hannahmontana Skrevet 1. februar 2014 #1 Skrevet 1. februar 2014 Vi skulle ha en samtale med cateringselskapet vi har leid til bryllupet vårt i juni, og spurte om det var noe mulighet for å prøvesmake middagen. Sjefen for firmaet så bare skikkelig sur ut og svarte: "prøvesmake?! er ikke det litt amerikansk da?!" Vi ble veldig overrumplet over det svaret, og lurer på hva vi skal gjøre. Vi vil jo vite at det vi får servert i bryllupet vårt smaker godt og ser bra ut! Er det flere som har opplevd det samme? Hvordan løste dere det?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2014 #2 Skrevet 1. februar 2014 Ingen prøvesmaking, intet kjøp av deres tjenester...? 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #3 Skrevet 1. februar 2014 Bare dropp cateringselskapet med en gang, så kommer han nok til å la andre prøvesmake ved en annen anledning. Anonymous poster hash: ddb0d...44c 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 Bare dropp cateringselskapet med en gang, så kommer han nok til å la andre prøvesmake ved en annen anledning. Anonymous poster hash: ddb0d...44c Enig i dette. Anonymous poster hash: 73139...a8c 1
Gjest Ahs Skrevet 1. februar 2014 #5 Skrevet 1. februar 2014 Finn et annet selskap! Hadde aldri i verden turt å bestille mat til bryllup fra et selskap jeg ikke visste hadde fantastisk god mat. 3
Carazko Skrevet 1. februar 2014 #6 Skrevet 1. februar 2014 Det er da ikke vanlig å få prøvesmake...? Vi fikk heller ikke det, men vi bestilte fra et av de beste selskapene vi fant. Da følte vi at vi fikk kvalitet. Forventer dere at de f.eks. skal steke en hel ytrefilet slik at dere kan få et par (gratis) porsjoner? Men jeg synes svaret hans var uhøflig, da. 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #7 Skrevet 1. februar 2014 Det er da ikke vanlig å få prøvesmake...? Vi fikk heller ikke det, men vi bestilte fra et av de beste selskapene vi fant. Da følte vi at vi fikk kvalitet.Forventer dere at de f.eks. skal steke en hel ytrefilet slik at dere kan få et par (gratis) porsjoner? Men jeg synes svaret hans var uhøflig, da. Nå vet ikke jeg hvor mye ts skal bruke på mat. Men jeg legger igjen 40-50 000 hos cateringselskapet. Dvs, at om de må steke en helt ytrefilet for å la meg prøvesmake, så bør de gjøre det!! Jeg serverer ikke gjestene mine mat som ikke er god. Heldigvis ikke noe problem med de jeg skal bruke. De lar oss prøvesmake, og de er smarte nok til å koordinere det litt slik at de tar flere puljer nå før sesongen starter, og slår sammen flere par som skal ha tilnærmet lik meny. Anonymous poster hash: d1bb2...431 11
kaprifolen Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Å kjære, så dårlig service! Og selv om dette skulle være en helt ny forespørsel for han, såer det uhørt å svare slik. Varsellampene ville hylt om hvordan han ville taklet en krise eller klage. Til sammenligning: da vi planla bryllup, bodde vi og våre foreldre en natt på hotellet, med middag som bestod av litt forskjellige variasjoner over forslagene vi hadde kommet frem til med kokken. Altså at det var to forskjellige tilberedninger av forretten vi ønsket osv. Ble stappmette+ hele gjengen, det var ikke små smaksporsjoner, men en full treretters middag. Dagen etter evaluerte vi med kokken, og spikret hva vi ville ha/hva vi ville ha annerledes. Vi betalte bare det vi drakk i baren utenom måltidet. 1
Druid Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Det er da ikke vanlig å få prøvesmake...? Vi fikk heller ikke det, men vi bestilte fra et av de beste selskapene vi fant. Da følte vi at vi fikk kvalitet. Forventer dere at de f.eks. skal steke en hel ytrefilet slik at dere kan få et par (gratis) porsjoner? Men jeg synes svaret hans var uhøflig, da. På større leveranser er det vanlig å åpne for prøvesmaking, spesielt hvis det er snakk om "dyr" mat. Hvis de ikke klarer tilrettelegge for en slik detalj, ville jeg ha satt spørsmål til deres evne til å levere i det hele tatt. Catering er 90% logistikk; og prøvsmaking er ett rent logistikkproblem. . Og nei, Det handler ikke om å steke en hel ytrefilet for testen, men man kan typisk time det til andre levereanser; man har som regel alltid litt overskudd som kan utnyttes. Det er ikke slik at man bestiller caterer til dagen etter i forhold til ett bryllup.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Steke en ytrefilet? Var vel et dårlig eksempel. Leste et tidligere svar prøvesmake? Det spør hvor du bestiller,og hva Om du skal ha helstekt indrefilet. Skal du smake på den? I så tilfelle dummer du deg ut. Antagelig har du gått til et firma som du har hørt bra omtale om. Når du bestiller mat fra et cateringfirma, så er det heller ikke avansert og eksklusiv mat du har bestilt. Så det høres ganske rart ut om du skal prøvesmake. Hadde du bestilt på eks.Bagatelle så hadde du fått det,uten å spørre. Alt er ikke slik du har sett på tvsåpene Anonymous poster hash: 38ff7...fbd 1
Luckiness Skrevet 4. februar 2014 #11 Skrevet 4. februar 2014 Dere kan vel bare bestille catering til dere selv en dag? Så får dere prøvesmakt...
Gjest Hjertesukk Skrevet 23. februar 2014 #12 Skrevet 23. februar 2014 Vi får heller ikke prøvesmake. Tror ikke det er uvanlig å ikke gjøre det. Ville heller sett på det som en bonus - og utrolig hyggelig å få teste menyen.. Men når man bestiller "klassiske" matretter, så er det liten/ingen vits.Man trenger ikke testsmake aspagessuppe, indrefilet og en créme brûlée liksom.. Det er selvfølgelig en forventning at indrefileten er mør, men man trenger ikke prøvesmake for å få bekreftet dette. Vi skal ha bryllup i et lokale hvor det ikke er tilknyttet restaurant, men hvor de som eier lokale leier inn kokker Gjør som en over her sier, kjøp cateringmat til to!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #13 Skrevet 23. februar 2014 Vi får heller ikke prøvesmake. Tror ikke det er uvanlig å ikke gjøre det. Ville heller sett på det som en bonus - og utrolig hyggelig å få teste menyen.. Men når man bestiller "klassiske" matretter, så er det liten/ingen vits.Man trenger ikke testsmake aspagessuppe, indrefilet og en créme brûlée liksom.. Det er selvfølgelig en forventning at indrefileten er mør, men man trenger ikke prøvesmake for å få bekreftet dette. Med mindre dette er et cateringselskap med særdelses godt omdømme så kunne jeg ikke vært mer uenig. Det er STOR forskjell på hvordan ulike retter kan lages, og selv om man vet sånn noenlunde hvordan retten vanligvis er, så er det da virkelig ingen garanti for at selskapet lager det sånn. Det er en verden av forskjell på vassen, smakløs aspargessuppe og en fyldig, smaksrik og perfekt krydret en. Og på tørr indrefilet med kald og supersalt saus som ikke smaker noe annet, kjedelige poteter og døllt tilbehør og en perfekt stekt filet med tilbehør som passer sammen og løfter hele retten. Og en alt for søt creme brulee med seig skorpe, vs. en god en. Det blir litt som å si at det blir det samme om man kjøper bearnaise på pose fra First Price eller får Hellstrøm til å lage den - for det er jo en klassisk saus så da vet man hva man får. Anonymous poster hash: 97342...624 3
Tinnmannen Skrevet 23. februar 2014 #14 Skrevet 23. februar 2014 Selskapet vi bruker har en grense på 2 porsjoner til prøvesmaking. En sånn grense er forståelig, ellers blir det fort dyrt. Selvfølgelig skal det være mulig å prøvesmake, det er jo ikke snakk om en hel prøvemiddag. Vi besøkte leverandøren og fikk et lite bord i et hjørne med forrett, hovedrett og en dessert på deling. Hadde jeg blitt møtt med et sånt svar ville jeg takket for meg og funnet en annen leverandør. En ting er at formuleringen er uelegant, men jeg hadde begynt å lure på hva selskapet har å skjule hvis man ikke får muligheten? Du serverer ikke noe du aldri har smakt/laget før i et middagsselskap, hvorfor i alle dager skal du da servere noe du aldri har smakt i ditt eget bryllup? Det er lov å være kresen på dette, finn noen andre. 1
Montefalco Skrevet 23. februar 2014 #15 Skrevet 23. februar 2014 Å kjære, så dårlig service! Og selv om dette skulle være en helt ny forespørsel for han, såer det uhørt å svare slik. Varsellampene ville hylt om hvordan han ville taklet en krise eller klage. Til sammenligning: da vi planla bryllup, bodde vi og våre foreldre en natt på hotellet, med middag som bestod av litt forskjellige variasjoner over forslagene vi hadde kommet frem til med kokken. Altså at det var to forskjellige tilberedninger av forretten vi ønsket osv. Ble stappmette+ hele gjengen, det var ikke små smaksporsjoner, men en full treretters middag. Dagen etter evaluerte vi med kokken, og spikret hva vi ville ha/hva vi ville ha annerledes. Vi betalte bare det vi drakk i baren utenom måltidet. Det er noe helt annet når en har bryllupet på en restaurant. Vi hadde bryllupet vårt på en bra restaurant, og det var en selvfølge med prøvesmaking av både mat og vin. Jeg tror det er ganske mange cateringselskap som ikke har prøvesmaking.
Montefalco Skrevet 23. februar 2014 #16 Skrevet 23. februar 2014 Med mindre dette er et cateringselskap med særdelses godt omdømme så kunne jeg ikke vært mer uenig. Det er STOR forskjell på hvordan ulike retter kan lages, og selv om man vet sånn noenlunde hvordan retten vanligvis er, så er det da virkelig ingen garanti for at selskapet lager det sånn. Det er en verden av forskjell på vassen, smakløs aspargessuppe og en fyldig, smaksrik og perfekt krydret en. Og på tørr indrefilet med kald og supersalt saus som ikke smaker noe annet, kjedelige poteter og døllt tilbehør og en perfekt stekt filet med tilbehør som passer sammen og løfter hele retten. Og en alt for søt creme brulee med seig skorpe, vs. en god en. Det blir litt som å si at det blir det samme om man kjøper bearnaise på pose fra First Price eller får Hellstrøm til å lage den - for det er jo en klassisk saus så da vet man hva man får. Anonymous poster hash: 97342...624 Det er også noe helt annet å lage maten til to enn til 60. Kvaliteten på prøvemenyen er sikkert vesentlig bedre ved prøvesmakingen. Alle kokker klarer å helsteke kjøtt. Grunnen til at den ofte blir dårlig ved catering er transport og tid fra ferdigstillelse
kaprifolen Skrevet 24. februar 2014 #17 Skrevet 24. februar 2014 Det er noe helt annet når en har bryllupet på en restaurant. Vi hadde bryllupet vårt på en bra restaurant, og det var en selvfølge med prøvesmaking av både mat og vin. Jeg tror det er ganske mange cateringselskap som ikke har prøvesmaking. Kan så være, har ikke så mye erfaring med catering i den forstand, da vi har pleid å bruke innleid kokk i vår familie til annet enn bryllupet. Men uansett ar reaksjonen hans også en hake. Ufin måte å svare en kunde på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå