Gå til innhold

Attraktive dialekter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å finne "ekstreme" nordnorske dialekter er det for øvrig bedre å styre unna bymål. De har en tendens til å være forfina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer ikke. De snakker mer bokmålsnært, med former som "ikke" og "jeg". De har infintiver som slutter på e, mens man i Nordland kutter infintivendelsene. Ja, lista er lang.

Ordene vet jeg ingenting om, kjenner få nordlendinger, men det er selve uttalen og intensjonen jeg tenker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordene vet jeg ingenting om, kjenner få nordlendinger, men det er selve uttalen og intensjonen jeg tenker på :)

With all due respect. Du kan ingenting om dette, og du kjenner få nordlendinger. Så hør på en som faktisk kan litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

With all due respect. Du kan ingenting om dette, og du kjenner få nordlendinger. Så hør på en som faktisk kan litt her.

Hvordan vet du hva hun vet og ikke vet? skjerpings...

Anonymous poster hash: 79596...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du hva hun vet og ikke vet? skjerpings...

Anonymous poster hash: 79596...2b1

Skjerpings selv. Hun sier selv at hun ikke kan noe om ordene, og at hun kjenner få nordlendinger. Basert på det hun skriver, er det åpenbart at hun ikke kan noe særlig om nordnorske dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foretrekker standard østnorsk, uten utpregede dialektord. Jeg takler ikke dialekter fra gudbrandsdalområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker selv sunnmørsk og synes den dialekten er helt grei, men ikke dersom den blir for bred. Jeg elsker bergensdialekten, og synes østlandsdialektene (de fleste typene, men litt mindre begeistret for østfoldsdialekter) er veldig fine.



Anonymous poster hash: 45140...bd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...