Gå til innhold

Hvem er mest fremmedfiendlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man ser på hvem som er mest fremmedfiendlig så peker noen grupper seg ut...

- Personer med lav utdanning

- Arbeidsledige

- Mennesker med lav IQ

- Mennesker med lav sosial status

- Mennesker i en vanskelig livssituasjon

Dette er ikke et nasjonalt trekk, man ser det igjen i hele verden.

Men hvorfor er det slik at det er dem som står lavest på den sosiale rangstigen som er mest fremmedfiendlige, burde ikke nettopp de være de som kjempet sterkest for andre sårbare grupper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen kilde/statistikk på det? Hvordan vet du at de har lav is f.eks.?

Skrevet

Søk selv på IQ og partitilhørlighet samt fremmedfiendlighet og utdanningsnivå etc. Bruk gjerne engelske søkeord, finnes mye statistikk samt forskning rundt dette.

Skrevet

Beste kildene finner du med å søke på engelsk.

Skrevet

Søk selv på IQ og partitilhørlighet samt fremmedfiendlighet og utdanningsnivå etc. Bruk gjerne engelske søkeord, finnes mye statistikk samt forskning rundt dette.

Kan ikke du bare gi direkte referanser til det du hevder? Det du skriver fremstår jo som fordommer mot dem som har andre politiske meninger enn deg. Husk at all statistikk også har uteliggere. Jeg regner med du ikke regner deg selv som fremmedfiendtlig. Likevel utelukker ikke det deg fra noen av de kategoriene du nevner. Bare så det er sagt.

Anonymous poster hash: a8cba...4bc

• Liker 9
Skrevet

Men hvorfor er det slik at det er dem som står lavest på den sosiale rangstigen som er mest fremmedfiendlige, burde ikke nettopp de være de som kjempet sterkest for andre sårbare grupper?

Fordi de også er de som lettest faller for oss mot dem-retorikk, og følgelig er de naturlige og enkle mål for de som ønsker å skaffe oppslutning om sine reaksjonære syn.

I Norge er jeg usikker på hvor markert det skillet egentlig er, blant annet er det det borgerlige (men riktignok på ingen måte mest innvandringskritiske) partiet Venstre som har de høyest utdannede velgerne. Hakk i hæl følger SV og Høyre, og at Høyre er med der er imponerende størrelsen på partiet tatt i betraktning. Likevel skiller Frp seg ut i lav utdannelse, så teorien holder til en viss grad vann. Samtidig har Ap-velgerne også utdannelse godt under snittet, så de store partiene sitter vel med en del kveg uansett.

At det likevel er en tendens til at de mest lettlurte også faller for den billigste retorikken synes jeg ikke er spesielt overraskende. Det er en kjennsgjerning at det er mange problematiske sider ved norsk innvandringspolitikk, og jeg har null problemer med at folk er skeptiske når de ser på f.eks. kriminalitetsstatistikkene. Men de som går fullstendig inn i "oss mot dem"-rollen fremfor å fremsette saklig kritikk av politikken er jo gjerne ikke de aller mest politisk innvidde vi har.

Anonymous poster hash: 2689a...b98

• Liker 4
Skrevet

Alt du sier her er bare utbrukte hersketeknikker uten rot i virkeligheten.

Sånne som deg er både lavmåls og ond.

Anonymous poster hash: 92cf4...8e8

• Liker 3
Skrevet

Eh, nei? Det han sier er jo helt riktig. Flere studier har vist at det er en kobling mellom fremmedfiendlighet og lav iq.

I tillegg er jo det et kjent faktum at de fleste av dem også har lav/ingen utdanning, lav sosial status og/eller er arbeidsløse. Det kan vi ser her i Norge, hvor de fleste Frp-velgerne som oftest har lav eller ingen utdanning.

Anonymous poster hash: e9591...baf

• Liker 4
Skrevet

Tja. De med høy utdannelse velger jo gjerne å bosette seg i strøk med tilnærmet null innvandrere, så jeg vet ikke helt jeg.

Anonymous poster hash: f17b8...570
  • Liker 6
Skrevet

Eh, nei? Det han sier er jo helt riktig. Flere studier har vist at det er en kobling mellom fremmedfiendlighet og lav iq. I tillegg er jo det et kjent faktum at de fleste av dem også har lav/ingen utdanning, lav sosial status og/eller er arbeidsløse. Det kan vi ser her i Norge, hvor de fleste Frp-velgerne som oftest har lav eller ingen utdanning. Anonymous poster hash: e9591...baf

Faktum er at Norge er blitt MYE mer fremmedfientlig uavhengig av parti, utdannelse, starus og alt det der.

Det er bare folk som deg som tror at "de el baje sånne fjepoejtosker som ikke liker innvandrere assæ"

Og hva hadde det uansett med saken å gjøre? Folk med mer utdanning har ikke noe mer rett til å hevde deres meninger er mer verd uansett. Hyklerisk er det og (om dette hadde stemt) når det kommer fra folk på "venstresiden@. De har en filosofi som går ut på at alle er like mye verd og blabla. Så er de fleste mer opptatt av selvopphøyelse og å fremstille seg selv som bedre og mer verd enn andre.

"Øøø... Vi har bedre utdannelse"

"Øøø... Vi har mer penger" <-------

Hvem var dum sa du?

............

• Liker 2
Skrevet

Tja. De med høy utdannelse velger jo gjerne å bosette seg i strøk med tilnærmet null innvandrere, så jeg vet ikke helt jeg.

Anonymous poster hash: f17b8...570

Men det finnes jo de med høyere utdannelse som bosetter seg i områder med en del innvandrere, og de er heller ikke like fremmedfiendtlige som de med lavere/ingen utdannelse.

I tillegg så har man også de med ingen/lavere utdanning som bor i strøk med tilnærmet null innvandrere, som er fortsatt like fremmedfiendtlige som de som bor i strøk med mange innvandrere.

Skrevet

Hva har høyere utdannelse med intelligens å gjøre?

IQ har lite med hvordan man fungerer når det kommer til menneskelige relasjoner uansett.

Det er jo og et poeng her. I en tråd startet av et uredelig og ondsinnet menneske.

Hva er det med venstre-ekstreme og det å se ut som white trash forresten?

• Liker 3
Skrevet

Hva har høyere utdannelse med intelligens å gjøre?

IQ har lite med hvordan man fungerer når det kommer til menneskelige relasjoner uansett.

Det er jo og et poeng her. I en tråd startet av et uredelig og ondsinnet menneske.

Hva er det med venstre-ekstreme og det å se ut som white trash forresten?

Hva med å forsøke å holde deg saklig? Spørsmålet Ts stiller er faktisk veldig interessant og fullstendig legitimt i samfunnet i dag. Det han presenterer i hovedinnlegget er fakta, enten du liker det eller ei.

• Liker 5
Skrevet

Hva med å forsøke å holde deg saklig? Spørsmålet Ts stiller er faktisk veldig interessant og fullstendig legitimt i samfunnet i dag. Det han presenterer i hovedinnlegget er fakta, enten du liker det eller ei. Anonymous poster hash: e9591...baf

Jeg er saklig så det holder.

Fremmedfientlighet sprer seg som ild i tørt gress om dagen. Det skjer over hele linja uavhengig av parti, utdannelse og status.

Det er bare at folk ikke tørr si det høyt hvor som helst.

Bare for å poengtere hvor latterlig denne tråden er kan jeg ta et eksempel fra jobben min. Jeg jobber på en barneskole. Her burde vi finne kremen av oppegående, tolerante utdannede med IQ? Sist denne uken på pauserommet i lunsjen var temaet oppe. Først forsiktig...etterhvert som temaet "vokste på seg" og folk følte seg mer trygg sank "IQ", "utdannelse" og "status" ned til et labert (i trådstarter sin vrangforestilling i alle fall) nivå.

Sammenhengen mellom aggresive idealister ondsinnethet og grove personlighetsforstyrrelser er mye mer interessant enn den falske teorien denne tråden er bygget på...

• Liker 2
Skrevet

Det ligger i menneskets natur å være fremmedfiendlig (selv om ofte vi later som det motsatte).

De som har lavest status i samfunnet har lite å tape på å være åpne om deres fremmedfiendlighet, mens de som innehar en viss posisjon tilpasser seg forventninger og det som "sømmer seg". Kravet om å være "politisk korrekt" (i ordets rette forstand) påvirker deres holdninger, eller i det minste, deres adferd.

Anonymous poster hash: 04a5e...d34
  • Liker 4
Skrevet

Fremmedfientlighet sprer seg som ild i tørt gress om dagen. Det skjer over hele linja uavhengig av parti, utdannelse og status.

Bare for å poengtere hvor latterlig denne tråden er kan jeg ta et eksempel fra jobben min. Jeg jobber på en barneskole. Her burde vi finne kremen av oppegående, tolerante utdannede med IQ? Sist denne uken på pauserommet i lunsjen var temaet oppe. Først forsiktig...etterhvert som temaet "vokste på seg" og folk følte seg mer trygg sank "IQ", "utdannelse" og "status" ned til et labert (i trådstarter sin vrangforestilling i alle fall) nivå.

Sammenhengen mellom aggresive idealister ondsinnethet og grove personlighetsforstyrrelser er mye mer interessant enn den falske teorien denne tråden er bygget på...

Falske teorier?

Hvorfor forsøker du så iherdig å fornekte fakta?

Skrevet

Haha, traff et sårt punkt ja ;)

Anonymous poster hash: 849f4...4cf

Skrevet

Det er også åpenbart at det er de svakeste i samfunnet som ofte merker "konkurransen" sterkest, ved at det blir flere andre som trenger samfunnets oppmerksomhet, økonomisk støtte, rimelige boliger og ukvalifiserte jobber (- for vi snakker vel om ressurssvake "fremmede" siden TS nevner manglende solidaritet?).

Ressurssterke nordmenn er f.eks. veldig ofte positive til arbeidsinnvandring, fordi de kan få billig arbeidkraft til å renovere deres store boliger eller sikre rimelig arbeidskraft til næringslivet. For arbeiderne som konkurrerer om disse jobbene, fortoner det seg noe anderledes, naturlig nok.

Vi så også konflikten mellom "=Oslo" og "Folk er Folk", der sistnevnte gruppe bladselgere, ble beskyldt for å fortrenge førstnevnte.

Anonymous poster hash: 04a5e...d34
  • Liker 7
Skrevet

Når man ser på hvem som er mest fremmedfiendlig så peker noen grupper seg ut...

- Personer med lav utdanning

- Arbeidsledige

- Mennesker med lav IQ

- Mennesker med lav sosial status

- Mennesker i en vanskelig livssituasjon

Dette er ikke et nasjonalt trekk, man ser det igjen i hele verden.

Det er er et merkelig fenomen ja. Men etter diskusjoner med mange fremmedfiendtlige og ikke minst bøker jeg har lest ift studiene mine viser det seg at de ikke har nok kunnskap. De fleste leser kun nyheter fra massemedia, og danner dermed sin kunnskapsbase gjennom løse tråder fra overskrifter og lignende. For å kunne forstå nyhetene må man ha en viss kunnskap om hele nyhetsbildet, ikke kun det som blir fremmet i avisene, fordi avisene kun viser et overordnet bilde av virkeligheten. Historieløs er et annet ord. I tillegg er det en tendens at de danner seg en virkelighet gjennom en eller to selvopplevde opplevelser som gjerne underbygger deres fordommer fra før, og dermed blir også dette grunnlag for hva som er sant eller ikke, i deres øyne.

Anonymous poster hash: 849f4...4cf

• Liker 2
Skrevet

Hva du opplever på jobben din er ikke representativt for eller noe som kan beskrive hverken det ene eller det andre, et dårlig forsøk på manipulasjon er det lengste jeg kan strekke meg til å se det som. Et slikt "sannhetsbevis" kan kanskje nå frem til noen som ikke er alt for oppegående og i tillegg er ukritisk som bare det, for alle andre fremstår argumentasjonen som latterlig skivebom.

Når det er sagt så er lærere blandt de absolutt mest fremmedvennlige, dem er overrepresentert som SV og AP velgere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...