Lille Lerke Skrevet 31. oktober 2017 #29021 Skrevet 31. oktober 2017 13 minutter siden, Aldrisur skrev: Jeg googlet Holstgarnet og det ser kjempelekkert ut. Blir veldig glad for å få inspirasjon til noe nytt altså, jeg har nemlig lett for å henge meg opp i "en sikker vinner" og litt engstelig for å prøve noe nytt. Garn er jo også ganske så kostbart, noe som også gjør at meg litt forsiktig med å kjøpe garn jeg ikke kjenner til. Så som du skjønner, tips taes imot med takk. Da er vi ganske like i våre tanker om garn. Alle timene med arbeid, selv om det er inni mellom mye annet arbeid, så gidder ikke jeg bruke "dårlig" garn. Har strikket flere plagg i ulike Drops garn, fordi det var billig, godt å strikke med men etter en vask eller kort tids bruk så er plaggene stygge. Da er det ikke gøy. Og så liker jeg ikke å montere. Dermed blir mange prosjekter ligggende når de skal strikkes stolpe på, selbuvanter skal strikkes sammen i toppen osv. Julie Klopelompe genseren var så enkel at den ble ferdig og har blitt brukt. God genser. Jeg bestilte forleden litt mer fra Holstgarn. Jeg strikket ei Sørlandskofet først for å teste garnet. Der er nok garn igjen til ei halv Fanajakke. Så da bestilte jeg mer slik at jeg får den andre fargen. Det er mange i Koftegruppa på Facebook som strikker i Holstgarn, det var der jeg fikk ideen til å prøve. Det fine er at det er så varmt og lett, og dermed blir veldig greie koffert og reiseplagg, i tillegg til at det koster lite sammenlignet med Sandes Merino og Alpakka garn. 3
Gjest Winza Skrevet 31. oktober 2017 #29022 Skrevet 31. oktober 2017 3 timer siden, Aldrisur skrev: @Mynona Jeg føler det nesten som om jeg skal bli mormor igjen jeg, selv om jeg er veldig bevisst på at det er en helt annen som er den heldige her. Mange av oss har jo fulgt deg gjennom studietiden og eksamener til ferdig utdannet, alle reisene du har tatt oss med på rundt omkring, som singel i egen leilighet, som nyforelsket og nå etterhvert med samboer og et lite nurk i magen. Jeg er så glad på dine vegne. Gi meg beskjed om du vil at jeg skal strikke et Mor Signe-teppe til deg. Du er alle våres barns forumbestemor
Mynona Skrevet 31. oktober 2017 #29023 Skrevet 31. oktober 2017 Er ikke Lille Lerke et garn og?? Det er visst mange som handler garn i Tyrika. Det er visst billig og god kvalitet. Har ikke sjekket selv da, men det er jo verdt å ta en titt neste gang man er der. 2
Aldrisur Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #29024 Skrevet 31. oktober 2017 12 minutter siden, Lille Lerke skrev: Da er vi ganske like i våre tanker om garn. Alle timene med arbeid, selv om det er inni mellom mye annet arbeid, så gidder ikke jeg bruke "dårlig" garn. Har strikket flere plagg i ulike Drops garn, fordi det var billig, godt å strikke med men etter en vask eller kort tids bruk så er plaggene stygge. Da er det ikke gøy. Og så liker jeg ikke å montere. Dermed blir mange prosjekter ligggende når de skal strikkes stolpe på, selbuvanter skal strikkes sammen i toppen osv. Julie Klopelompe genseren var så enkel at den ble ferdig og har blitt brukt. God genser. Jeg bestilte forleden litt mer fra Holstgarn. Jeg strikket ei Sørlandskofet først for å teste garnet. Der er nok garn igjen til ei halv Fanajakke. Så da bestilte jeg mer slik at jeg får den andre fargen. Det er mange i Koftegruppa på Facebook som strikker i Holstgarn, det var der jeg fikk ideen til å prøve. Det fine er at det er så varmt og lett, og dermed blir veldig greie koffert og reiseplagg, i tillegg til at det koster lite sammenlignet med Sandes Merino og Alpakka garn. Jeg skjønner at jeg har hatt en lang pause fra strikkeverdenen nå, og at jeg har masse nytt garn å utforske. Varmt og lett er jo det aller beste. 5 minutter siden, Winza skrev: Du er alle våres barns forumbestemor Puh.....ser det kan bli mange strikkeprosjekt her etter hvert! 2 minutter siden, Mynona skrev: Er ikke Lille Lerke et garn og?? Det er visst mange som handler garn i Tyrika. Det er visst billig og god kvalitet. Har ikke sjekket selv da, men det er jo verdt å ta en titt neste gang man er der. Jeg gikk forbi en garnbutikk i Alanya, men tenkte mest at diss garnmerkene var så ukjente for meg at jeg ikke turde kjøpe noe. Får sette meg litt inn i saken, for billig var det. (ALT er jo billig i Tyrkia nå med den kursen som er for øyeblikket.) 1
Lille Lerke Skrevet 31. oktober 2017 #29025 Skrevet 31. oktober 2017 9 minutter siden, Mynona skrev: Er ikke Lille Lerke et garn og?? Det er visst mange som handler garn i Tyrika. Det er visst billig og god kvalitet. Har ikke sjekket selv da, men det er jo verdt å ta en titt neste gang man er der. Jooo! Lille Lerke e ret helt fantastisk garn. Blanding av bomull og merinoull. Jeg er en "avlegger" av det garnet. Garnet har en liten Lerke på magebåndet, og slik kom jeg inn i forumsverdenen. 2
Aldrisur Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #29026 Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, Lille Lerke skrev: Jooo! Lille Lerke e ret helt fantastisk garn. Blanding av bomull og merinoull. Jeg er en "avlegger" av det garnet. Garnet har en liten Lerke på magebåndet, og slik kom jeg inn i forumsverdenen. Jaaaaa, det husker jeg godt! 1
FruN Skrevet 31. oktober 2017 #29027 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg liker å holde meg til garnet som brukes i oppskrifta, jeg Må ihvertfall være samme strikkefasthet, blir bare tull når/om jeg skal regne om og styre og stelle med slikt... 1
FruN Skrevet 31. oktober 2017 #29028 Skrevet 31. oktober 2017 Mor Signe-pleddene er kanskje ikke superflotte å se på, men liker de i sin enkelhet, jeg Og de blir så deilige
Lille Lerke Skrevet 31. oktober 2017 #29029 Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Mange handler mengder av garn i Tyrkia. Noen betaler endatil ekstra for å få med seg en ekstra garnkoffert derfra. Så "garngal" håper jeg at jeg aldri bli. (Jeg er litt "stoffgal" og men det kan vi ikke prate høyt om.) Problemet med mye av det utenlandske garnet/garnprodusentene uten Norsk kontroll er fargestoffer og innfargingsmetoder/kjemikalier vi ikke har lov til å bruke i Norge. Også er det noe mulesing som @FruN med småbarn sikkert kan navnet på. De bruker og behandler dyrene på en måte for å få mest mulig ut av ulla uten at dyrene har det godt. Det synes ikke jeg vi skal støtte opp om. Endret 31. oktober 2017 av Lille Lerke 2
Aldrisur Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #29030 Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, FruN skrev: Jeg liker å holde meg til garnet som brukes i oppskrifta, jeg Må ihvertfall være samme strikkefasthet, blir bare tull når/om jeg skal regne om og styre og stelle med slikt... Det er det tryggeste synes jeg også. Før strikket jeg masse *på frihånd*, men så klart om man har en spesiell kofte el.l. med mønster så er det nok ikke så enkelt. 1
Aldrisur Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #29031 Skrevet 31. oktober 2017 1 minutt siden, Lille Lerke skrev: Mange handler mengder av garn i Tyrkia. Noen betaler endatil ekstra for å få med seg en ekstra garnkoffert derfra. Så "garngal" håper jeg at jeg aldri bli. (Jeg er litt "stoffgal" og men det kan vi ikke prate høyt om.) Problemet med mye av det utenlandske garnet/garnprodusentene uten Norsk kontroll er fargestoffer og innfargingsmetoder/kjemikalier vi ikke har lov til å bruke i Norge. Også er det noe mule.... som @FruN med småbarn sikkert kan navnet på. De bruker og behandler dyrene på en måte for å få mest mulig ut av ulla uten at dyrene har det godt. Det synes ikke jeg vi skal støtte opp om. Pluss at det er greit å støtte opp om lokale/norske garnfabrikanter. 1
Lille Lerke Skrevet 31. oktober 2017 #29032 Skrevet 31. oktober 2017 2 minutter siden, Aldrisur skrev: Pluss at det er greit å støtte opp om lokale/norske garnfabrikanter. Jamen, alt "Norsk garn" er ikke norsk. Ikke engang sauene er Norske. Både Sandnes, Viking og Dale produseres i utlandet av utenlandske sauer. https://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11004416/02-11-2016 6 minutter siden, Aldrisur skrev: Det er det tryggeste synes jeg også. Før strikket jeg masse *på frihånd*, men så klart om man har en spesiell kofte el.l. med mønster så er det nok ikke så enkelt. Det er ofte lurt å holde seg til samme garnet, eller annet garn man kjenner. Og absolutt bruke samme strikkefasthet, ellers blir ikke alltid ting slik de var tenkt. Frihåndstrikking gjorde vi før. Nå er det mer strikkeprosjekter som skal være slik og slik, eller jeg vil ha noe jeg ser andre har og da må ting være etter boka. Voss festivalkofta er første prosjekt på delvis frihånd på veldig lenge. Med unntak av sokker da. 2
Aldrisur Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #29033 Skrevet 31. oktober 2017 3 minutter siden, Lille Lerke skrev: Jamen, alt "Norsk garn" er ikke norsk. Ikke engang sauene er Norske. Både Sandnes, Viking og Dale produseres i utlandet av utenlandske sauer. https://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11004416/02-11-2016 Det er ofte lurt å holde seg til samme garnet, eller annet garn man kjenner. Og absolutt bruke samme strikkefasthet, ellers blir ikke alltid ting slik de var tenkt. Frihåndstrikking gjorde vi før. Nå er det mer strikkeprosjekter som skal være slik og slik, eller jeg vil ha noe jeg ser andre har og da må ting være etter boka. Voss festivalkofta er første prosjekt på delvis frihånd på veldig lenge. Med unntak av sokker da. Utenlandske sauer???? Jaja, mye å sette seg inn i skjønner jeg. 1
Lille Lerke Skrevet 31. oktober 2017 #29034 Skrevet 31. oktober 2017 1 minutt siden, Aldrisur skrev: Utenlandske sauer???? Jaja, mye å sette seg inn i skjønner jeg. Du må begynne å følge med og slutte å reise rundt ie Juballong Frem med læreboka. Nøstebarngarnet er Dansk. 2
Aldrisur Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #29035 Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, Lille Lerke skrev: Du må begynne å følge med og slutte å reise rundt ie Juballong Frem med læreboka. Nøstebarngarnet er Dansk. Den er grei! Må bare si at jeg visste det siste der. 1
Lille Lerke Skrevet 31. oktober 2017 #29036 Skrevet 31. oktober 2017 Men du, nordmenn utvandrer og reiser på langtidsferier, det kan jo være norske sauer gjør det samme før de blir til garn 2
Aldrisur Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #29037 Skrevet 31. oktober 2017 1 minutt siden, Lille Lerke skrev: Men du, nordmenn utvandrer og reiser på langtidsferier, det kan jo være norske sauer gjør det samme før de blir til garn Nemlig. Ingenting forundrer meg lenger - alt kan skje. Trist og tragisk med hendelsen i New York. 1
Lille Lerke Skrevet 31. oktober 2017 #29038 Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, Aldrisur skrev: Nemlig. Ingenting forundrer meg lenger - alt kan skje. Trist og tragisk med hendelsen i New York. Terror og terrorlignende hendelser er både triste og forbaska unødvendige. Ser for meg et helt fly fullt av sauer på tur ut i verden..... 3
Aldrisur Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter #29039 Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, Lille Lerke skrev: Terror og terrorlignende hendelser er både triste og forbaska unødvendige. Ser for meg et helt fly fullt av sauer på tur ut i verden..... Hadde kanskje vært det beste det, at det var sauer som styrte verden mener jeg. Altså ordentlige ekte sauer med masse deilig garn-ull! Snille som lam og med felles språk. Bæææ-æææ. 1
Lille Lerke Skrevet 31. oktober 2017 #29040 Skrevet 31. oktober 2017 Akkurat nå, Aldrisur skrev: Hadde kanskje vært det beste det, at det var sauer som styrte verden mener jeg. Altså ordentlige ekte sauer med masse deilig garn-ull! Snille som lam og med felles språk. Bæææ-æææ. Kunne jaffal byttet ut en person med en flokk sauer. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå