Gå til innhold

Gruppetimer på SATS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å melde meg inn i SATS for å bli med på gruppetimer. Finner liksom ikke motivasjonen helt for å trene alene. Da ender det opp med at jeg går inn på treningssenteret, sykler i 10 minutter fordi jeg blir sliten også går jeg, men med gruppetimer blir du presset, og du MÅ liksom være der hele timen, og det er det lille pushet jeg trenger. Når jeg ser på SATS sine beskrivelser og videoer av de forskjellige gruppetimene ser det egentlig ut som om de er lagt opp til de med veldig god kondis eller er veldig trente.. (https://www.sats.no/trening/gruppetrening/)

Jeg er helt ekstremt utrent. Jeg er ikke tjukk på noen måte, heller slank, men jeg har en helt utrolig dårlig kondis, og er bare veldig utrent generelt på alle måter. Klarer liksom og ta 2 pushups.. Så kommer endelig spørsmålet mitt da:

Er disse gruppetimene greie å ha med å gjøre som nybegynner? Vil liksom ikke måtte gi meg etter 10 minutter fordi jeg har ræva kondis på en sånn sykkeltime.



Anonymous poster hash: a45e2...425
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i samme sko som deg, og jeg meldte meg inn pga gruppetimer :-P

Er fremdeles like utrent i dag som den gangen. Utenom at jeg faktisk var med på noen timer da som føltes uutholdelige (GØRRE), eneste motivasjonen til å spinne var pga den superhotte spinningsinstruktøren (sikle) ... GIkk bare på hans timer.

Men det er jo så klart gøy hvis man finner den rette treneren, jeg var borti en zumba-time hvor danseren faktisk var ganske grei, men det var helt feil SATS for meg, dessverre, og på det tidspunktet hadde jeg ikke bil heller.

Hm. Hvis du er tålmodig nok til å prøve mange nok timer, og ikke minst instruktører, så går det nok bra til slutt ... HVIS DU GIDDER :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare å ha en litt mer positiv innstilling enn KomleKjetil, så vil du helt klart få masse utbytte av gruppetimer. Det er gøy og det er garantert mye mer effektivt enn 10 minutter sykling.

Gruppetimene er lagt opp for at alle nivåer skal klare å komme seg igjennom, men de fleste er nybegynnere. Så det med din egen form trenger du ikke tenke på. Folk er jo gjerne på senteret for å komme i bedre form ;)



Anonymous poster hash: 2c43b...2a0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta videoene på nettsidene til SATS med en stor klype salt, det er instruktørene som er med der, og det ser nok ut som om de er langt sprekere enn det gjennomsnittet er på de faktiske timene ;)



Anonymous poster hash: 0f139...711
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare å ha en litt mer positiv innstilling enn KomleKjetil, så vil du helt klart få masse utbytte av gruppetimer. Det er gøy og det er garantert mye mer effektivt enn 10 minutter sykling.

Gruppetimene er lagt opp for at alle nivåer skal klare å komme seg igjennom, men de fleste er nybegynnere. Så det med din egen form trenger du ikke tenke på. Folk er jo gjerne på senteret for å komme i bedre form ;)

Anonymous poster hash: 2c43b...2a0

.... ?

Jeg er bare realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har liksom veldig lyst å komme igang med treningen, men er litt redd at nivået på de gruppetimene er litt for høyt for meg, og at jeg skal føle meg utilpass..



Anonymous poster hash: a45e2...425
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liksom veldig lyst å komme igang med treningen, men er litt redd at nivået på de gruppetimene er litt for høyt for meg, og at jeg skal føle meg utilpass..

Anonymous poster hash: a45e2...425

Utilpass kommer man alltid til å føle seg når man begynner å trene, så lenge man er utrent i utgangspunktet. På spinning bestemmer du selv hvor tungt du vil ha det, du justerer selv slik at du ligger på riktig nivå. Blir det for tungt, kan man gjøre det lettere.

Det kommer helt an på om du faktisk vil komme i bedre form. Vil du det, og ikke klarer å trene alene, så er gruppetimer et kjempefint alternativ. Snakker du med instruktøren på forhånd, kan du både få tips og tilpassninger underveis.

Anonymous poster hash: 0f139...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på gruppetimer i et annet studio. Mine favoritter er step, corebar og pump. De første gangene følte jeg meg litt teit og utilpass, men etter et par-tre ganger begynte jeg å kjenne igjen trinnene og musikken, og det ble litt lettere. Har aldri vært noe godt trent, men har kommet i mye bedre form etter jeg ble med på slike timer.

Hvis du blir veldig sliten kan du stoppe opp litt, puste inn, drikke litt vann og så slenge deg med igjen :) jeg står fortsatt, etter mange slike gruppetimer, rødsprengt i trynet og puster og peser, men det er kjempegøy! Er selvfølgelig noen timer som passer bedre enn andre. Eier du ikke rytme er kanskje ikke danseinspirerte timer det beste.

Prøv deg litt fram!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liksom veldig lyst å komme igang med treningen, men er litt redd at nivået på de gruppetimene er litt for høyt for meg, og at jeg skal føle meg utilpass..

Anonymous poster hash: a45e2...425

Altså, nivået er ikke så veldig høyt.(noen timer har jo bra tempo seff) Du må snakke med dem i skranken og si at du er heeelt grønn. Si at du aldri har vært med på saltimer før osv osv, da informerer de deg om hvilke timer som passer deg. De vil jo ha kunder, de er generelt flinke på service på SATS. ikke likegyldige meh-folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

De veldig godt trente går sjelden på gruppetimer:) det går helt fint, det er alle slags folk på de timene, også nybegynnere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinningtimer er i alle fall ikke noe å frykte. Da kan du sitte på bakerste rad i halvmørket og tråkke for deg selv. Ingen vet hvor mye vekt du har på, så om du blir sliten underveis er det bare å ta på mindre belastning.



Anonymous poster hash: 4495e...01d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liksom veldig lyst å komme igang med treningen, men er litt redd at nivået på de gruppetimene er litt for høyt for meg, og at jeg skal føle meg utilpass..

Anonymous poster hash: a45e2...425

Som en annen skrev, delatgerne på disse promo-videoene er trolig instruktører. Det er mindre avansert i virkeligheten. (SATS burde merke seg at mange kanskje vil bli skremt av videoene av den grunn.)

Personlig syns jeg disse videoene var dårlig reklame for SATS. Timene er jo stappfulle, uten plass til å bevege seg. Jeg tror treningsbransjen mener at jo flere som er i salen, desto mer moro.

De kan ikke ta mer feil. Det er ikke behagelig å få en annes bakende eller føtter i ansiktet, eller stadig å være i fare for å kollidere med andre i øvelser der man er på bena.

Anonymous poster hash: 84607...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ønsker å prøve spinning er SatsCycling en time som er grei å starte med. Den varer i 45 minutter og er lagt opp slik at alle skal kunne følge med. Evt har du 30-20-10, som kun varer i 30 minutter og er en intervallbasert sykketime. Den varer kun i 30 minutter, men har til gjengjeld veldig høy intensitet.

Om du vil prøve deg på saltimer kan Shape være et greit alternativ. Der er det ca 15 minutter oppvarming med enkle trinn, før det er styrketrening for hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig utrent og begynte på SATS på mandag! Jeg har vært med på Shape og Shapepulse. Instruktøren viste ulike vanskelighetsgrader av øvelsene så til og med jeg klare å følge med sånn nogenlunde! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verdens største kløne og ikke i form, men sats timer klarer jeg meg fint gjennom! Vil anbefale 'champs'! Det er øverlser i styrke og kondisjon som Alle får til! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På treningssenteret hvor jeg er medlem (ikke SATS) har de spesielle timer innenfor de ulike kategoriene som er beregnet for nybegynnere eller de som ikke vil gjøre noe vanskelig. Kanskje de har det på SATS også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem på SATS, og kjempefornøyd med de saltimene jeg har deltatt på. Prøv deg frem, delta på mange forskjellige så finner du nok noen som passer for deg. Du trenger ikke tenke på form, føler du at det blir for "mye", f.eks ved spinning eller en steptime, så gjør du det bare saktere eller en tar en lettere form av akkurat den øvelsen. Ingen som legger merke til det, og på timene er det alle slags mennesker fra fitnessfolk til pensjonister, og alle er på forskjellige nivåer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trena på SATS for mange år siden, men nå er det et annet treningssenter her. Gruppetimer på SATS, og på de fleste andre treningssenter er delt inn i ulike vanskelighets-grader. Mange steder er det etter "farge-koder", der lett styrketrening ligger under en farge, hardere styrketrening under en farge, lett kondisjon under en, hardere kondisjon under en, yoga under en, osv... SATS hadde dette, etter hva jeg kan huske.

Noen timer er spesielt beregnet på nybegynnere, andre er for dem som har trena ei stund. Hvilke timer det er kan du finne ut av selv, ved å lese om timene eller spørre andre med erfaring. Er du nybegynner på spinning f.eks., så vil jeg anbefale en time som varer rundt 45 minutter, og så trappe opp til 60 eller 75 minutter etter hvert. Du må nesten kjenne selv hvordan du føler at det går etter hvert. Uansett er det mange andre enn deg på timen, og alle har seg selv å konsentrere seg om, i tillegg til instruktøren, så du skal ikke føle deg "liten" blant alle de andre som er der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
On 2/1/2014 at 9:52 PM, AnonymBruker said:

(...)

Er disse gruppetimene greie å ha med å gjøre som nybegynner? Vil liksom ikke måtte gi meg etter 10 minutter fordi jeg har ræva kondis på en sånn sykkeltime.
Anonymous poster hash: a45e2...425

 

Ja, her må jeg være litt ærlig:

Første gruppetimene jeg var med på, der måtte jeg ofte avbryte halvveis, og på gode dager måtte jeg bare avbryte inntil 10 minutter før timen ordinært var ferdig, ja.

Det var ikke gøy å se de samme folka gjøre øvelser som om form ikke var noe objekt, mens jeg satt i et hjørne og gråt over den dårlige formen min.

Nå er det jeg som er ''disse andre'' og som medlemmer ser opp til og spør hvordan de kan bli så godt trent som meg.

Nå er det lenge siden jeg var der at jeg ga opp halvveis og satt i et hjørne og så på, og det at folk ser opp til meg nå er en selvfølge føler jeg, men er i hvert fall greit å ha noe å se tilbake på, ikke glemme hvor man kom fra. Alternativet til å begynne NÅ, er jo å ikke begynne, og da har du ingenting å se tilbake på, ingenting å minne ''hvor du kom fra'', for du er der fortsatt, ja...

Anonymkode: ff436...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...