Frøkensina Skrevet 10. august 2015 #18201 Skrevet 10. august 2015 Ny ikeakatalog på nett i dag! Jeg trenger virkelig virkelig virkelig ny sofa og garderobe.. Nye bokhyller også, men vet ikke hvor jeg kan få plass 1
Rumle Skrevet 10. august 2015 #18202 Skrevet 10. august 2015 (endret) Ja, har hatt to lysegrønne plastselvvaningspotter (som sikkert heter noe svenskt) i mange år på balkongen, nå er de pent ryddet vekk Men de tåler frost ja. Er litt usikker på om det er sunt for roser med selvvanningspotter Synes det er vanskelig å kjøpe svære krukker, over 50 cm dybde Men, de sinksakene, må man ikke ha en innerpotte da? Eller bore hull? Det er ikke så greit med vann rett ut her (selvom kassen min med klematis og blomkarse står sånn). Vannet renner ned på naboer som kan bli sure.. Ja, du må bore eller slå hull i de. Jeg lar de stå rett på gulvet, men jeg har jo bare hagen under terrassen, så det går helt fint her. Du kan jo bruke et fat under, om du vil ha en slik. Ellers kan jeg anbefale sånne fiberpotter, en del av de ser overraskende ok ut (som leca, betong osv.) men, veier jo ingenting. Men ja, problemet med overflødig vann blir jo det samme da. Sånne potter av resirkulerte bildekk kan være ganske ok også, hvis du liker utseendet på de. Jeg føler de beskytter/isolerer litt også. Har hatt Frk. Ficus stående i en slik i flere år nå med stort hell Når det kommer til dybden på planting av roser hender det at jeg ser det litt an basert på hvor mye røtter det er. Så lenge du får jord godt over podingspunktet, synes jeg det som oftest går greit. Husk også at du helst må ha plass til litt leca el. tilsvarende i bunnen også Endret 10. august 2015 av Rumle 2
Frøkensina Skrevet 10. august 2015 #18203 Skrevet 10. august 2015 Nja men den er skikkelig fin og morsom, den gir folk et perspektiv på hvordan det er å forholde seg til en autist. Datteren hennes omkommer i en bilulykke når hun haiker med Alan, å så må han dra å fortelle henne om dødsfallet, å det er ikke bare bare når det viser seg at hun er autistisk. Fun fact, Sigourney var faktisk med ei dame som lider av autisme for å se hvordan de er for å kunne utfylle rollen sin bedre Den høres veldig god ut, må prøve å huske å se den en gang!
Severus Skrevet 10. august 2015 #18204 Skrevet 10. august 2015 Den høres veldig god ut, må prøve å huske å se den en gang! Du burde virkelig se den, jeg digger den. Spesielt Sigourney og spørsmålene hennes, å dansen hennes til denne sangen. 1
Severus Skrevet 10. august 2015 #18205 Skrevet 10. august 2015 Jeg trenger virkelig virkelig virkelig ny sofa og garderobe.. Nye bokhyller også, men vet ikke hvor jeg kan få plass I en sofa fra IKEA sitter Farne å denger Rumle 2
Rumle Skrevet 10. august 2015 #18206 Skrevet 10. august 2015 I en sofa fra IKEA sitter Farne å denger Rumle 2
Frøkensina Skrevet 10. august 2015 #18207 Skrevet 10. august 2015 Jeg har ikke sett sånne bildekkpotter Står frøken Ficus ute gjennom året nå? Tror det enkleste er å bruke den jeg har, må uansett få hjelp til å kjøpe en del jord og kukompost. Uansett hvor jeg planter må jeg ALLTID kjøpe jord
Frøkensina Skrevet 10. august 2015 #18209 Skrevet 10. august 2015 I en sofa fra IKEA sitter Farne å denger Rumle Næhæi, jeg søler bare litt lunken og på henne i forfjamselsen 2
Rumle Skrevet 10. august 2015 #18211 Skrevet 10. august 2015 Jeg har ikke sett sånne bildekkpotter Står frøken Ficus ute gjennom året nå? Tror det enkleste er å bruke den jeg har, må uansett få hjelp til å kjøpe en del jord og kukompost. Uansett hvor jeg planter må jeg ALLTID kjøpe jord Sånne Finnes i en del varianter. Noen ser ganske kjipe ut, mens noen er fine. De holder seg godt ute og tåler alt. Tror det går greit med den krukken din jeg, men, pass på at røtte ikke blir stående med vann som fryser (ikke helt sikker på hvordan de fungerer), og husk at du må ha mulighet til å vanne en gang i blandt i tørre perioder på vinteren når temperaturen er over null, spesielt når det blåser mye, kan krukkene tørke helt ut.
Severus Skrevet 10. august 2015 #18212 Skrevet 10. august 2015 Denne er også i soundtracket til Snow Cake 1
Rumle Skrevet 10. august 2015 #18214 Skrevet 10. august 2015 Og ja, Frk. Ficus bor ute året rundt nå, hun er blitt stor og kraftig. Vurderer å plante henne over i et svæææært oljefat i høst, og sette henne i en lunere krok mot sør. Har stadig ikke fått fiken, og har så lyst på det! Kanskje det vil hjelpe? Har en fin minifiken som er avlegger fra henne, hun var inne i vinter, men tror hun blir plassert i bildekkpotten om jeg flytter den store. I så fall tar jeg ny avlegger med meg inn blir jo rene slektssagaen dette til slutt! 1
Frøkensina Skrevet 10. august 2015 #18215 Skrevet 10. august 2015 Sånne Finnes i en del varianter. Noen ser ganske kjipe ut, mens noen er fine. De holder seg godt ute og tåler alt. Tror det går greit med den krukken din jeg, men, pass på at røtte ikke blir stående med vann som fryser (ikke helt sikker på hvordan de fungerer), og husk at du må ha mulighet til å vanne en gang i blandt i tørre perioder på vinteren når temperaturen er over null, spesielt når det blåser mye, kan krukkene tørke helt ut. Takk, kjekt å vite hvordan de ser ut! Ja, tror jeg skal prøve. De har et vannreservoir nederst med en rist over, og et rør opp som man kan fylle det med. Har aldri vannet noe på vinteren her jeg Lurt å tenke på! Men man bør jo være forsiktig i forhold til is som vil sprenge istykker røtter.
Rumle Skrevet 10. august 2015 #18216 Skrevet 10. august 2015 Takk, kjekt å vite hvordan de ser ut! Ja, tror jeg skal prøve. De har et vannreservoir nederst med en rist over, og et rør opp som man kan fylle det med. Har aldri vannet noe på vinteren her jeg Lurt å tenke på! Men man bør jo være forsiktig i forhold til is som vil sprenge istykker røtter. Ja, det er nettopp det. Men, er det noen plussgrader over tid (som det i alle fall ofte er på mine trakter) og tørt, spesielt med mye vind, så er det helt utrolig hvor mye de kan tørke opp. Vinteren for to år siden hadde vi en kjempelang iskald og tørr periode med mye vind. Og da mistet jeg en del roser, både i krukker og av de som sto i bakken. De ble rett og slett helt dehydret. Det var veldig merkelig, akkurat som de var frysetørret. Og jeg kunne jo ikke vanne da, fordi det var minusgrader. Det var ikke mye gøy!
Frøkensina Skrevet 10. august 2015 #18217 Skrevet 10. august 2015 Og ja, Frk. Ficus bor ute året rundt nå, hun er blitt stor og kraftig. Vurderer å plante henne over i et svæææært oljefat i høst, og sette henne i en lunere krok mot sør. Har stadig ikke fått fiken, og har så lyst på det! Kanskje det vil hjelpe? Har en fin minifiken som er avlegger fra henne, hun var inne i vinter, men tror hun blir plassert i bildekkpotten om jeg flytter den store. I så fall tar jeg ny avlegger med meg inn blir jo rene slektssagaen dette til slutt! Oj oj! Så gøy at det går så bra Hva med å plante mor ficus i bakken nå da? Med en stor startgrop, istedet for oljefat. Da får hun flere muligheter til å spre røttene som normalt. Og så har du jo slektningene til å potte rundt 1
Rumle Skrevet 10. august 2015 #18218 Skrevet 10. august 2015 Oj oj! Så gøy at det går så bra Hva med å plante mor ficus i bakken nå da? Med en stor startgrop, istedet for oljefat. Da får hun flere muligheter til å spre røttene som normalt. Og så har du jo slektningene til å potte rundt Jo det kunne jeg gjort, men jeg har ikke helt forholdene til det der som jeg vil ha henne plantet. Eller jeg kunne, men det hadde blitt utrolig mye arbeid og hun hadde fått mindre sol. Men ja, det hadde jo selvsagt vært best å plante henne direkte i bakken
Frøkensina Skrevet 10. august 2015 #18219 Skrevet 10. august 2015 Ja, det er nettopp det. Men, er det noen plussgrader over tid (som det i alle fall ofte er på mine trakter) og tørt, spesielt med mye vind, så er det helt utrolig hvor mye de kan tørke opp. Vinteren for to år siden hadde vi en kjempelang iskald og tørr periode med mye vind. Og da mistet jeg en del roser, både i krukker og av de som sto i bakken. De ble rett og slett helt dehydret. Det var veldig merkelig, akkurat som de var frysetørret. Og jeg kunne jo ikke vanne da, fordi det var minusgrader. Det var ikke mye gøy! Huff det må ha vært trist Jeg kan jo ikke noe om å gro roser egentlig, så det er bra å høre litt erfaringer! Balkongen/verandaen min har tak over seg, så jeg bør nok vanne krukker litt forsiktig på vinteren. Det kan være derfor jeg har mistet planter før.. Hm.. Får jeg lus og meldugg etc på Augusta Louise så kommer jeg til å bruke harde midler Det sprer seg sånn her. Kanskje jeg kan plante noe fint bunndekkende rundt henne i krukken, hva tror du? Jeg har i prinsippet plass til mye mer på balkongen, den er jo over 5 meter ganger ca 1,5 meter. Men det er så trist når noe ikke overlever.
Frøkensina Skrevet 10. august 2015 #18220 Skrevet 10. august 2015 Jo det kunne jeg gjort, men jeg har ikke helt forholdene til det der som jeg vil ha henne plantet. Eller jeg kunne, men det hadde blitt utrolig mye arbeid og hun hadde fått mindre sol. Men ja, det hadde jo selvsagt vært best å plante henne direkte i bakken Hm ja, altså der hvor du vil ha oljefatet er det ikke forhold til å plante? Ser for meg at det blir fryktelig tungt sånn at ficusen blir mer eller mindre stasjonær der uansett. Da kan det jo løses med at fatet er åpent i bunnen slik at røtter som vil kan vokse ned i bakken. Kanskje det var det du tenkte deg? Sol og lunt er nok viktig og kanskje nok tid på seg også, har ikke sjekket hvor lang tid det tar å få fiken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå