WubWub Skrevet 8. august 2017 #25842 Skrevet 8. august 2017 (endret) Jeg leser boken "Det vi sier til hverandre - Om tanke , tale og toleranse" av Henrik Syse. Det er etter min mening en høyst aktuell bok som tar for seg hvordan vi omtaler/behandler andre på internet og i hverdagen og hvordan vi kan ha en robust ytringsfrihet side om side med moralske ansvar og etiske grenser. I disse Trump dager er denne boken viktigere enn noen gang. https://www.prio.org/Events/Event/?x=8367 «Vi skal bruke snille ord», sa Kongen i sin nyttårstale ved inngangen til året 2015. Med det ønsket han å minne oss på hvor vondt det kan oppleves å bli mobbet, krenket og ydmyket. Noen uker etterpå ble medarbeidere i tidsskriftet Charlie Hebdo brutalt skutt og drept. Mange av de samme som hadde rost Kongens tale, sto i første rekke for å forsvare ytringsfriheten og dermed også retten til å ytre seg på en måte som kan oppleves krenkende og nedverdigende. Kan man mene begge disse tingene på én gang? I denne boken forklarer Henrik Syse hvorfor ytringsfriheten er så viktig, og hvorfor det er farlig å legge stramme grenser på den. Samtidig bruker han fra sin erfaring innen yrkesetikk og presseetikk – og også eksempler fra hverdagens etikk – til å argumentere for viktigheten av etiske grenser og moralsk ansvar. Målet med boken er ikke bare å si noe om politikk og samfunnsliv, men også å utfordre rundt bruken av ord og tale i hverdagens mange møter. Endret 8. august 2017 av WubWub 2
Aldrisur Skrevet 8. august 2017 Forfatter #25843 Skrevet 8. august 2017 9 timer siden, Severus skrev: Tror ikke ungen til naboen har lyst til å sove eller noe annet den ikke vil, den skriker som en gris Stakar, tror du han er syk eller noe? 6 timer siden, Fantastica skrev: Jeg er hvit tornado i dag og vasker og rydder. Ingen tid til skriving på formiddagen! *svosj* Først vaske så får man ro til å skrive. Jeg har akkurat pusset vinduene i 2. etg. og er svett tornado. 6 timer siden, Mynona skrev: Her ja. Motsatt arm Du asså Mynona. Du er så grei og år'ntlig du. Så fint at du svarer @Rainstormpå en seriøs måte, og kanskje det kan hjelpe henne og følge dine råd her og strekke litt på hamsteren? 5 timer siden, WubWub skrev: Jeg leser boken "Det vi sier til hverandre - Om tanke , tale og toleranse" av Henrik Syse. Det er etter min mening en høyst aktuell bok som tar for seg hvordan vi omtaler/behandler andre på internet og i hverdagen og hvordan vi kan ha en robust ytringsfrihet side om side med moralske ansvar og etiske grenser. I disse Trump dager er denne boken viktigere enn noen gang. https://www.prio.org/Events/Event/?x=8367 «Vi skal bruke snille ord», sa Kongen i sin nyttårstale ved inngangen til året 2015. Med det ønsket han å minne oss på hvor vondt det kan oppleves å bli mobbet, krenket og ydmyket. Noen uker etterpå ble medarbeidere i tidsskriftet Charlie Hebdo brutalt skutt og drept. Mange av de samme som hadde rost Kongens tale, sto i første rekke for å forsvare ytringsfriheten og dermed også retten til å ytre seg på en måte som kan oppleves krenkende og nedverdigende. Kan man mene begge disse tingene på én gang? I denne boken forklarer Henrik Syse hvorfor ytringsfriheten er så viktig, og hvorfor det er farlig å legge stramme grenser på den. Samtidig bruker han fra sin erfaring innen yrkesetikk og presseetikk – og også eksempler fra hverdagens etikk – til å argumentere for viktigheten av etiske grenser og moralsk ansvar. Målet med boken er ikke bare å si noe om politikk og samfunnsliv, men også å utfordre rundt bruken av ord og tale i hverdagens mange møter. Dette høres ut som en bok ALLE burde lese. Snilt av deg å dele med oss WubWub. 2
WubWub Skrevet 8. august 2017 #25844 Skrevet 8. august 2017 Akkurat nå, Aldrisur skrev: Dette høres ut som en bok ALLE burde lese. Snilt av deg å dele med oss WubWub. Boken burde være pensum for alle som logger seg på internet! Vi bør og skal behandle hverandre med respekt og toleranse enten det er på internet eller i virkeligheten! Godhet og varme er de viktigste kvalitetene som finnes 1
Hoppetaujenta Skrevet 8. august 2017 #25845 Skrevet 8. august 2017 (..."strekke på hamsteren" får meg til strekke på smilebåndet også ) 1
Aldrisur Skrevet 8. august 2017 Forfatter #25846 Skrevet 8. august 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Boken burde være pensum for alle som logger seg på internet! Vi bør og skal behandle hverandre med respekt og toleranse enten det er på internet eller i virkeligheten! Godhet og varme er de viktigste kvalitetene som finnes Ja du sier noe der. Det kunne vært sånn automatikk i det som når man må blåse i et alkometer for å få bilen til å gå. Har du ikke lest boka, virker ikke tastaturet. Dermed basta! 1
WubWub Skrevet 8. august 2017 #25847 Skrevet 8. august 2017 Akkurat nå, Hoppetaujenta skrev: (..."strekke på hamsteren" får meg til strekke på smilebåndet også ) La oss strekke på smilebåndet 2
Aldrisur Skrevet 8. august 2017 Forfatter #25848 Skrevet 8. august 2017 1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev: (..."strekke på hamsteren" får meg til strekke på smilebåndet også ) Jeg liker å få deg til å trekke på smilebåndet. 1
WubWub Skrevet 8. august 2017 #25850 Skrevet 8. august 2017 Så mye kjærlighet og varme det er i ballongen her, I love ! 2
Aldrisur Skrevet 8. august 2017 Forfatter #25851 Skrevet 8. august 2017 Akkurat nå, Hoppetaujenta skrev: Jeg liker deg. Takk i lige måde. (Og det from the bottom of my heart) ______________________________ Søt video @WubWub - lurer på hvorfor jeg forventet en helt annen slutt? 1
WubWub Skrevet 8. august 2017 #25852 Skrevet 8. august 2017 3 minutter siden, Aldrisur skrev: Søt video @WubWub - lurer på hvorfor jeg forventet en helt annen slutt? Den fikk en lykkelig slutt, det er alt som teller! 2
Mynona Skrevet 8. august 2017 #25853 Skrevet 8. august 2017 39 minutter siden, Aldrisur skrev: Du asså Mynona. Du er så grei og år'ntlig du. Så fint at du svarer @Rainstormpå en seriøs måte, og kanskje det kan hjelpe henne og følge dine råd her og strekke litt på hamsteren? Det er nok forhamstern det da! 33 minutter siden, Aldrisur skrev: Ja du sier noe der. Det kunne vært sånn automatikk i det som når man må blåse i et alkometer for å få bilen til å gå. Har du ikke lest boka, virker ikke tastaturet. Dermed basta! Det gikk opp et lys for meg. @Rumle har nok ikke lest ferdig boken, så derfor tastaturet hennes er på halvt hold/halv toll/halltoll 3
Aldrisur Skrevet 8. august 2017 Forfatter #25854 Skrevet 8. august 2017 1 time siden, Mynona skrev: Det er nok forhamstern det da! Det gikk opp et lys for meg. @Rumle har nok ikke lest ferdig boken, så derfor tastaturet hennes er på halvt hold/halv toll/halltoll Ha-ha, ja kan hende hun har lest littegranne da siden hun tross alt får skrevet. 2
Gjest Winza Skrevet 8. august 2017 #25855 Skrevet 8. august 2017 Haha visse folk på kg, man må nesten le seg i hjel av de
Mynona Skrevet 8. august 2017 #25856 Skrevet 8. august 2017 Middagstips https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/biffgryte-med-sotpotet-og-quinoa/ Lagde denne i dag, og den var enkel, rask og god! Jeg slang oppi en løk også da. For jeg synes en gryte må ha løk for å bli komplett 2
Fantastica Skrevet 8. august 2017 #25857 Skrevet 8. august 2017 8 minutter siden, Mynona skrev: Middagstips https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/biffgryte-med-sotpotet-og-quinoa/ Lagde denne i dag, og den var enkel, rask og god! Jeg slang oppi en løk også da. For jeg synes en gryte må ha løk for å bli komplett Den eneste maten som ikke blir bedre med løk er jo grøt og pannekaker, egentlig. Løk er selvskreven i all mat, og min favoritt blant grønnsaker! Jeg vaska og styra og så fikk vi besøk, og siden jeg sov minimalt i natt har jeg ikke fått skrevet noen ting i dag. Men det er greit, jeg har jo gjort mye annet. 1
Mynona Skrevet 8. august 2017 #25858 Skrevet 8. august 2017 Ja, løk i pannekaker og grøt er nok ikke veldig godt nei 1
Gjest Winza Skrevet 8. august 2017 #25859 Skrevet 8. august 2017 Akkurat nå, Mynona skrev: Ja, løk i pannekaker og grøt er nok ikke veldig godt nei Eller brunost på vafler
FruN Skrevet 8. august 2017 #25860 Skrevet 8. august 2017 3 minutter siden, Winza skrev: Eller brunost på vafler Brunost på vafler er jo kjempegodt! Med litt smør under, og bringebærsyltetøy på toppen 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå