Gå til innhold

Juballongen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har planer om å bake noe spennende til jul? ☺

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, Rumle skrev:

:riste:   Spennende julebakst må noen andre ta seg av. Det er bare til å få vondt i magen av. Kanskje kokusmakroner eller kransekake uten mel. Hjemmebakeriets butikkutsalg skal få et besøk. Kanskje Herr Lerkefugl må lage pepperkakehus med datteren :klo:

Hva rumler @Rumle sammen i bakebollene sine? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Lille Lerke skrev:

:riste:   Spennende julebakst må noen andre ta seg av. Det er bare til å få vondt i magen av. Kanskje kokusmakroner eller kransekake uten mel. Hjemmebakeriets butikkutsalg skal få et besøk. Kanskje Herr Lerkefugl må lage pepperkakehus med datteren :klo:

Hva rumler @Rumle sammen i bakebollene sine? 

Nei, si det - nå håpte jeg jo på å få litt inspirasjon her inne for å være helt ærlig! :laugh: Lagde noen veldig gode italienske småkaker av malte mandler i fjor, de var uten mel, kanskje noe for deg? Tror jeg må spore opp den oppskriften i år også. Ellers lurer jeg på å prøve meg på shortbread, men vi får nå se. Blir vel en kake eller to .. og muligens litt gjærbakst :)

• Liker 1
Skrevet

@FruN er vel bakemesteren i tråden :klo:

Bakemester Harepus, her :ler:

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Lille Lerke skrev:

Hun er nok det, ja :Nikke:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Med Rumle på andre plass, og fuglen på siste plass. Har du forresten sett en fugl kjevle deig :hoho:

Endret av Lille Lerke
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Rumle skrev:

Tja..samme gamle egentlig :) Tjukklefse, krumkaker, peppernøtter, prøve å lage pepperkaker med storesøster :) Har potetlefse igjen fra i fjor :ninja: 

1 time siden, Lille Lerke skrev:

1 time siden, Rumle skrev:

Hun er nok det, ja :Nikke:

:rodmer::sjenert: 

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt å lage noe, men nå ble jeg litt i tvil. Nytter ikke å planlegge noe her, så hvis jeg får bakt så blir det småkaketing og da skal jeg si ifra.  :jepp:  Fikk lyst på små tørre kaker nå ja. Og melk til. 

En god dag til Aldri og...tennene hennes, vennene hennes og mennene hennes. :nigo: 

• Liker 2
Skrevet

Hva smaker tjukklefser, @FruN ? Lurer på om det er tjukklefser jeg har vært på utkikk etter. Men den mener jeg det ble brukt kefirmelk el i oppskriften på. 

Kanskje FruN vet hva jeg snakker om som heter tørre vafler. Stekes i gammeldags vaffeljern på komfyren og blir knusktørre som kaker nesten. Ikke belgiske vafler eller kakevafler, altså. "Oldemorvaffel". 

Kan noen bakstekoner hjelpe? 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Lille Lerke skrev:

Hva smaker tjukklefser, @FruN ? Lurer på om det er tjukklefser jeg har vært på utkikk etter. Men den mener jeg det ble brukt kefirmelk el i oppskriften på. 

Kanskje FruN vet hva jeg snakker om som heter tørre vafler. Stekes i gammeldags vaffeljern på komfyren og blir knusktørre som kaker nesten. Ikke belgiske vafler eller kakevafler, altså. "Oldemorvaffel". 

Godt spørsmål! Som tjukklefse? :ler: Men det er kulturmelk og seterrømme i de jeg lager :jepp: 

Tror jeg skjønner hva du mener, men noe mer enn det kan jeg dessverre ikke bidra med. 

Skrevet
Akkurat nå, FruN skrev:

Godt spørsmål! Som tjukklefse? :ler: Men det er kulturmelk og seterrømme i de jeg lager :jepp: 

Tror jeg skjønner hva du mener, men noe mer enn det kan jeg dessverre ikke bidra med. 

Er tjukklefse det samme som nordlandslefse? 

Du kjevler ut og steker i stekepanne eller på takke?  >>>>>> Prøve å lære mest mulig når muligheten byr seg. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg hadde ikke tenkt å lage noe, men nå ble jeg litt i tvil. Nytter ikke å planlegge noe her, så hvis jeg får bakt så blir det småkaketing og da skal jeg si ifra.  :jepp:  Fikk lyst på små tørre kaker nå ja. Og melk til. 

---

Synes å huske at du er like glad i Brune pinner  eller Kolakaker som meg? Kanskje du kan lage det? :yvonne:

47 minutter siden, Lille Lerke skrev:

---

Mmmm jeg vet godt hva du mener!!! De er kjempegode!! :ninuskapus: Tror man bruker potetmel i stedet for hvetemel, om jeg ikke husker feil? Har ikke noe oppskrift, men det finnes nok på nett :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelagde lefser er bare helt fantastisk godt! Men, sånt kan jeg bare overhode og absolutt ikke ha i hus! Eller i alle fall ikke før sent på lille julaften .. tidligst! :P

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Rumle skrev:

Åhhh det høres godt ut :rodmer:

Ang. løk og jord, tror det går helt fint, så lenge de ser fine ut. Jeg havner jo dessverre ofte i samme situasjon selv, og jeg pleier å dra med meg en jordsekk inn i gangen og la den stå natten over der før jeg planter. Da legger jorden seg fint rundt løkene ☺ Så kan du heller vanne igjennom krukken når det kommer perioder med plussgrader.

Hm, så, eh, jeg må ha plass til ny sekk jord i krukker og balkongkassen da? Det har jeg ikke. Jeg tror en svær handlepose med løk er tapt dessverre :ler: Du har et helt annet klima, og husk at mine verandaløker knapt overlever selv når jeg planter de korrekt. Bare scillaene pleier å overleve flere  enn to-tre løker.  Eller kanskje om jeg kjøper en ny stor potte og planter i, men det er jo litt dyrt og kanskje det ikke kommer noen blomster likevel :vetikke: 

:blomst: 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Rumle skrev:

Nei, si det - nå håpte jeg jo på å få litt inspirasjon her inne for å være helt ærlig! :laugh: Lagde noen veldig gode italienske småkaker av malte mandler i fjor, de var uten mel, kanskje noe for deg? Tror jeg må spore opp den oppskriften i år også. Ellers lurer jeg på å prøve meg på shortbread, men vi får nå se. Blir vel en kake eller to .. og muligens litt gjærbakst :)

Kanskje du kan lage en slags torta della nonna? Finnes sikkert oppskrifter på nettet, og du kan jo allerede bake mye med mandler :jepp: Egentlig litt tullete å bare bake til jul, det er vel gjerne før man trenger oppmuntring.. Og etter, fram til våren egentlig :laugh: 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Frøkensina skrev:

Hm, så, eh, jeg må ha plass til ny sekk jord i krukker og balkongkassen da? Det har jeg ikke. Jeg tror en svær handlepose med løk er tapt dessverre :ler: Du har et helt annet klima, og husk at mine verandaløker knapt overlever selv når jeg planter de korrekt. Bare scillaene pleier å overleve flere  enn to-tre løker.  Eller kanskje om jeg kjøper en ny stor potte og planter i, men det er jo litt dyrt og kanskje det ikke kommer noen blomster likevel :vetikke: 

:blomst: 

Nå antok jeg nok bare at du gjør det slik fordi jeg gjør det slik selv sikkert :) men, såklart du trenger jo ikke å kjøpe noe nytt. Om de ser bra ut ville jeg prøvd å grave de ned, om ikke jorden er helt frossen allerede. Du har jo ikke noe å tape på det uansett :)

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Frøkensina skrev:

Kanskje du kan lage en slags torta della nonna? Finnes sikkert oppskrifter på nettet, og du kan jo allerede bake mye med mandler :jepp: Egentlig litt tullete å bare bake til jul, det er vel gjerne før man trenger oppmuntring.. Og etter, fram til våren egentlig :laugh: 

Ja, kanskje det hadde vært noe! Skal undersøke og se hva jeg finner av oppskrifter :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Rumle skrev:

Nå antok jeg nok bare at du gjør det slik fordi jeg gjør det slik selv sikkert :) men, såklart du trenger jo ikke å kjøpe noe nytt. Om de ser bra ut ville jeg prøvd å grave de ned, om ikke jorden er helt frossen allerede. Du har jo ikke noe å tape på det uansett :)

Det var jo fint med et nytt tips, jeg bare skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til, og så lurer jeg på om det går i det hele tatt siden løkene bør sette røtter før vinteren som allerede er her :klo: Vet ikke hvorfor det er så vanskelig å få nok løker til å overleve for meg, både på hytta og hjemme. Eller på hytta er det jo mye dyr som spiser opp alt, men har plantet påskeliljer som ikke blomstrer osv også. Verandakassa er veldig overfylt med jord fra før :ler: Det er stivfrossent i bakken nå, men hvem vet hvordan det blir om en måned eller to :vetikke: 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Rumle skrev:

Ja, kanskje det hadde vært noe! Skal undersøke og se hva jeg finner av oppskrifter :)

Den jeg spiste var helt utrolig god :rodmer: 

Hadde både flaks og uflaks med maten  der, men den kaken og lasagnen på samme restaurant var helt snadder :wow: 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Lille Lerke skrev:

Er tjukklefse det samme som nordlandslefse? 

Du kjevler ut og steker i stekepanne eller på takke?  >>>>>> Prøve å lære mest mulig når muligheten byr seg. 

Igjen et godt spørsmål :ler: Har aldri smakt nordlandslefse :) Men det er en løs deig som bakes ut med litt mer mel, kjevles ut, stikker ut en rund leiv før den stekes på takke :Nikke: Vi pleier ikke smøre dem med noe, selv om noen sikkert ville gjort det :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...