Gå til innhold

dolce gusto, rensing/avkalking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har en dolce gusto kaffemaskin som jeg tror det er på tide å rense/avkalke. Er det noen som har gjort dette? Hvordan skal det gjøres? Eller er det ikke nødvendig å gjøre dette? Jeg har brukt maskinen min i ca et år.

Har noen erfaring med dette produktet?: https://www.dolce-gusto.no/NB/Butikk/Tilbehoer/Pages/Caring.aspx?productId=7613033113550_00



Anonymous poster hash: 8b25a...42f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville bare kjøpt et eller annet avkalkningsmiddel. Tipper det er lite forskjell på disse. Du får grarantert tak i noe som er anbefalt i butikker som selger denne maskinen.

Når det er sagt, så hadde jeg min i 3 år, brukte den daglig og mye hver dag uten å engang tenke på kalk. Og jeg bor i et land der det er mye mer kalk i vannet enn i Norge. Det tok som sagt 3 år før den takket for seg likevel, uvisst av hvilken grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare kjøpt et eller annet avkalkningsmiddel. Tipper det er lite forskjell på disse. Du får grarantert tak i noe som er anbefalt i butikker som selger denne maskinen.

Når det er sagt, så hadde jeg min i 3 år, brukte den daglig og mye hver dag uten å engang tenke på kalk. Og jeg bor i et land der det er mye mer kalk i vannet enn i Norge. Det tok som sagt 3 år før den takket for seg likevel, uvisst av hvilken grunn :)

så du hadde den i tre år uten å avkalke den? min fungerer fint, er bare det at jeg synes kaffen begynner å smake rart. TS

Anonymous poster hash: 8b25a...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. jeg tenkte rett og slett ikke på det. Kjente ikke noe spesielt på smaken heller faktisk (alt er jo bedre enn traktekaffe). Men det er absolutt å anbefale en rens uansett hva man bruker. Jeg har kjøpt et eller annet middel som jeg bruker på min Nespresso. Sånn liten pose man blander med rent vann og lar renne gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. jeg tenkte rett og slett ikke på det. Kjente ikke noe spesielt på smaken heller faktisk (alt er jo bedre enn traktekaffe). Men det er absolutt å anbefale en rens uansett hva man bruker. Jeg har kjøpt et eller annet middel som jeg bruker på min Nespresso. Sånn liten pose man blander med rent vann og lar renne gjennom.

ok, takk for svar :) var på lefdal (der selger de dolce gusto), og selgeren jeg snakket med der visste ikke mye. først sa han at jeg burde rense den, så sa han at det ikke var nødvendig… men tror jeg bare bestiller de spesialtilpassede som jeg fann på dolce gusto sin nettside, de kan vertfall ikke skade.

Anonymous poster hash: 8b25a...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går bra med vanlig kaffetrakterrens som fås kjøpt i vanlige matvarebutikker.

Hell det oppi beholderen, fyll på vann og la det strømme igjennom.

Skyll noen ekstra ganger med rent vann og så skulle den være klar til ny dyst.

Har ikke kommet så langt ennå med min maskin, men om det ikke finnes en spesialkapsel

til den slags, kommer jeg til å gjøre det sånn når den tid kommer. :)

---

Jeg fant på nett: http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffetilbehor/DSCLXG/nescaf-dolce-gusto-avkalkingsmiddel-dsclxg

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker den du linker til. Det skal visst gjøres en gang i året.

Ikke bruk vanlig rens som er beregnet på kaffetrakter, jeg prøvde det og det ble det bare skum av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den du linker til. Det skal visst gjøres en gang i året.

Ikke bruk vanlig rens som er beregnet på kaffetrakter, jeg prøvde det og det ble det bare skum av.

ok :) noen som vet hvordan man gjør det? hvordan man avkalker? TS

Anonymous poster hash: 8b25a...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok beskrevet på pakken. Men de jeg har sett blander man med vann, fyller i vannbeholderen og kjører gjennom. Deretter kjører man gjennom rent vann for å få vekk evt rester av avkalkningen. Omtrent akkurat som i en kaffetrakter.

Noen maskiner kan man også ta fra hverandre (dvs ta av noen deler) som renses/vaskes separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun få vannkilder i Norge som har kalkrikt vann, avkalking skal, i de aller fleste tilfeller, ikke være nødvendig. Sjekk vannkvaliteten der du bor før du gjør tiltak som er helt unødvendige. (Vi har normalt motsatt problem: for lite kalk/ for lav alkalitet i drikkevannet).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...