opp litt info, er svaret jeg stort sett faar at melanoma ikke er arvelig men at man kan ha arvet lys hud som gjor en disponert for aa ha foflekker eller at disse utvikler seg dersom man er uforsiktig.

I et medisinsk perspektiv, er dette noe man forer opp blant "arvelige sykdommer"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å gjøre det kort og forenklet:

Ca. 10% av melanomer kommer fra arvelige disposisjoner.

Anonymous poster hash: fde74...2b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...