Gå til innhold

Indre stress - noen tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har de siste ukene følt veldig innvendig stress.

Jeg har ikke klart å komme ned i normal hvilepuls, og har rett følt meg urolig og at jeg aldri får slappet ordentlig av.

I natt sov jeg med pulsmåler, og fikk egentlig bekreftet det jeg selv har følt.

Gjennomsnittlig puls lå i natt ca 10 slag over normal hvilepuls

Dette er ikke noe jeg har stresset med, men det er klart at det gjør ikke saken noe bedre når jeg ikke får nok hvile fordi jeg er urolig.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få redusert stressnivået?

aTlGaUNB.jpeg

Anonymous poster hash: e1909...ed0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk opp mindfullness:)

• Liker 1
Skrevet

Takk!

I natt kom jeg ned i hvilepuls, riktignok etter 5 timers søvn, men den var der, så det virker som det roet seg etterhvert.

Det er så utrolig ubehagelig å føle seg stresset uten noen som helst grunn!

Skrevet

Med mindre du har en grunn til å være stresset, ville jeg vurdert en tur til legen. Det kan for eksempel være symptomer på høyt stoffskifte.

Anonymous poster hash: 242dc...18e
  • Liker 1
Skrevet

Om du drar til legen: få målt kortisol.

I tillegg kan det ha effekt å bearbeide dagen før du legger deg. Spesielt om det er mentalt stress som tar deg. Gjør det gjerne i god tid før, ikke rett før eller når du har lagt deg.

Du setter av f.eks. 30 min der du tenker gjennom alt du har gjort den dagen og hvordan det fikk deg til å føle deg. Og hva du ville gjort annerledes, hva du ville gjort likt. Vær ærlig med deg selv, men ikke vær ufin.

Skrevet

Takk for svar.

Kortisol og høyt stoffskifte har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg ta med meg til legen.

Det er ingen grunn til at jeg skal være stresset, jeg har alt på stell akkurat nå, og selv om det er ting som skjer, så er det ingenting jeg ikke har kontroll på, eller oversikt over.

For å si det veldig komplisert, den eneste stressfaktoren i livet mitt akkurat nå, er at jeg er stresset.

I går fikk jeg et tips om c-vitamin, så jeg fikk i meg 600 mg mer enn jeg vanligvis gjør.

Jeg vet ikke om det hjalp, men kanskje det var den utløsende faktoren som gjorde at jeg til slutt kom ned i hvilepuls i natt?

Skrevet

Takk for svar.

Kortisol og høyt stoffskifte har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg ta med meg til legen.

Det er ingen grunn til at jeg skal være stresset, jeg har alt på stell akkurat nå, og selv om det er ting som skjer, så er det ingenting jeg ikke har kontroll på, eller oversikt over.

For å si det veldig komplisert, den eneste stressfaktoren i livet mitt akkurat nå, er at jeg er stresset.

I går fikk jeg et tips om c-vitamin, så jeg fikk i meg 600 mg mer enn jeg vanligvis gjør.

Jeg vet ikke om det hjalp, men kanskje det var den utløsende faktoren som gjorde at jeg til slutt kom ned i hvilepuls i natt?

C-vitamin skal hjelpe til med å senke kortisol. Du klarer ikke å ta overdose av det så du kan fint ha veldig store doser. Selv prøver jeg å få i meg ca 3000mg per dag. Det er lurt å porsjonere det utover i ca 1g doser siden høye enkeltdoser kan skape magetrøbbel.

Skrevet

Betablokkere? Dette er en medisin så du må til legen for å få den. Du må selvfølgelig få sjekket at det ikke er noe galt som feks høyt stoffskifte som nevnt ovenfor, men hvis alt skulle være greit bare at du er stresset så kan du ta en liten dose når hjertet slår veldig raskt. Dette vil føre til at hjertet slår saktere og at du derfor ikke føler deg så stresset i hodet. Uansett, ta deg en tur til legen særlig for å få sjekket høyt stoffskifte. Ps; skal du snart ha menstruasjonen? Noen vil plutselig begynne å reagere med stress eller depresjon ca 1 uke før menstruasjonen, kalles PMS :-) .

Anonymous poster hash: 19de7...6f7
Skrevet

C-vitamin skal hjelpe til med å senke kortisol. Du klarer ikke å ta overdose av det så du kan fint ha veldig store doser. Selv prøver jeg å få i meg ca 3000mg per dag. Det er lurt å porsjonere det utover i ca 1g doser siden høye enkeltdoser kan skape magetrøbbel.

Takk, det var godt å vite! Tar du tilskudd, eller klarer du å få i deg så mye gjennom naturlige kilder?

Betablokkere? Dette er en medisin så du må til legen for å få den. Du må selvfølgelig få sjekket at det ikke er noe galt som feks høyt stoffskifte som nevnt ovenfor, men hvis alt skulle være greit bare at du er stresset så kan du ta en liten dose når hjertet slår veldig raskt. Dette vil føre til at hjertet slår saktere og at du derfor ikke føler deg så stresset i hodet. Uansett, ta deg en tur til legen særlig for å få sjekket høyt stoffskifte. Ps; skal du snart ha menstruasjonen? Noen vil plutselig begynne å reagere med stress eller depresjon ca 1 uke før menstruasjonen, kalles PMS :-) .

Anonymous poster hash: 19de7...6f7

Er ikke betablokker hjertemedisin? Jeg skal til legen med noe annet denne uken, og skal ta opp stresset med ham da.

Og det er ikke PMS, det har jeg heldigvis vært forskånet for. :)

Skrevet

Takk, det var godt å vite! Tar du tilskudd, eller klarer du å få i deg så mye gjennom naturlige kilder?

Er ikke betablokker hjertemedisin? Jeg skal til legen med noe annet denne uken, og skal ta opp stresset med ham da.

Og det er ikke PMS, det har jeg heldigvis vært forskånet for. :)

Jeg tar tilskudd. Det er vanskelig å få i seg så store doser fra naturlige kilder. Jeg bruker askorbinsyre i pulverform som jeg blander i vann.

Hvorvidt det er noe stort poeng å ta det eller ikke er vanskelig å vite. Jeg tror også det varierer hvor mye en bør ta og derfor utrolig vanskelig å designe en studie som ev skulle vise dette.

Betablokkere brukes for å hemme den stimulerende effekten av adrenalin/noradrenalin og brukes ved HKS. Tror ikke det er noen god idé med mindre du har noe hjertesykdom. Bivirkninger er blant annet mareritt.

Skrevet

Jeg tar tilskudd. Det er vanskelig å få i seg så store doser fra naturlige kilder. Jeg bruker askorbinsyre i pulverform som jeg blander i vann.

Hvorvidt det er noe stort poeng å ta det eller ikke er vanskelig å vite. Jeg tror også det varierer hvor mye en bør ta og derfor utrolig vanskelig å designe en studie som ev skulle vise dette.

Betablokkere brukes for å hemme den stimulerende effekten av adrenalin/noradrenalin og brukes ved HKS. Tror ikke det er noen god idé med mindre du har noe hjertesykdom. Bivirkninger er blant annet mareritt.

Takk igjen. :)

Jeg har lest litt om c-vitamin ved stress nå, og det kan i alle fall ikke skade å prøve dette.

Jeg tok 1000 mg i sted, og der virker som om jeg er mindre urolig allerede. Jeg skal ta mer senere i dag, jeg tenker jeg kan starte på 2 g, og se hvordan det virker.

Det kan være placeboeffekt, men uansett skader det ikke.

Nå har jeg bare vanlige c-vitamintabletter, men jeg skal se om jeg får tak i askorbinsyre i pulverform i morgen. Det virker mer økonomisk.

Skrevet

Takk igjen. :)

Jeg har lest litt om c-vitamin ved stress nå, og det kan i alle fall ikke skade å prøve dette.

Jeg tok 1000 mg i sted, og der virker som om jeg er mindre urolig allerede. Jeg skal ta mer senere i dag, jeg tenker jeg kan starte på 2 g, og se hvordan det virker.

Det kan være placeboeffekt, men uansett skader det ikke.

Nå har jeg bare vanlige c-vitamintabletter, men jeg skal se om jeg får tak i askorbinsyre i pulverform i morgen. Det virker mer økonomisk.

De selger det på noen apotek i store sekker (1kg). Billigere, men ikke billig. Tror sekkene koster over 1000kr.

Selv har jeg bestilt på bigvits.co.uk. Der er pakken litt mindre.

Skrevet

I dag fant jeg ut at mellomgulvet, magemuskler og brystkasse er utrolig stramme, og når jeg fikk strukket litt klarte jeg å puste meg ned til hvilepuls.

Nå på kvelden har det derimot strammet seg til igjen, og nå ligger jeg igjen 10-20 slag over hvilepuls.

Det ser ut til at stresset ligger i muskulaturen og pusten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...