Gå til innhold

Å date en som sliter psykisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en stund nå hatt kontakt med en mann som sliter med depresjon og lav selvfølelse. Dette har han selv fortalt.

Sist vi møttes var han blitt en skygge av seg selv.Veldig blek og tynn,så jeg ser han ikke har det så bra. Han mistrives på jobb, sliter med å få sove,og har få nære venner.Det lille han har av familie bor i et annet land og han ser dem sjeldent.

Han mistet helt uventet en av foreldrene sine i fjor og jeg vet han sliter mye pga.det.

På fredag sa han at han hadde vært mye nedfor den siste tiden.

Han sa også at han hadde en del ting å fortelle meg,angående hvorfor han ofte var så fraværende. (Han isolerer seg ofte hjemme og vil være alene, og jeg har pleid å la ham være i fred når jeg ser han er sånn).

Han sa det aldri hadde hatt noe med andre jenter å gjøre,kun han som person.

Jeg sa det var greit og at jeg ville støtte ham uansett hva det måtte være og han

sa det var godt å høre.

Han sa han følte seg ikke helt bra,men ville inviterte meg på middag dagen etter (lørdag).Denne avtalen ble først utsatt fordi han sendte sms om at han ikke hadde sovet natten før og måtte ha noen timer på puten før vi møttes.

Jeg sa ok.

Han lovet å sende ny sms litt senere , men det gjorde han ikke.

Først i 22-tiden om kvelden sendte han ny sms. Sa han var virkelig lei seg,og at jeg fortjente så mye bedre.

Jeg svarte at han måtte være så snill og fortelle meg hva det er han sliter med,

og at jeg håpet han var ok (litt dumt av meg å spørre om det siste kanskje, for jeg

vet jo at han ikke var ok..) men jeg fikk ikke noe svar.

Har noen erfaring med noe lignende?Jeg prøver å forstå tankegangen hans..virket som han hadde lyst å møte meg,men ikke klarte det likevel?

Jeg vil ikke mase for mye på ham,men har lyst å sende en ny sms i dag eller i morgen kanskje...(om han ikke kontakter meg før den tid).Jeg vil bare understreke at jeg faktisk bryr meg om han,og at jeg kan være en støtte.Jeg er så glad i ham.

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 077e4...c61
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener... Slike situasjoner er aldri lett.. Du er nødt til å gi han den tiden han trenger for å klare å fortelle deg hva problemet er... Jeg skjønner at det er vanskelig men visst du ikke kan vente må du bare la han gå. Det kan være noe han har veldig vanskelig for å snakke om å da er det ikke lett

Skrevet

Det er krevende å date noen som sliter. Du går inn i forholdet med de beste intensjoner, men oppdager at vedkommende suger deg tom for energi.

Mitt råd er at du lar ham gå.

Anonymous poster hash: 75c27...f58
  • Liker 3
Skrevet

Å date en med depresjon er nok vanskelig. Samtidig så er det utrolig positivt at han har valgt å date til tross for depresjonen, dette vitner om en modig fyr som tross alt ønsker nå komme videre i livet.

Skrevet

Å date en med depresjon er nok vanskelig. Samtidig så er det utrolig positivt at han har valgt å date til tross for depresjonen, dette vitner om en modig fyr som tross alt ønsker nå komme videre i livet.

Det kan også hende vedkommende ønsker noen å klamre seg til fordi han ønsker å gi opp å ta tak i livet selv.

• Liker 3
Skrevet

Ja,jeg merker han har prøvd å anstrenge seg,selv om mange av avtalene våre også har blitt avlyst. Men nå føles det om alt bare har stoppet opp? Jeg kunne jo ønske at det ble litt fremdrift i forholdet. Han har tidligere sagt at han ville det,men ser ikke ut som det vil skje med det første..

(ts)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener... Slike situasjoner er aldri lett.. Du er nødt til å gi han den tiden han trenger for å klare å fortelle deg hva problemet er... Jeg skjønner at det er vanskelig men visst du ikke kan vente må du bare la han gå. Det kan være noe han har veldig vanskelig for å snakke om å da er det ikke lett

Uff ja..Jeg vil gjerne gi ham tiden han trenger..Men samtidig var det så frustrerende at han først sier han vil fortelle meg hva han sliter med,og deretter trekker han seg helt unna igjen.Jeg hadde håpet vi skulle få komme noen skritt videre nå..Men uansett om det ikke blir noe mer forhold vil jeg gjerne beholde ham som venn.

Så ditt råd er å ikke sende ham flere meldinger,men bare vente til han selv tar kontakt igjen?

(ts)

(ts)

Skrevet

Det er krevende å date noen som sliter. Du går inn i forholdet med de beste intensjoner, men oppdager at vedkommende suger deg tom for energi.

Du har nok rett i det.Har hatt følelsen av å bli tappet for energi en del ganger...

Det er bare det at jeg ser så mye godt i denne mannen.Jeg vet at jeg alene ikke kan hjelpe ham med alt men jeg er blitt så glad i ham at der er vanskelig å snu ryggen til.

(ts)

Skrevet

Her er et innlegg du bør lese. Tenk etter om dette er en sjanse du ønsker å ta.

Bak depresjonen kan det gjemme seg et fantastisk menneske, men dersom han ikke er villig til å kjempe selv for å overvinne problemene er det lite du kan gjøre. Da risikerer du at du også bukker under.

Jeg var i et forhold der han var den psykisk syke. Den som klamrer seg til meg. Jeg var redningen hans, den han støttet seg på, den han klaget til (som var flere ganger pr dag), hans personlige psykolog. Han ødela meg nesten. Dro meg ned i kjelleren til familien min grep inn og sa at dette måtte få en slutt. Jeg gikk ut av forholdet nesten ødelagt og det tok så lang tid og komme opp igjen. Jeg unner ingen å komme i et forhold der den ene er psykisk syk. Hvis man ikke er Supermann, uutholdelig sterk psykisk, så er det galskap å gå inn i et slikt forhold. Og som den psykisk syke bør man vurdere om man ønsker et annet menneske så vondt.

Anonymous poster hash: e1daf...8f1

Skrevet

Her er et innlegg du bør lese. Tenk etter om dette er en sjanse du ønsker å ta.

Bak depresjonen kan det gjemme seg et fantastisk menneske, men dersom han ikke er villig til å kjempe selv for å overvinne problemene er det lite du kan gjøre. Da risikerer du at du også bukker under.

Jeg ser hva du mener.Har tenkt mye på det. Jeg føler jeg først kan ta stilling til det når han forteller meg hva det er han sliter med..Hadde håpet jeg endelig skulle få vite det denne helgen,men så skjærte alt seg altså :( Jeg vet ingenting om han går til behandling heller.

(ts)

Gjest Nanna87
Skrevet

Synes ikke at du skal la han gå. Synes det blir feil å la de gå kun fordi de sliter psykisk med noe

Skrevet

Når man er slik er det innmari vanskelig å samle seg nok til å møte en person og virke oppegående.. Man vil så gjerne, men det er akkurat som om man må dra med seg noen tonn med dritt hvor enn man skal gå..

Hvis du ser denne filmen her så kanskje du forstår litt hvordan han har det? :) Jeg kunne i alle fall kjenne meg veldig igjen fra tida jeg hadde depresjoner osv..

Et lite tips er å bare stikke innom, om så det bare er 5 minutter.. det blir litt enklere da, for da får ikke personen den "oppgaven" med å invitere eller møte opp.. Det hjalp i alle fall meg en del..

• Liker 1
Skrevet

Enig. Å inngå et forhold med en som sliter psykisk vil bare tømme deg for krefter og energi. La han gå.

Anonymous poster hash: 13e3b...364

• Liker 2
Skrevet

Jeg datet en som sa at han var deprimert. Han sa at han var stille av og til pga depresjon.... Men det viste seg at han har mye "ugler i mosen". Han var utro mot sin eksdame - mor til barna, han har sex på hjernen, og tror han drev med flere samtidig... virket ikke som han la følelser i noe. Og han sa at han var deprimert.... følte han la mye skyld i det for alt han gjorde. Så vær forsiktig, men for all del dette kan være en aller tiders mann selv om han sier at han er deprimert.

• Liker 1
Skrevet

Dette høres akkurat ut som en jeg lot gå.

Han skyldte på at det var "noe"... Det viste seg å være helt andre ting enn han lot meg tro.

Sannheten var at han alltid hadde vært sånn. Han fungerte i noen korte perioder når han hadde kjærester som ofret seg fullstendig for han, men han var så vanskelig å leve med at forholdene ble destruktive. Han var vant til at moren stod på pinne for han, og forventet derfor at en kjæreste skulle gjøre det samme.

Han hadde en svarthvitt-tankegang viste det seg, og mente alle andre var forferdelige mennesker. Han var masete og krevende, og trakk seg tilbake hvis jeg ikke ville gi han "alt". Nei, sa jeg, jeg vil ikke la meg bruke som hobbypsykolog. Dermed var jeg et dårlig menneske i hans øyne.

I tillegg var han paranoid, hadde storhetstanker og grenset til psykotisk. Dette prøvde han å kurere med urtemedisin.

Du vet ikke hva som ligger under her heller. Du ser bare en som ikke tar ansvar for sin psykiske sykdom, men heller vil bruke andre. Og han er sikkert vant til at andre lar seg bruke, og mener det er sånn det bør være. Du er garantert ikke den første, eller den siste dama, som vil hjelpe han og redde han. Så blir du byttet ut når han er misfornøyd, hvis du ikke slites ut og takker for deg først.

Anonymous poster hash: df6f3...7c7
  • Liker 2
Skrevet

Jeg datet en som sa at han var deprimert. Han sa at han var stille av og til pga depresjon.... Men det viste seg at han har mye "ugler i mosen". Han var utro mot sin eksdame - mor til barna, han har sex på hjernen, og tror han drev med flere samtidig... virket ikke som han la følelser i noe. Og han sa at han var deprimert.... følte han la mye skyld i det for alt han gjorde. Så vær forsiktig, men for all del dette kan være en aller tiders mann selv om han sier at han er deprimert.

Det er jo helt utrolig at folk kan lyve på seg en slik diagnose:( Vær glad du er ferdig med ham.

I mitt tilfelle er det omvendt når det gjelder damer og sex.. Han er nærmest uintererssert i sex, og selv om han kjenner mange damer er han vanligvis alltid hjemme på fritiden om han ikke er med en kamerat.

(ts)

Skrevet

Når man er slik er det innmari vanskelig å samle seg nok til å møte en person og virke oppegående.. Man vil så gjerne, men det er akkurat som om man må dra med seg noen tonn med dritt hvor enn man skal gå..

Hvis du ser denne filmen her så kanskje du forstår litt hvordan han har det? :) Jeg kunne i alle fall kjenne meg veldig igjen fra tida jeg hadde depresjoner osv..

Et lite tips er å bare stikke innom, om så det bare er 5 minutter.. det blir litt enklere da, for da får ikke personen den "oppgaven" med å invitere eller møte opp.. Det hjalp i alle fall meg en del..

Takk for filmen:) Jeg tror ikke jeg tør å stikke innom dessverre..ihvertfall ikke slik situasjonen er nå (at han ikke svarer meg).Han bor en times busstur unna meg, og jeg skulle gjerne gjort det. Men er veldig usikker på reaksjonen hans.

(ts)

Skrevet

Takk for filmen:) Jeg tror ikke jeg tør å stikke innom dessverre..ihvertfall ikke slik situasjonen er nå (at han ikke svarer meg).Han bor en times busstur unna meg, og jeg skulle gjerne gjort det. Men er veldig usikker på reaksjonen hans.

(ts)

Da blir det litt mer innviklet ja..

Da får du nok kanskje gi slipp på ham? :/

Skrevet

Da blir det litt mer innviklet ja..

Da får du nok kanskje gi slipp på ham? :/

Ja..det er mulig det blir utfallet, men føler meg helt rådvill og maktesløs akkurat nå. Jeg tenker på ham hele tiden, men tror ikke jeg kommer til å sende noe ny melding.Ikke slik jeg føler det nå,ihvertfall. En del av meg har bare så lyst å komme til bunns i dette, men samtidig vil jeg ikke være masete.

(ts)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...