Dr. A. Kula Skrevet 24. januar 2018 #33021 Skrevet 24. januar 2018 Hvilken bukett er finest, gjengen i juballongen eller rosene til LL? 2
Frøkensina Skrevet 24. januar 2018 #33022 Skrevet 24. januar 2018 4 minutter siden, Lille Lerke skrev: Takk begge to. Jeg skråsnittet dem og satte dem i lunkent vann. Jeg får la de få fred til i morgen og bytte vann og ta bort bldene da. Brukte en tapetkniv. Fiskekniven til herr Lerke har han gjemt så godt at jeg ikke finner den Tre uker @Rumle det må da være rekord for overlevelse? En av mine bestemødre fikk ofte roser til å stå kjempelenge, hun sa det var fordi hun ga de litt sitronbrus. Det kan være verdt å prøve om man ikke har næring. Ellers er det mye flaks med roser. Det hjelper også om de står kjølig om natten. 1
Dr. A. Kula Skrevet 24. januar 2018 #33023 Skrevet 24. januar 2018 Har forstått det er viktig å holde snittet i vann, slik at luft ikke kommer til i "årene" og hindrer vannet. 2
Lille Lerke Skrevet 24. januar 2018 #33024 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, Frøkensina skrev: En av mine bestemødre fikk ofte roser til å stå kjempelenge, hun sa det var fordi hun ga de litt sitronbrus. Det kan være verdt å prøve om man ikke har næring. Ellers er det mye flaks med roser. Det hjelper også om de står kjølig om natten. Kjøligheter innendørs har vi ikke. Setter jeg de ut så tar både kulden og fuglene dem. Vi får nyte dem så lenge det varer. 1
Lille Lerke Skrevet 24. januar 2018 #33025 Skrevet 24. januar 2018 Akkurat nå, Dr. A. Kula skrev: Har forstått det er viktig å holde snittet i vann, slik at luft ikke kommer til i "årene" og hindrer vannet. Vann og og luft i årene er ikke noe godt på mennesker, så det samme gjelder vel og for roser. Å ro med årene i luften gir heller ingen fremdrift 2
Hoppetaujenta Skrevet 24. januar 2018 #33026 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, Frøkensina skrev: Snitt de godt med én gang og sett de i lunkent vann. Før var rådet varmt vann, men det var visst feil. Bruk en skarp snittekniv og lag et jevnt snitt på noen cm, ta gjerne et lite snitt på den resterende siden av stilken (halv cm). Bruk blomsternæring i vannet for det hjelper mot bakterier. Ja fjern bladene og tornene som kommer under vannet som Rumle sier Jeg vet at roser som blir kjøpt i blomsterbutikk blir renset, snittet og kokt noen sekunder før de blir satt på kjølerom. Joda, jeg mener i kokende vann i butikken. For at de skal holde seg bedre før de skal ut til kundene...men vi trenger bare det som allerede er nevnt. Tapetkniv er supert og jeg lager snittet mellom 2,5 og 3 cm. Snittendene må renkuttes så det ikke henger lange "trevler" fra stilken, for der samler bakteriene seg fort. Jeg bruker halv dose pulver fra den lille posen, så har jeg til to vannskift. De jeg har nå står kun i vann og de står og står. Fineste rosene jeg har hatt i mitt liv. Uten stell forøvrig virker det som at de åpner seg i ultralangsom hastighet denne gangen. Ab fab, for å si det sånn. Sånne har jeg. 3
Frøkensina Skrevet 24. januar 2018 #33027 Skrevet 24. januar 2018 Så fint! Viktig med skarpt snitt ellers moser man rørene istedet for å åpne. Det er ulik praksis (og meninger) rundt dette med stilkdypping i kokende vann, de blomsterbutikkene jeg har jobbet for gjorde ikke dette. På meg virker det som at roser med kraftige stilker er mer holdbare enn tynne, men det kan være tilfeldig Sorten har selvfølgelig også noe å si.
FruN Skrevet 24. januar 2018 #33028 Skrevet 24. januar 2018 2 timer siden, Lille Lerke skrev: Jeg er 100 % enig med deg Absolutt. Det blir bare bedre og bedre for hver dag som går. Og sola er der, jeg har møtt den i mange timer over flere dager. Ja, så gar her hjemme så jeg noen stråler av den forleden. @FruN er du strømløs og innesnødd oppe i Gock? Håper ikke de søte små har sendt deg i sykesenga. @Rumle og @Frøkensina jeg falt for fristelsen og kom hjem med langstilkede kjøpesenterroseblomsterbukett, i dag. Hvordan behandles de best? Jeg stappet dem ned i frysebevarposen i bilen og bar de pent ut og inn uten å gi dem kuldesjokk. Her har vi strøm! Og med snille, snille naboer med traktor og fres, har vi ikke snødd inne Begynner å bli lei av at det snør da. Snøen kan ligge, men trenger ikke mer påfyll Og jeg har holdt meg ute av sykesenga selv om minsten ikke er helt ferdig med den! Nesten tre døgn uten oppkast, så jeg tenkte han skulle få litt grøt. Men Neida, det ville ikke magen ha noe av.. endte opp utover senga, og flere gulpekluter ble fylt med slim-oppkast etterpå.. Og legen mente det stadig var omgangssyke som gjaldt Men skal på kontroll med storesøster imorra, og skal da innom barnelegen, så tenkte jeg skulle lure ut en mening fra han da 1
Rumle Skrevet 24. januar 2018 #33029 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, Hoppetaujenta skrev: Jeg vet at roser som blir kjøpt i blomsterbutikk blir renset, snittet og kokt noen sekunder før de blir satt på kjølerom. Joda, jeg mener i kokende vann i butikken. For at de skal holde seg bedre før de skal ut til kundene...men vi trenger bare det som allerede er nevnt. Tapetkniv er supert og jeg lager snittet mellom 2,5 og 3 cm. Snittendene må renkuttes så det ikke henger lange "trevler" fra stilken, for der samler bakteriene seg fort. Jeg bruker halv dose pulver fra den lille posen, så har jeg til to vannskift. De jeg har nå står kun i vann og de står og står. Fineste rosene jeg har hatt i mitt liv. Uten stell forøvrig virker det som at de åpner seg i ultralangsom hastighet denne gangen. Ab fab, for å si det sånn. Sånne har jeg. Akkurat samme type som jeg har hatt i 3 uker! De er meget fotogene!
Lille Lerke Skrevet 24. januar 2018 #33030 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, Hoppetaujenta skrev: Jeg vet at roser som blir kjøpt i blomsterbutikk blir renset, snittet og kokt noen sekunder før de blir satt på kjølerom. Joda, jeg mener i kokende vann i butikken. For at de skal holde seg bedre før de skal ut til kundene...men vi trenger bare det som allerede er nevnt. Tapetkniv er supert og jeg lager snittet mellom 2,5 og 3 cm. Snittendene må renkuttes så det ikke henger lange "trevler" fra stilken, for der samler bakteriene seg fort. Jeg bruker halv dose pulver fra den lille posen, så har jeg til to vannskift. De jeg har nå står kun i vann og de står og står. Fineste rosene jeg har hatt i mitt liv. Uten stell forøvrig virker det som at de åpner seg i ultralangsom hastighet denne gangen. Ab fab, for å si det sånn. Sånne har jeg. Neimen, har du sneket deg inn i min stue mens jeg var hos naboen og foreviget mine roser Rosene skal få stå i fred og ro til i morra, da skal de få seg en ny tur under tapetkniven. Og vasen, ja den skylte jeg i klorin og deretter rent vann. Så den er fri for skumle ting. 25 minutter siden, FruN skrev: Her har vi strøm! Og med snille, snille naboer med traktor og fres, har vi ikke snødd inne Begynner å bli lei av at det snør da. Snøen kan ligge, men trenger ikke mer påfyll Og jeg har holdt meg ute av sykesenga selv om minsten ikke er helt ferdig med den! Nesten tre døgn uten oppkast, så jeg tenkte han skulle få litt grøt. Men Neida, det ville ikke magen ha noe av.. endte opp utover senga, og flere gulpekluter ble fylt med slim-oppkast etterpå.. Og legen mente det stadig var omgangssyke som gjaldt Men skal på kontroll med storesøster imorra, og skal da innom barnelegen, så tenkte jeg skulle lure ut en mening fra han da Hallo til FruN. Måtte småtassen nå bli frisk og snøen finne andre steder å falle ned. 1
Gjest LightBulb Skrevet 25. januar 2018 #33031 Skrevet 25. januar 2018 Hallo? Bare innom å legger igjen et spor
Frøkensina Skrevet 25. januar 2018 #33033 Skrevet 25. januar 2018 Hei FruN og Luskula Sovet altfor lite 1
Rumle Skrevet 25. januar 2018 #33034 Skrevet 25. januar 2018 9 timer siden, Lyskula skrev: Hallo? Bare innom å legger igjen et spor Hei! så kjekt å se deg. Har du det bra? God helg og fredag til alle sammen
Gjest LightBulb Skrevet 25. januar 2018 #33035 Skrevet 25. januar 2018 1 time siden, Rumle skrev: Hei! så kjekt å se deg. Har du det bra? God helg og fredag til alle sammen Jeg har det fint hva med deg?
Rumle Skrevet 25. januar 2018 #33036 Skrevet 25. januar 2018 44 minutter siden, Lyskula skrev: Jeg har det fint hva med deg? Samme her
Dr. A. Kula Skrevet 25. januar 2018 #33037 Skrevet 25. januar 2018 4 timer siden, Rumle skrev: Hei! så kjekt å se deg. Har du det bra? God helg og fredag til alle sammen Fredag? 2
Rumle Skrevet 25. januar 2018 #33038 Skrevet 25. januar 2018 Akkurat nå, Dr. A. Kula skrev: Fredag? Åh! Det er torsdag ja! 2
Rumle Skrevet 25. januar 2018 #33039 Skrevet 25. januar 2018 Ikke rart det var så lite fredagsfølelse da! 3
Frøkensina Skrevet 25. januar 2018 #33040 Skrevet 25. januar 2018 La ikke merke til det en gang. Men, greit at det blir en hel fredag i morgen 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå