AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Jeg er i en litt kinkig situasjon. Etter 6 år dro samboeren min fra meg da jeg ble gravid (planlagt) han ville plutselig ikke ha barn likevell. Heldigvis eier jeg leiligheten vi bodde i og har grei nok inntekt så har aldri vært økonomisk avhengig av han. Jeg er nå gravid i min 20 uke. Jeg var på ordinær ultralyd på fredag og fikk vite at jeg venter en liten gutt. Pappaen til barnet har endelig begynt å vise interesse og er veldig glad for at det er en gutt. Han ønsker å være en del av guttens oppvekst noe jeg er veldig glad for! Men det kinkige er at pappaen er fra muslimsk land, vi var enige om før vi fikk barn at barnet skal få velge religion og slikt selv når han forstår hva det innebærer. Men nå er jeg redd han skal komme å kreve at gutten skal bli omskåret, kan han gjøre dette uten mitt samtykke? En annen ting er at han vil ha statsborgerskap til sønnen vår i hans hjemland. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor da vår sønn aldri skal reise dit. En annen ting som bekymrer meg litt er at han nå skal be om delt foreldre ansvar, dvs at han vil at gutten vår skal bo 50% hos han. Det jeg ikke liker ved det er at han bor på gutterommet hjemme hos foreldrene sine. Ikke har han fast jobb eller noe. Da vi bodde sammen hadde vi et "norsk hjem" hos foreldrene er det helt annerledes og det både røykes inne ol. Jeg vil ikke at min sønn skal bo der. Besøk er greit med meg, men ikke uten at jeg er der. Foreldrene hans kan ikke noe norsk så det er vanskelig å kommunisere. Hvilke rettigheter har jeg her? Beste for gutten vår er, tror jeg, at han bor hos meg hele tiden. Jeg har et helt annet syn på oppdragelse og hva som er greit og ikke greit. De har flere barnebarn og han ene gutten for lov til å spille skytespill med 18! Årsgrense. De ser ikke problemet i det. Jeg føler de ikke er ansvarlige nok slik vi nordmenn mener er ansvarlig. Nå har han jo faktisk ikke krevd hverken omskjæring eller at gutten vår skal bo med han 50%. Men hva er mine rettigheter og hvor sterkt stiller jeg til at gutten kun bor hos meg? Jeg skal ikke nekte far samvær med han, ikke i det hele tatt, men ønsker ikke at han skal bo der på deltid. Anonymous poster hash: 4540b...576
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Han ville altså da ha kontakt bare fordi det er en gutt.... 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Føler det litt sånn, ja. Men skal ikke beskylde han for det. Glad er jeg at han nå viser interesse. Men jeg er skeptisk til hvor mye han kan kreve å bestemme og hvor sterkt jeg stiller til at det ikke skal skje. Da tenker jeg omskjæring og delt bosted.Anonymous poster hash: 4540b...576
strawberry Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 What "Gjest" said. Du har deg selv å takke som har valgt å få barn med ham. 2
minister-mio Skrevet 2. februar 2014 #5 Skrevet 2. februar 2014 jeg sier ikke dette ofte men; skaff deg advokat 1
Miss Lucky Skrevet 2. februar 2014 #6 Skrevet 2. februar 2014 At ungen skal bo 50% hos pappaen trenger du i alle fall ikke frykte med det første. Det er HELT uaktuelt de første årene.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2014 #7 Skrevet 2. februar 2014 Føler det litt sånn, ja. Men skal ikke beskylde han for det. Glad er jeg at han nå viser interesse. Men jeg er skeptisk til hvor mye han kan kreve å bestemme og hvor sterkt jeg stiller til at det ikke skal skje. Da tenker jeg omskjæring og delt bosted.Anonymous poster hash: 4540b...576 Vel, men siden dere ikke er samboere mer, så er det ikke annet enn at du velger den greia som gjør til at du er den som har noe du skulle ha sagt og pappa bare er med på følget.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2014 #8 Skrevet 2. februar 2014 What "Gjest" said. Du har deg selv å takke som har valgt å få barn med ham. Det skrev ikke jeg da og jeg ville vært mer urolig hvis det var en pike siden muslimene kan finne på å gifte bort en niåring og argumentere med at Muhammed giftet seg med Aisha da hun var ni år og en god muslim kan gjøre det samme som ham. Da er skrelling av forhuden barnemat i forhold.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #9 Skrevet 2. februar 2014 What "Gjest" said. Du har deg selv å takke som har valgt å få barn med ham. Unnskyld meg? Hvordan i alle dager skulle jeg vite at han skulle dra fra meg da jeg ble gravid? Vi hadde også snakket om ting FØR vi valgte å få barn. Hadde jeg sett den komme så. Blir for dumt å komme her å si det. Da du ikke vet noe om hvordan vårt forhold var. Etter 6 år sammen tror man jo at man vet hvor man har den andre parten. Anonymous poster hash: 4540b...576 1
Betasuppe Skrevet 2. februar 2014 #10 Skrevet 2. februar 2014 Jeg er i en litt kinkig situasjon. Etter 6 år dro samboeren min fra meg da jeg ble gravid (planlagt) han ville plutselig ikke ha barn likevell. Heldigvis eier jeg leiligheten vi bodde i og har grei nok inntekt så har aldri vært økonomisk avhengig av han. Jeg er nå gravid i min 20 uke. Jeg var på ordinær ultralyd på fredag og fikk vite at jeg venter en liten gutt. Pappaen til barnet har endelig begynt å vise interesse og er veldig glad for at det er en gutt. Han ønsker å være en del av guttens oppvekst noe jeg er veldig glad for! Men det kinkige er at pappaen er fra muslimsk land, vi var enige om før vi fikk barn at barnet skal få velge religion og slikt selv når han forstår hva det innebærer. Men nå er jeg redd han skal komme å kreve at gutten skal bli omskåret, kan han gjøre dette uten mitt samtykke? En annen ting er at han vil ha statsborgerskap til sønnen vår i hans hjemland. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor da vår sønn aldri skal reise dit. En annen ting som bekymrer meg litt er at han nå skal be om delt foreldre ansvar, dvs at han vil at gutten vår skal bo 50% hos han. Det jeg ikke liker ved det er at han bor på gutterommet hjemme hos foreldrene sine. Ikke har han fast jobb eller noe. Da vi bodde sammen hadde vi et "norsk hjem" hos foreldrene er det helt annerledes og det både røykes inne ol. Jeg vil ikke at min sønn skal bo der. Besøk er greit med meg, men ikke uten at jeg er der. Foreldrene hans kan ikke noe norsk så det er vanskelig å kommunisere. Hvilke rettigheter har jeg her? Beste for gutten vår er, tror jeg, at han bor hos meg hele tiden. Jeg har et helt annet syn på oppdragelse og hva som er greit og ikke greit. De har flere barnebarn og han ene gutten for lov til å spille skytespill med 18! Årsgrense. De ser ikke problemet i det. Jeg føler de ikke er ansvarlige nok slik vi nordmenn mener er ansvarlig. Nå har han jo faktisk ikke krevd hverken omskjæring eller at gutten vår skal bo med han 50%. Men hva er mine rettigheter og hvor sterkt stiller jeg til at gutten kun bor hos meg? Jeg skal ikke nekte far samvær med han, ikke i det hele tatt, men ønsker ikke at han skal bo der på deltid. Anonymous poster hash: 4540b...576 Hva enn du gjør, ikke gå med på omskjæring. Det er fryktelig mishandling. Han kan ikke kreve det. 1
Barcelone Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 Så lenge ikke dere bor sammen så vil du få all permisjon og det vil ikke være aktuelt at far får noe 50/50 samvær de første årene. Jeg kan anbefale deg å ta kontakt med Amathea, de kan hjelpe deg med lover og regler og å støtte deg. 1
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2014 #12 Skrevet 2. februar 2014 Ts får skynde seg å stelle i stand barnedåp, da har ikke eksen en skit han skulle ha sagt om omskjæring og religion, og hvis guten selv vil skrelle av forhuden sin og bli muslim som voksen, så er det hans valg å ta. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 Hva enn du gjør, ikke gå med på omskjæring. Det er fryktelig mishandling. Han kan ikke kreve det. Jeg går aldri med på det. Vi bor i Norge, gutten er norsk selvom faren er fra et annet land. Her omskjæres ikke gutter eller jenter så det kommer jeg aldri i verden til å gå med på. Frykten er at han skal få gjort det uten meg, men det godtar vell ingen leger her i Norge?Anonymous poster hash: 4540b...576 2
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 Jeg går aldri med på det. Vi bor i Norge, gutten er norsk selvom faren er fra et annet land. Her omskjæres ikke gutter eller jenter så det kommer jeg aldri i verden til å gå med på. Frykten er at han skal få gjort det uten meg, men det godtar vell ingen leger her i Norge?Anonymous poster hash: 4540b...576 Få døpt ungen. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #15 Skrevet 2. februar 2014 Så lenge ikke dere bor sammen så vil du få all permisjon og det vil ikke være aktuelt at far får noe 50/50 samvær de første årene. Jeg kan anbefale deg å ta kontakt med Amathea, de kan hjelpe deg med lover og regler og å støtte deg. Takk for tips Barcelone. Jeg går allerede til Amathea, har ny time der, men dette har bekymret meg så mye. Det virket som da det var en gutt at plutselig var det HANS sønn og han skal bestemme.Anonymous poster hash: 4540b...576
Barcelone Skrevet 2. februar 2014 #16 Skrevet 2. februar 2014 Få døpt ungen. Det er da ingen garanti for at ungen ikke blir omskåret? 1
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2014 #17 Skrevet 2. februar 2014 Det er da ingen garanti for at ungen ikke blir omskåret? Det er en beskyttelse ja, for da kan TS argumentere med at barnet er døpt og at islam/omskjæring er noe barnet må ta stilling til selv som voksen. 1
Barcelone Skrevet 2. februar 2014 #18 Skrevet 2. februar 2014 Takk for tips Barcelone. Jeg går allerede til Amathea, har ny time der, men dette har bekymret meg så mye. Det virket som da det var en gutt at plutselig var det HANS sønn og han skal bestemme.Anonymous poster hash: 4540b...576 Håper det ordner seg. Du får bare bruke både Amathea og Familievernkontoret for det det er verdt. 1
Barcelone Skrevet 2. februar 2014 #19 Skrevet 2. februar 2014 Det er en beskyttelse ja, for da kan TS argumentere med at barnet er døpt og at islam/omskjæring er noe barnet må ta stilling til selv som voksen. Men hvis far er fast bestemt på å omskjære barnet så hindrer ikke en dåp at det skjer. 1
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2014 #20 Skrevet 2. februar 2014 Men hvis far er fast bestemt på å omskjære barnet så hindrer ikke en dåp at det skjer. Nei, men TS kan da få en reell grunn til å forhindre mer kontakt mellom far og barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå