Mynona Skrevet 18. mai 2017 #22263 Skrevet 18. mai 2017 Jeg har ødelagt min n'te hvite saus! Jeg og hvit saus er fiender. 1
Lille Lerke Skrevet 18. mai 2017 #22264 Skrevet 18. mai 2017 I dag kjøpte jeg hvalbiff. Hvordan den skal tilberedes og spises, om hvalbiff er spisbart da, gjenstår å vurdere. 3
Jerry Lee Skrevet 18. mai 2017 #22266 Skrevet 18. mai 2017 4 timer siden, Mynona skrev: Jeg har ødelagt min n'te hvite saus! Jeg og hvit saus er fiender.
Jerry Lee Skrevet 18. mai 2017 #22267 Skrevet 18. mai 2017 3 timer siden, Lille Lerke skrev: I dag kjøpte jeg hvalbiff. Hvordan den skal tilberedes og spises, om hvalbiff er spisbart da, gjenstår å vurdere. Å, hvor begynner jeg? Godt hvalkjøtt er så mørt at du kan spise det rått. - Som biff...tåler mindre juling i panna enn storfe før det blir "skosåle". Bråfres et par minutter på hver side. Ferdig. - Som gryte...hval kan nesten regnes som vilt. Og gryta lages som viltgryte, med samme tilbehør. - Bråfres mindre men ikke små biter og putre ferdig i tjukk, brun saus...poteter, kålstuing og tyttebærsyltetøy. - på grill...forsiktig. veldig forsiktig. Hehe. Du kan også lage en foliepakke med hval og andre godsaker inni. Da tåler kjøttet litt mer juling. God, fersk hval smaker ikke tran som mange er redd for. Det kan ha seige trevler, men slikt blir vanligvis tatt vekk før salg i dag. Fantastisk mat. Håper du liker det. 2
Severus Skrevet 19. mai 2017 #22268 Skrevet 19. mai 2017 Det går fint å grille hval, man skjærer det i tynne skiver som man marinerer. Hval må være rødt inni eller så er det ikke godt, 2-3 min på grillen 1
Aldrisur Skrevet 19. mai 2017 Forfatter #22269 Skrevet 19. mai 2017 11 timer siden, Mynona skrev: Jeg har ødelagt min n'te hvite saus! Jeg og hvit saus er fiender. Hvor i prosessen er det du feiler da My? Kanskje vi kan hjelpe deg så du får det til neste gang? 10 timer siden, Lille Lerke skrev: I dag kjøpte jeg hvalbiff. Hvordan den skal tilberedes og spises, om hvalbiff er spisbart da, gjenstår å vurdere. Ble det et spisbart hvalbiffmåltid for ei Lerke? ---------------------------------- I går var en hektisk dag med håndverkere på besøk og mye annet dilldall. Jeg trodde jo lenge det var mandag også så det ble en del misforståelser med avtaler og sånt. Så skulle jeg innvie min nye paiform, en slik med løs bunn (for enkelthets skyld når paien skal ut av formen)-knegg knegg. Det som skjedde var at jeg stekte paideigen i formen, avkjølte den og etter å ha stekt skinke og purre og blandet det med smeten (heter det det? eller er det svensk?) så helte jeg det hele i paiformen. Det var en pussig opplevelse å se hele skiten, dvs. 5 dl melk og 3 egg, renne ut over benken - det bare fløøøøøøt og fløøøøt og det som var igjen i paiformen var en klissete godt stekt paideig, skinke og purre. Jaja, om man ikke er veldig forsiktig, så lærer man noe nytt hver dag. Etter å ha tørket opp skiten, helte jeg skinke og purre oppi steikepanna, tilsatte nye egg og det hele endte med ble en veldig god omelett - etter hvert. I dag er det fredag og helg igjen. Jeg skal hente "lille mannen" (som ikke er så liten lenger) som skal være sammen med oss denne helgen. Gleder meg til å høre hva som skjer i hans verden for tiden. En verden helt fri for Trump, Bondeblokader, fotballfiksing og andre trivielle utfordringer. Ha en god helg allihopa! (fortsette litt mer med svensk) 2
Lille Lerke Skrevet 19. mai 2017 #22271 Skrevet 19. mai 2017 (endret) 2 timer siden, Aldrisur skrev: Hvor i prosessen er det du feiler da My? Kanskje vi kan hjelpe deg så du får det til neste gang? Ble det et spisbart hvalbiffmåltid for ei Lerke? ---------------------------------- I går var en hektisk dag med håndverkere på besøk og mye annet dilldall. Jeg trodde jo lenge det var mandag også så det ble en del misforståelser med avtaler og sånt. Så skulle jeg innvie min nye paiform, en slik med løs bunn (for enkelthets skyld når paien skal ut av formen)-knegg knegg. Det som skjedde var at jeg stekte paideigen i formen, avkjølte den og etter å ha stekt skinke og purre og blandet det med smeten (heter det det? eller er det svensk?) så helte jeg det hele i paiformen. Det var en pussig opplevelse å se hele skiten, dvs. 5 dl melk og 3 egg, renne ut over benken - det bare fløøøøøøt og fløøøøt og det som var igjen i paiformen var en klissete godt stekt paideig, skinke og purre. Jaja, om man ikke er veldig forsiktig, så lærer man noe nytt hver dag. Etter å ha tørket opp skiten, helte jeg skinke og purre oppi steikepanna, tilsatte nye egg og det hele endte med ble en veldig god omelett - etter hvert. I dag er det fredag og helg igjen. Jeg skal hente "lille mannen" (som ikke er så liten lenger) som skal være sammen med oss denne helgen. Gleder meg til å høre hva som skjer i hans verden for tiden. En verden helt fri for Trump, Bondeblokader, fotballfiksing og andre trivielle utfordringer. Ha en god helg allihopa! (fortsette litt mer med svensk) Den typen paiformer penger ut av vinduet. Kledd med aluminiumsfolie fungerer de, inntil hele paiforma forsvinner innerst i skapet. Hvalen ligger i fryseren og venter på bedre tider. Etter Severus m.fl. sine råd oppi her, så tror jeg konklusjonen er at så dyr og fin mat det har vi ikke råd til å tilberede og spise her i huset. Endret 19. mai 2017 av Lille Lerke 2
Mynona Skrevet 19. mai 2017 #22272 Skrevet 19. mai 2017 3 timer siden, Aldrisur skrev: Hvor i prosessen er det du feiler da My? Kanskje vi kan hjelpe deg så du får det til neste gang? Ble det et spisbart hvalbiffmåltid for ei Lerke? ---------------------------------- I går var en hektisk dag med håndverkere på besøk og mye annet dilldall. Jeg trodde jo lenge det var mandag også så det ble en del misforståelser med avtaler og sånt. Så skulle jeg innvie min nye paiform, en slik med løs bunn (for enkelthets skyld når paien skal ut av formen)-knegg knegg. Det som skjedde var at jeg stekte paideigen i formen, avkjølte den og etter å ha stekt skinke og purre og blandet det med smeten (heter det det? eller er det svensk?) så helte jeg det hele i paiformen. Det var en pussig opplevelse å se hele skiten, dvs. 5 dl melk og 3 egg, renne ut over benken - det bare fløøøøøøt og fløøøøt og det som var igjen i paiformen var en klissete godt stekt paideig, skinke og purre. Jaja, om man ikke er veldig forsiktig, så lærer man noe nytt hver dag. Etter å ha tørket opp skiten, helte jeg skinke og purre oppi steikepanna, tilsatte nye egg og det hele endte med ble en veldig god omelett - etter hvert. I dag er det fredag og helg igjen. Jeg skal hente "lille mannen" (som ikke er så liten lenger) som skal være sammen med oss denne helgen. Gleder meg til å høre hva som skjer i hans verden for tiden. En verden helt fri for Trump, Bondeblokader, fotballfiksing og andre trivielle utfordringer. Ha en god helg allihopa! (fortsette litt mer med svensk) Haha, vi var uheldig begge to i går da! Mamma digger den formen. Hun har flere. Melkesuppen min ble omsider litt tykkere. Måtte bare koke en halvtime jeg feiler forskjellige steder i prosessen hver gang. Men i går hadde jeg kommet godt i gang og spedd melken i, men ble overivrig og helte alt for me melk i på en gang ble god lasagne likevel. 1
Hoppetaujenta Skrevet 19. mai 2017 #22273 Skrevet 19. mai 2017 Prøv, prøv og prøv igjen, My. Til sist vil det åpenbare seg en nyydelig saus som blir lett som en plett og det sitter som spikret for resten av din levetid. Hvit saus er veldig godt. Det er brun saus også... og hvalbiff med grønne erter. Personlig vil jeg ha kjøttet gjennombehandlet. Ikke rødt. 3 timer siden, Aldrisur skrev: . Det var en pussig opplevelse å se hele skiten, dvs. 5 dl melk og 3 egg, renne ut over benken - det bare fløøøøøøt og fløøøøt og det som var igjen i paiformen var en klissete godt stekt paideig, skinke og purre. Humoristisk sett er dette et veldig bra bilde i hodet mitt, men jeg ville jo aldri finne på å le av en Aldri, så det lar jeg være. *gjemme seg bort og ( ) undertrykke en skikkelig godlatter* 1
mia83 Skrevet 19. mai 2017 #22275 Skrevet 19. mai 2017 Mmm hvalbiff er veldig godt! Jeg trodde også det var mandag i går Aldrisur god helg!
Hoppetaujenta Skrevet 19. mai 2017 #22276 Skrevet 19. mai 2017 Men alle vet da at det er mandag i dag og den varer hele helgen. Ups.
Mynona Skrevet 19. mai 2017 #22277 Skrevet 19. mai 2017 2 timer siden, Hoppetaujenta skrev: Prøv, prøv og prøv igjen, My. Til sist vil det åpenbare seg en nyydelig saus som blir lett som en plett og det sitter som spikret for resten av din levetid. Hvit saus er veldig godt. Det er brun saus også... og hvalbiff med grønne erter. Personlig vil jeg ha kjøttet gjennombehandlet. Ikke rødt. Humoristisk sett er dette et veldig bra bilde i hodet mitt, men jeg ville jo aldri finne på å le av en Aldri, så det lar jeg være. *gjemme seg bort og ( ) undertrykke en skikkelig godlatter* Jeg fikk det til sist jeg lagde det. Så jeg vet det går an ble vel litt kjepphøy tenker jeg pleier å lage grøt, ikke suppe når jeg forsøker da. 1
Severus Skrevet 19. mai 2017 #22279 Skrevet 19. mai 2017 Jeg tok masse tester på Aftenposten+, fant ut at jeg må passe i Rødt siden jeg hadde mest enig poeng med SV og Sp
Jerry Lee Skrevet 19. mai 2017 #22280 Skrevet 19. mai 2017 4 timer siden, Lille Lerke skrev: Hvalen ligger i fryseren og venter på bedre tider. Etter Severus m.fl. sine råd oppi her, så tror jeg konklusjonen er at så dyr og fin mat det har vi ikke råd til å tilberede og spise her i huset. Trur jeg kasta bort ti'a mi i natt. At hvalen må sove i fryser'n er også bortkasta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå