Gå til innhold

Juballongen

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Rumle skrev:

Hmm nei da vet jammen ikke jeg. 

Jeg må prøve å beskytte de litt, det kan jo funke :jepp: Et rådyr som har smakt tabasco og hvitløk prøver seg nok aldri igjen, men de er jo flere. Men mulig er nok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Jeg må prøve å beskytte de litt, det kan jo funke :jepp: Et rådyr som har smakt tabasco og hvitløk prøver seg nok aldri igjen, men de er jo flere. Men mulig er nok.

Men, det vil ikke svi knoppene da? 

Skrevet

Sjekket du den linken jeg sendte deg for en del måneder siden til den svenske nettbutikken som selger noe som hjelper godt mot hjort? Har sett hun som driver det anbefale det flere ganger (hun bruker det selv).

Nå kommer jeg typisk nok ikke på hva butikken heter, men har det på tungen! :laugh:

Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Forstår at det er kjipt, men hva kan man gjøre? Jeg har gitt opp å plante planter som sneglene elsker i hagen, fordi jeg ble bare så deppa av å se på all ødeleggelsen :sukk:

Huff de er grusomme. Det burde være flere større offentlige miljøtiltak for å utrydde de. Med mindre nematodene kan skade noe annet ville jeg forsøkt det i stor grad! Tror ikke det kandrepe annet enn snegler, da ville det vel vært forbudt. Fant noen få av de hersens iberiasneglen på hytta i sommer også.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Rumle skrev:

Sjekket du den linken jeg sendte deg for en del måneder siden til den svenske nettbutikken som selger noe som hjelper godt mot hjort? Har sett hun som driver det anbefale det flere ganger (hun bruker det selv).

Nå kommer jeg typisk nok ikke på hva butikken heter, men har det på tungen! :laugh:

Ja kikket på det da, virket litt omstendelig og usikkert, noe fra sverige var det ikke? En spray? Jeg har heller ikke prøvd det revira usynlige gjerdet, mye fordi det er stor tomt på hytta og jeg ikke har helt troen på disse leirekulene med mindre de forteller hva som er hemmeligheten med de.

Skrevet
1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Huff de er grusomme. Det burde være flere større offentlige miljøtiltak for å utrydde de. Med mindre nematodene kan skade noe annet ville jeg forsøkt det i stor grad! Tror ikke det kandrepe annet enn snegler, da ville det vel vært forbudt. Fant noen få av de hersens iberiasneglen på hytta i sommer også.

Enig. Er ikke bare bare å prøve i stor grad da det er utrolig dyrt. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Ja kikket på det da, virket litt omstendelig og usikkert, noe fra sverige var det ikke? En spray? Jeg har heller ikke prøvd det revira usynlige gjerdet, mye fordi det er stor tomt på hytta og jeg ikke har helt troen på disse leirekulene med mindre de forteller hva som er hemmeligheten med de.

Jeg vet ikke annet enn at jeg har sett henne forklare at det faktisk virker veldig godt i hennes hage, hun har en nydelig hage forresten :rodmer:

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Rumle skrev:

Enig. Er ikke bare bare å prøve i stor grad da det er utrolig dyrt. 

Skjønner :klemmer: 

• Liker 1
Skrevet

@Rumle hva gjør du med georgineknollene over vinteren? 

Jeg har vanligvis bare sendt alt i søpla, men i år har jeg vært flink :nigo: og tatt georgineknollene opp, tørket dem og ristet av jorden. Klarte til og med å få dem i en papirpose og inn før frosten kom. Men hvor kan de ligge over vinteren :klo:

Og det som hjelper mot hjort, kan det brukes på graver? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet lite om hjort, men det er vel de samme tingene som hjelper mot rådyr :vetikke:  som jo er ganske lite. Ville unngått planter de liker på en grav for man er vel der ganske sjeldent. Om sommeren bruker jeg blodmel på hytta, men man må jo strø på nytt ofte særlig etter regn. 

• Liker 1
Skrevet

Georgineknoller bør ligge mørkt og kjølig (uten frost), jeg har ikke noen slike steder så gidder ikke ta de opp :P 

• Liker 1
Skrevet

Winterwonderland her og. Men det høres ut som det regner litt nå egentlig. Så da blir det vel skøytebane i morgen. :sjokkert: 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Lille Lerke skrev:

@Rumle hva gjør du med georgineknollene over vinteren? 

Jeg har vanligvis bare sendt alt i søpla, men i år har jeg vært flink :nigo: og tatt georgineknollene opp, tørket dem og ristet av jorden. Klarte til og med å få dem i en papirpose og inn før frosten kom. Men hvor kan de ligge over vinteren :klo:

Og det som hjelper mot hjort, kan det brukes på graver? 

3 timer siden, Frøkensina skrev:

Georgineknoller bør ligge mørkt og kjølig (uten frost), jeg har ikke noen slike steder så gidder ikke ta de opp :P 

Stemmer som Frk. S sier :Nikke:

Jeg gjør dette hvert eneste år dog, og omtrent ingen klarer seg :sukk:Men, fortsetter å prøve!

1 time siden, Mynona skrev:

Winterwonderland her og. Men det høres ut som det regner litt nå egentlig. Så da blir det vel skøytebane i morgen. :sjokkert: 

Oiiii, da må du være superforsiktig!!! :unsure:

Her Skal det bli 10 grader og skikkelig storm og regn i morgen :dry:

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Mynona skrev:

Var ute i sted og det sludderegnet. Meldt mer regn og varmegrader i morgen ja, glad jeg har funnet broddene mine :ler: 

Skrevet
1 time siden, Rumle skrev:

Stemmer som Frk. S sier :Nikke:

Jeg gjør dette hvert eneste år dog, og omtrent ingen klarer seg :sukk:Men, fortsetter å prøve!

Oiiii, da må du være superforsiktig!!! :unsure:

Her Skal det bli 10 grader og skikkelig storm og regn i morgen :dry:

Hm, er det oppbevaringsmetoden som svikter tror du? Rart at det skal være så vanskelig, må jo gå an å finne ut av. :klo: Du graver de opp før første frost da? 

Men det er jo bra da får du plantet løkene :hoppe: 

• Liker 1
Skrevet

Altså ikke i stormen :ler: Men siden det blir så varmt. 

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Frøkensina skrev:

Hm, er det oppbevaringsmetoden som svikter tror du? Rart at det skal være så vanskelig, må jo gå an å finne ut av. :klo: Du graver de opp før første frost da? 

Men det er jo bra da får du plantet løkene :hoppe: 

Ja, jeg graver de opp før første frost :Nikke:

Men, jeg ser at mange venter til etter første frostnatt faktisk, aner ikke hvorfor :vetikke:

Ellers oppbevarer jeg de tørt og luftig i ca 5 - 7 grader frem til påske. 

27 minutter siden, Frøkensina skrev:

Altså ikke i stormen :ler: Men siden det blir så varmt. 

Ja forsto det :laugh:

• Liker 1
Skrevet

:laugh: 

Da gjør du det jeg tror er riktig, så aner ikke hva som går galt :vetikke: 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Frøkensina skrev:

:laugh: 

Da gjør du det jeg tror er riktig, så aner ikke hva som går galt :vetikke: 

Oppbevarings-forbannelse? :klo::ler:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...