Gå til innhold

Bra for en bil og bli startet hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en jente på 20 år som nå nettopp har fått meg en toyota 1998 modell. Jeg er student, og som mange sliter jeg med dårlig økonomi. Jeg lurer egentlig på hvordan jeg skal klare å holde på denne bilen da jeg er avhengig av den får å komme meg til skolen. For eksempel i helgene, er det bra for bilen at jeg starter den og kjører litt med den slik at den blir god og varm, eller trenger den en pausedag innimellom? Har noen noe tips så er det bare å komme med de. Fordi jeg har ikke noe greie på bil i hele tatt.

Jente 20



Anonymous poster hash: 4f4f4...1c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør absolutt ingenting for en bil å stå noen dager. Og det gjør ingenting for den å bli brukt hver dag. Du bruker bilen når du trenger den, og lar den stå når du ikke gjør det. Det er en maskin, så den bryr seg ikke om den "jobber" døgnet rundt eller får fridager.

Unntaket er hvis den skal bli stående stille i flere måneder, da er det enkelte ting man burde gjøre for at den skal holde seg best mulig. Men til vanlig er det ingen fare. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler kan fint stå dager/uker. Men når det er måneder bør man være obs. Batterievæsken kan fordampe(sommer) eller fryse (vinter). dette skjer sjeldent, men er alvorlig de få gangnene det skjer (men jeg ville sikkert ikke visst om det om det ikek hadde vært fo rat jeg leser "understanding batteries" nå )



Anonymous poster hash: d1a97...649
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er ikke det mest kritiske. Nytt batteri får man for noen hundrelapper. Er verre med motor som setter seg, bremser som ruster, fukt i bilen osv, for det kan bli mange tusen kroner i reparasjoner. Men det er absolutt ingenting å bekymre seg om med mindre man skal sette fra seg bilen i månedesvis.

Til vanlig er det ikke noe stress. Nå står ene bilen min til vinterlagring, men ellers i året bytter jeg på dem, og da kan det brått gå en uke eller to før de blir brukt. Ikke noe problem.

Eneste som kan bli trøbbel nå på vinterstid med å sette fra seg bil over et par dager, er hvis man har et meget dårlig batteri og/eller en bil som trekker strøm. Da kan den være tom for strøm og ikke ville starte etterpå. Men et nytt batteri får man som sagt for 500-1000 kroner på Biltema, og det tar 2 minutter å bytte. Trekker bilen strøm burde det uansett fikses, da ustabil elektronikk kan starte en bilbrann. Så er bilen i orden, tåler den å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...