Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å få bestemt meg for hva jeg skal studere til høsten. Det står mellom sosiologi eller pedagogikk, mest sannsynlig årsstudium. Skifter mening fra dag til dag. Noen som har erfaringer eller noen råd/tips? Hvordan er de ulike studiene?

Anonymous poster hash: 6924e...626
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan hjelpe? :(

Skrevet

Pedagogikk, flere jobbmuligheter.

Anonymous poster hash: f65ab...235
Skrevet

Sosiologi, mer interessant.

Anonymous poster hash: 74ea5...1a9
Skrevet

En venninne av meg påstår at med tanke på det sosiale er det bedre med pedagogikk, da de tar opp mange flere studenter per år, enn de gjør for sosiologi. Står på nettet at det tas opp 110 studenter på pedagogikk og 20 studenter på sosiologi. Er dette noe å tenke på (ja, jeg er veldig opptatt av å bli kjent med folk og ha mye sosialt, da jeg ikke kjenner noen fra før i den byen jeg skal studere i).

Ts

Skrevet

Sosiologi får du ikke bruk for og jeg tror du kan få mer nyte ut av Pedagogikk. Hva er planen videre da?

Skrevet

Sosiologi får du ikke bruk for og jeg tror du kan få mer nyte ut av Pedagogikk. Hva er planen videre da?

Er veldig usikker på planen videre. Har tenkt på å bli lektor, men dette er aboslutt ikke noe jeg har bestemt enda (dette er litt av grunnen til at jeg tror jeg skal velge et årsstudium). I utgangspunktet synes jeg sosiologi høres mest interessant ut, men du har rett i det du skriver om at pedagogikk er mer nyttig. Dersom jeg skal bli lektor skal jeg ha fag som f.eks. samfunnsfag og sosiologi, og på denne måten kan jeg jo få bruk for begge retningene... Vanskelig :(

Ts

Skrevet

Psykologi.

Psykologi er ikke et alternativ, da jeg ikke synes dette høres like interessant ut som sosiologi og pedagogikk :) Har ganske godt innblikk i hva psykologistudiet går ut på, fordi jeg kjenner mange som studerer det.

Ts

Skrevet

Er veldig usikker på planen videre. Har tenkt på å bli lektor, men dette er aboslutt ikke noe jeg har bestemt enda (dette er litt av grunnen til at jeg tror jeg skal velge et årsstudium). I utgangspunktet synes jeg sosiologi høres mest interessant ut, men du har rett i det du skriver om at pedagogikk er mer nyttig. Dersom jeg skal bli lektor skal jeg ha fag som f.eks. samfunnsfag og sosiologi, og på denne måten kan jeg jo få bruk for begge retningene... Vanskelig :(

Ts

Hvis du skal bli lektor, burde du velge et språkfag sammen med samfunnsfagen/sosiologien.

Det er ikke mangel på alle slags lærere, bare språk og realfagslærere. Det utdannes altfor mange samfunnsfaglærere, og det vil ikke være lett å få en jobb med det.

Skrevet

Hvis du skal bli lektor, burde du velge et språkfag sammen med samfunnsfagen/sosiologien.

Det er ikke mangel på alle slags lærere, bare språk og realfagslærere. Det utdannes altfor mange samfunnsfaglærere, og det vil ikke være lett å få en jobb med det.

Jeg er klar over det, men er dessverre null interessert i alle språkfag og realfag :( Er en skikkelig samfunnsfag-person. Hadde minimalt med språkfag på vgs (sluttet med det når det var "lovlig" å slutte), og hadde ikke realfag (annet enn biologi ett år, og det var helt forferdelig).

Ts

Skrevet

Hvis det er et årsstudium du tenker, så vil exphil/exfac uansett ta opp en god bit, i alle fall første semesteret. Du får ikke all verdens ut av et årsstudium karrieremessig, så jeg tror det blir litt hipp som happ.

Skrevet

En venninne av meg påstår at med tanke på det sosiale er det bedre med pedagogikk, da de tar opp mange flere studenter per år, enn de gjør for sosiologi. Står på nettet at det tas opp 110 studenter på pedagogikk og 20 studenter på sosiologi. Er dette noe å tenke på (ja, jeg er veldig opptatt av å bli kjent med folk og ha mye sosialt, da jeg ikke kjenner noen fra før i den byen jeg skal studere i).

Ts

Tro meg, det er mye lettere å bli kjent med folk på "små" studier med få studenter, enn de store, hvor du bare blir en i mengden. Så om det er et argument, gå for sosiologi.

I tillegg er sosiologi mer "matnyttig". Du lærer ting. Pedagogikk årsstudium er mye svada, f.eks pedagogisk filosofi som du egentlig ikke kan bruke til noe som helst. Skal du bli lærer, må du vel uansett ta praktisk pedagogisk utdanning, så hva er pedagogikken egentlig til?

Skrevet

At Norge mangler bare språk- og realfaglærere er en medieskapt myte. Om ikke lenge vil Norge mangle mange lærere, prognosene jeg har sett fra SSB tilsier mellom 11 000 og 18 000.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/norge-vil-mangle-18000-laerere-i-2020-3780715.html#.Uu4jc_l5N9A

På vår skole er det helt klart størst behov for norsklærere, det er få norsklærere som holder ut jobben og det er et lite populært studium - de som tar master i realfag og språk får ettergitt studielån, det gjør ikke norsklærerne. I tillegg er vel de den gruppa med dårligst arbeidsbetingelser, de snakkes oftest ned i media, de har et av de minst populære fagene på skolen osv.

Skrevet

Tro meg, det er mye lettere å bli kjent med folk på "små" studier med få studenter, enn de store, hvor du bare blir en i mengden. Så om det er et argument, gå for sosiologi.

I tillegg er sosiologi mer "matnyttig". Du lærer ting. Pedagogikk årsstudium er mye svada, f.eks pedagogisk filosofi som du egentlig ikke kan bruke til noe som helst. Skal du bli lærer, må du vel uansett ta praktisk pedagogisk utdanning, så hva er pedagogikken egentlig til?

Sosiologi mer matnyttig? Da har jeg hørt det også.....

Skrevet

Jeg klarer ikke å få bestemt meg for hva jeg skal studere til høsten. Det står mellom sosiologi eller pedagogikk, mest sannsynlig årsstudium. Skifter mening fra dag til dag. Noen som har erfaringer eller noen råd/tips? Hvordan er de ulike studiene?

Jeg har en ba i sosiologi og en master i spesial pedagogikk og vil absolutt anbefale pedagogikk hvis du er usikker. For at det skal være verd å bruke tid og penger på å studere sosiologi så må du være veldig veldig veldig interessert i sosiologi. Ingen arbeidsgivere setter pris på den kompetansen du får med sosiologi, så du må virkelig føle at det er verd mye for deg selv for å ta det...

Anonymous poster hash: 20cd4...96a

Skrevet

Jeg har en ba i sosiologi og en master i spesial pedagogikk og vil absolutt anbefale pedagogikk hvis du er usikker. For at det skal være verd å bruke tid og penger på å studere sosiologi så må du være veldig veldig veldig interessert i sosiologi. Ingen arbeidsgivere setter pris på den kompetansen du får med sosiologi, så du må virkelig føle at det er verd mye for deg selv for å ta det...

Anonymous poster hash: 20cd4...96a

Jeg er jo ganske interessert i sosiologi, hadde både sosiologi og sosialkunnskap som fag på vgs, og fikk 6 i begge. Vet jo at det likevel er noe annet å studere det på "heltid", enn som ett enkelt fag på vgs. Som en påpeker oppi her, så har ikke et årsstudium så veldig mye å si karrieremessig, og det er jeg veldig klar over. Likevel ønsker jeg å studere noe jeg vil lære noe av og få mye sosialt ut av, samtidig som det er en bonus at det er litt relevant for tiden framover :)

Ts

Skrevet

Husk at du kan bygge videre på et årstudium, slik at du kan begynne rett på andreåret av en bachelor.

Jeg er jo ganske interessert i sosiologi, hadde både sosiologi og sosialkunnskap som fag på vgs, og fikk 6 i begge. Vet jo at det likevel er noe annet å studere det på "heltid", enn som ett enkelt fag på vgs. Som en påpeker oppi her, så har ikke et årsstudium så veldig mye å si karrieremessig, og det er jeg veldig klar over. Likevel ønsker jeg å studere noe jeg vil lære noe av og få mye sosialt ut av, samtidig som det er en bonus at det er litt relevant for tiden framover :)

Ts

Skrevet

Ts

I det siste har det vært noen artikkler om verdiløse utdanninger som sosiologi og selvom det er et årsstudium så råder jeg deg til å gå for noe annet fordi å være lektor handler i veldig liten grad om fagene man skal ha - man må jo trives med å jobbe med unge og utfordringer du kommer til å møte på. Pedagogikk vil dermed være til mer hjelp fordi du vet allerede at du liker samfunnsfaglige emner, så hvorfor ikke gå for noe helt nytt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...