Sola de Skrevet 8. april 2018 #35941 Skrevet 8. april 2018 Ha store mengder salt i vannet under koking, så løsner skallet så lett som bare det 1
Rumle Skrevet 8. april 2018 #35942 Skrevet 8. april 2018 15 minutter siden, Sola de skrev: Ha store mengder salt i vannet under koking, så løsner skallet så lett som bare det Et par spiseskjeer? 1
Sola de Skrevet 8. april 2018 #35943 Skrevet 8. april 2018 3 minutter siden, Rumle skrev: Et par spiseskjeer? Noe sånt. Jeg bare tømmer en liten haug. 1
Rumle Skrevet 8. april 2018 #35944 Skrevet 8. april 2018 Akkurat nå, Sola de skrev: Noe sånt. Jeg bare tømmer en liten haug. Ok. Skal prøve det 1
Columna Skrevet 8. april 2018 #35945 Skrevet 8. april 2018 (endret) . Endret 5. juli 2018 av Columna 1
Rumle Skrevet 8. april 2018 #35947 Skrevet 8. april 2018 (endret) Uansett skal det helt absurde mengder med salt til i en kjele med vann for å få virkelig saltsmak på noe, det har jeg lært av å prøve å lage saltkokte poteter til tapas uten oppskrift Endret 8. april 2018 av Rumle
Sola de Skrevet 8. april 2018 #35948 Skrevet 8. april 2018 15 minutter siden, Columna skrev: For noe sludder og pølsevev. Egon Olsen sitat. Når 8 eller 10 minutters alarmen går, er eggene ferdige. Hele kjelen settes under rennende kaldt vann noen minutter og skallet løsner helt perfekt. Å ha mengder med salt i eggvannet er uheldig. Vi får alt i oss for mye salt. Men ved neste eggfargingsprosjekt tar jeg ide'n med. Salt fikserer farge. Som rumle sier 8 minutter siden, Rumle skrev: Men saltet går da ikke inn i eggene? Er ikke noe forskjell i smak på egg kokt i masse salt og uten. 1
Dr. A. Kula Skrevet 8. april 2018 #35950 Skrevet 8. april 2018 Forutsatt at egget ikke sprekker, trodde jeg saltmengden i vannet ikke betydde noe. Det som salt i vannet har effekt på er kokepunktet, og altså temperatur på vannet når det koker og energien som trengs for å få det til å koke. (saltvann har lavere kokepunkt enn ferskvann) Koketiden på hardkokte egg er aldri under 10 min, helst mer. Men fruen er besatt av at eggene må tas ut av kjøleskapet i god tid (men ikke så desperat som kvelden før). Selv nøyer jeg meg med å ta eggene ut når jeg starter på matlagingen (som å finne frem alle ingredienser før man starter baking). Så snart egget/-ene er ferdigkokt, helles det kokende vannet ut og erstattes med rennende kaldt. Gjentas gjerne en gang til. Når vannet er tømt siste gang, ristes eggene i gryten, slik at de kaller i hverandre og/eller i gryten. Så er det bare å lempe av skallet. Tror jeg har opplevd en gang at skallet satt klistret, men hva som var årsaken da er umulig å si.
Sola de Skrevet 8. april 2018 #35951 Skrevet 8. april 2018 6 minutter siden, Columna skrev: Det er da vel allmenn kjent at salt i kokevannet til egg går inn i egget? Har du noe som dokumenterer dette? Finner ingenting under googling. Mer ting som doktoren over her sier.
Hoppetaujenta Skrevet 8. april 2018 #35952 Skrevet 8. april 2018 Har nesten alltid trøbbel med skall som må pilles av i millimeterbiter og egget henger fast i det og alt blir bare herk.
Dr. A. Kula Skrevet 8. april 2018 #35953 Skrevet 8. april 2018 Kjøper du egg fra bonde, eller har egne høner som legger egg? Prøver å tenke på da vi hadde problemer med skrellingen, om det var da vi kjøpte et brett fra direktedistribusjon, og ikke fra butikken. Det nevnes jo noe i artikkelen om ferske egg?
Mynona Skrevet 8. april 2018 #35954 Skrevet 8. april 2018 Vi har ofte egg som er umulige å skrelle uten å dra med masse egg på jobben. Selv om de alltid skylles i kaldt vann etter koking. Kan være eggetypen kankskje? På jobben har vi Rema1000 egg tror jeg. deres eget merke. Hjemme koker vi aldri egg, bare lager omelett eller eggerøre. Helgefrokosten her.
Hoppetaujenta Skrevet 8. april 2018 #35955 Skrevet 8. april 2018 6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Kjøper du egg fra bonde, eller har egne høner som legger egg? Egg fra vanlige MENY-butikk-høner her. Har kjøpt fra gård også, men... Ok, jeg har alltid hatt dem i kjøleskap, så kanskje jeg skal ha dem på kjøkkenbenken neste gang jeg kjøper. Men alvorlig talt, jeg har sett en del på Elvisopptak i det siste og klarer ikke å se det store opprøret for min del. Stakkars unge gutten som bare slengte litt på beina mens han så skjelmsk på ungpikene. Rett og slett litt ubehjelpelig søtt... 1
Rumle Skrevet 8. april 2018 #35956 Skrevet 8. april 2018 Men, den stemmen da! Jeg forstår godt at ungpikene besvimte
Hoppetaujenta Skrevet 8. april 2018 #35957 Skrevet 8. april 2018 Hmm....litt fløtepusete for min del. "Hound dog" sunget og danset i langsom kino kan jeg derimot gå med på er litt snasent...å høre på. 1
Hoppetaujenta Skrevet 8. april 2018 #35959 Skrevet 8. april 2018 (endret) Han ser ut som en stresset en som ikke blir enig med seg selv om hvilken vei han skal løpe.... Nåååeh...takk skal du ha Rumle....jeg viste ikke at du følte det slik overfor meg? Endret 8. april 2018 av Hoppetaujenta 1
Rumle Skrevet 8. april 2018 #35960 Skrevet 8. april 2018 1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev: Han ser ut som en stresset en som ikke blir enig med seg selv om hvilken vei han skal løpe.... Nåååeh...takk skal du ha Rumle....jeg viste ikke at du følte det slik overfor meg? Vel, nå vet du det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå