Teardrop Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Det kommer 50 gjester i et bryllup. Maten er buffet med "spis til det er tomt", hvor mange kaker ville du valgt? Eller er det noe enkelt "regnestykke" for hvor dette? Det kommer KUN voksene og likt anntall menn/kvinner.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Veldig vanskelig, og det avhenger av endel andre ting også - som f.eks. hvor lenge det er mellom middag og kaker, det tror jeg har mye å si! Og kommer det til å stå dessert på buffetbordet deres? Hvis det ikke gjør det går det nok mer kake. Vi var 50 gjester og hadde alt for mye kaker (delvis et bevisst vag, siden jeg synes person nr 50 som forsyner seg også skal ha masse å velge i). Vi hadde - makroner (60 stk tror jeg) - en gedigen bryllupskake som var fruktmousse på mandelbunn (bakeriet tabbet seg ut på en ting, så vi fikk en ekstra etg. gratis) - marsipankake - ostekake - bløtkake - porsjonskaker av brownies med kaffesmørkrem og frukt (1 per pers) - eplekake - multekrem - sjokoladekake - suksessterte - muligens en kake eller to til, jeg husker ikke helt Tror kanskje halvparten av det ble spist? Vi har noen klassiske stor-kake-spisere av noen mannfolk i familien, men også folk som er mer småspiste, så gjennomsnittet var nok ganske normalt. MEN vi både startet sent (middag kl 18), hadde treretters med to serveringer av hovedretten og det gikk ikke så fryktelig lang tid mellom at middagen var ferdig og kakene ble satt ut. Max 2 timer, tror nok det var nærmere 1-1,5. Hadde lokale som stengte kl 2, så vi prøvde å få ferdig alle postene litt tidlig. I etterkant var det nok en tabbe å ha en 2. servering av hovedretten - det tok ekstra tid og folk ble fryktelig mette (luksusproblem at maten er så god at folk forspiser seg!). Men det gjør jo kanskje at det ligner litt mer på situasjonen dere kanskje kommer til å ha. Håper det var litt hjelp i dette! Anonymous poster hash: f3ad9...e0e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #3 Skrevet 3. februar 2014 Kommer an på gjestene. Vi var 55 personer, hadde 6 kaker, men nesten ingenting ble spist.Anonymous poster hash: e8e6f...12c
Gjest Hjertesukk Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Vi har 60 gester og skal ha 11-12 kaker, 3.retters og med 2 serveringer av hovedrett Nå er det halve poenget at det skal være MASSE kake til overs, og overflod av mat. (Kakefest dagen etter!!) For oss så er det sånn et bryllup skal være Men det varierer sikkert fra landsdel til landsdel og ikke minst gjestene! Hadde vi satt frem 3-4 kaker, så hadde folk blitt snurt
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 Til femti personer ville jeg hatt minst ti kaker. Anonymous poster hash: c413a...6a0 3
Montefalco Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 En stor kake med nok til alle er nok.
Gjest Hjertesukk Skrevet 17. februar 2014 #7 Skrevet 17. februar 2014 En stor kake med nok til alle er nok. Spørsmålet er da "hvor mye er nok til alle".. Hvor mange stykker regner du at hver gjest spiser? Om det er en kake med nok til 50 gjester, så beregner bakeriet 1 stykke til hver.. Og det er isåfall veldig lite kake i et bryllup
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #9 Skrevet 17. februar 2014 en tommelfinger-regel er en kvart kake per gjest Anonymous poster hash: 2d143...dd3 3
Luckiness Skrevet 19. februar 2014 #10 Skrevet 19. februar 2014 Dersom man er redd det ikke er mye igjen å velge mellom blant de siste som forsyner seg, kan det være lurt å lage de fleste kaker som porsjoner. Da forstår de fleste at man kun tar en porsjonskake av hver type, slik ikke noen få tar seg svære stykker og det ikke er igjen til andre. Jeg ville valgt rundt 10-12 kaker (evt byttet noen ut i noe annet som cupcakes, makroner, e.l.) dersom jeg skulle hatt bryllup. Men det er fordi jeg vet de aller fleste i min krets er veldig glad i kake. Er man usikker på om man vil ha nok kaker, så kan man jo ha en-to ekstra kaker stående på bakrommet/kjøkkenet for å hente frem dersom det trengs. Dersom det ikke trengs, kan de heller fryses inn til en annen anledning. 1
AuroraB Skrevet 22. februar 2014 #11 Skrevet 22. februar 2014 Det kommer an på hvordan du tenker. Om du mener at det er greit at alle gjestene får seg et kakestykke, men ikke er videre engasjert i hvorvidt de liker kaken eller ei, eller om det finnes allergikere blant gjestene, så gjør du som en over her, og velger ei stor kake og håper at det holder. Om du mener at gjestene dine skal kunne velge og vrake, kanskje spise både 3 og 4 kakestykker, om de vil, og at nummer 50 i kakekøen også skal kunne ha rikelig å smake på, så satser du på et raust kakebord med ca 15 kaker i normal størrelse, og en bryllupskake som er stor nok til at alle kan få en bit. Jeg synes ikke hovedfokuset i en så stor fest skal være å slippe å ha rester...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå