Anje Skrevet 9. november 2014 #8521 Skrevet 9. november 2014 Men smaker ikke kjøttkaker generelt ulikt karbonader bare fordi de er kokt i saus? For det finnes sikkert like mange oppskrifter på kjøttkaker som det finnes folk som spiser kjøttkaker, og de smaker ofte helt ulikt hverandre. Jeg vet ihvertfall om flere som lager de karbonader og kjøttkaker fra samme oppskrift, bare at den ene stekes og den andre kokes. 1
Mynona Skrevet 9. november 2014 #8522 Skrevet 9. november 2014 Ja, kanskje det er det som er forskjellen...
Gjest Inggolf Skrevet 9. november 2014 #8523 Skrevet 9. november 2014 Jeg lurer jo på hvorfor smaken er forskjellig da din tulling . Siden det er det samme i de. Så vidt jeg vet. Det virket bare ikke helt sånn Joda! Ikke at jeg noengang har laget noen av delene så jeg skal ikke være så påstårlig men det MÅ være mer enn steking/koking som er forskjellen (okida, litt påstårlig ) Jeg husker ihvertfall at jeg mislikte sånn at karbonader var så grove, så kornete på en måte. Det er vel en annen type kjøtt i hver av dem tørr jeg påstå- farse vs ikke farse
Severus Skrevet 9. november 2014 #8524 Skrevet 9. november 2014 Om ikke karbonader er laget av farse, hva er de ellers laget av da?
Gjest Inggolf Skrevet 9. november 2014 #8525 Skrevet 9. november 2014 Om ikke karbonader er laget av farse, hva er de ellers laget av da? Renere kjøtt
Anje Skrevet 9. november 2014 #8526 Skrevet 9. november 2014 Det virket bare ikke helt sånn Joda! Ikke at jeg noengang har laget noen av delene så jeg skal ikke være så påstårlig men det MÅ være mer enn steking/koking som er forskjellen (okida, litt påstårlig ) Jeg husker ihvertfall at jeg mislikte sånn at karbonader var så grove, så kornete på en måte. Det er vel en annen type kjøtt i hver av dem tørr jeg påstå- farse vs ikke farse Joda, men det var sikkert oppskriften tenker jeg, Noz. For jeg husker nemlig at ingenting var mere høydepunkt enn når tante hadde laget sine hjemmelagde karbonader med karamellisert løk til bursdager. Hun måtte lage dobbel porsjon, stakkar, for vi barna spiste og spiste til vi nesten ikke hadde plass til kaker. Var ikke noe grovt eller tørt eller ekkelt over de karbonadene.
Severus Skrevet 9. november 2014 #8527 Skrevet 9. november 2014 Renere kjøtt Begge er laget av farse, men karbonadene av en med mindre fett.
Aldrisur Skrevet 10. november 2014 Forfatter #8528 Skrevet 10. november 2014 (endret) Goood mandag kjøttkakeelskere! Forskjellen på karbonadedeig og kjøttdeig er at karbonade inneholder mindre fett (maks 6%), kjøttdeig kan inneholde opptil 15% fett. Forøvrig er de tilsatt samme mengde salt (1%), men ulike mengder vann. Tilberedelsen av kjøttkaker og karbonadekaker er derimot veldig forskjellig. Jeg lager alltid kjøttkaker av karbonadedeig (bruker sjelden kjøttdeig til noe som helst) og da blander jeg inn både egg, litt melk, potetmel, ingefær og salt og pepper. Steker kjøttkakene og lager brun saus med løk i. Nå jeg skal steke karbonaderkaker vil jeg at de skal smake mer kjøtt, så da blander jeg kun litt vann og salt og pepper i deigen. Har ikke brun saus til, men enten med stekt løk og potetsalat, på brødskiva med og uten egg ++++ masse mer. Farse er betegnelsen på hakket eller malt kjøtt eller fisk spedd med egg, melk e.l. Så da kan man jo si at kjøttdeig som er ispedd dette er kjøttfarse, mens karbonadedeig i seg selv, er rent malt eller hakket kjøtt og kun kan betegnes som karbonadedeig. Oops, var dette oppklarende, eller har jeg bare forvirret dere mer? Håper dere har en fin mandag alle sammen. Endret 10. november 2014 av Aldrisur 3
Mynona Skrevet 10. november 2014 #8529 Skrevet 10. november 2014 Jeg hadde egg i mine karbonader. Men ikke når jeg lagde spanske kjøttkaker
Aldrisur Skrevet 10. november 2014 Forfatter #8530 Skrevet 10. november 2014 Nei nå asså Mynoooona! Skal akkurat til å spise middag forresten - kjøttboller!
Hoppetaujenta Skrevet 10. november 2014 #8531 Skrevet 10. november 2014 (endret) Men nå er det vel slik at hvemsomhelst kan kjøpe hvasomhelst av deig og forme det slik man vil og kalle det hva man vil. Det er helt sikkert mange som ikke gjør det etter boka, men det blir like godt for det om. Endret 10. november 2014 av Hoppetaujenta 1
Aldrisur Skrevet 10. november 2014 Forfatter #8532 Skrevet 10. november 2014 Alle kan gjøre som dem vil ja nemlig. I dag har jeg vært lat og tiltaksløs. Det var deilig. 1
Mynona Skrevet 10. november 2014 #8533 Skrevet 10. november 2014 Jeg bare gjorde som Ole Martin hadde sagt jeg skulle gjøre jeg. Hakke peiling selv. Første gang jeg lagde sånne. Men i dag blir det fiskegrateng! Jeg har hatt den før, og det er den beste fiskegratengen jeg noen sinne har smakt. Så gleder meg til middag i dag o i morgen! Hørtes deilig ut med en tiltaksløs dag. Jeg trenger en sånn og. Siden jeg ikke fikk helg. Men hva gjør du på en tiltaksløs dag? Ligger du på sofaen å ser i taket? på TV? leser en bok? eller kanskje du har en annen definisjon av tiltaksløs enn meg, så du hengte opp nye gardiner eller lagde kraft til senere matlaging? 1
Aldrisur Skrevet 10. november 2014 Forfatter #8534 Skrevet 10. november 2014 Ha-ha-ha, må le av deg nå My! Tjja, jeg har ikke ligget på sofaen akkurat da, men.... alt jeg har gjort har gått veldig saaaaaakte. Har vasket litt tøy, brettet sammen tøy, vasket og ryddet litt her og der, veldig saaaaakte og laget middag. Hjemmelagde kjøttboller i tomatsaus med penne-pasta til. Ja, det var vel det, Si meg en ting, er du ferdig med alle forelesningene nå? 1
Mynona Skrevet 10. november 2014 #8535 Skrevet 10. november 2014 (endret) Synes du hørtes ganske produktiv ut jeg Jepp, siste forelesning ferdig. For alltid. Første milepæl. Det burde kjennes deilig, men det gjør ikke det enda.. siden jeg ikke føler meg så veldig ferdig. Neste milepæl er om akkurat en mnd. Da er jeg ferdig på skolen. Så er det vitnemål som venter og så kan jeg sende det inn for å få tittelen min uti februar en gang. Endret 10. november 2014 av Mynona
Aldrisur Skrevet 10. november 2014 Forfatter #8536 Skrevet 10. november 2014 Det høres definitivt ut som om du kan feire til jul da!
Mynona Skrevet 10. november 2014 #8537 Skrevet 10. november 2014 Jepp det kan jeg. Også må jeg finne meg en hobby eller noe. Må jo ha noe å drive med i helgene fremover.. Noen tips? 1
Aldrisur Skrevet 10. november 2014 Forfatter #8538 Skrevet 10. november 2014 Jepp det kan jeg. Også må jeg finne meg en hobby eller noe. Må jo ha noe å drive med i helgene fremover.. Noen tips? Skaff deg en mann! 1
Hoppetaujenta Skrevet 10. november 2014 #8539 Skrevet 10. november 2014 Den veldig-sakte-måten virker litt skummel syns jeg, Aldri. Noen høres ut til å ha tatt for stor dagsdose med "noe". 1
Mynona Skrevet 10. november 2014 #8540 Skrevet 10. november 2014 Skaff deg en mann! Hahaha… OK, det er hobby nok for meg tror jeg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå