Gå til innhold

Gode supper

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å bli flinkere å bruke supper i hverdagen. Forslag og oppskrifter mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Supper er så godt!

Gulrotsuppe: Løk, gulrot og ingefær freses, kokes myke med kraft/buljong. Moses med stavmikser, ha i saft av appelsiner. Salt og pepper.

Fiskesuppe: Kok poteter, gulrot, sellerirot i fiskekraft/buljong. Ha i hvit fisk og vårløk/purre og trekk til varmt. En ss smør, salt og pepper.

Gazpacho: Mos tomater, stekt/ flådd paprika, hvitløk, løk, agurk og litt loff sammen. Smak til med fersk basilikum, hvitvinseddik, salt og pepper.

Blomkålsuppe, aspargessuppe, spinatsuppe, grønnkålsuppe osv er også fantastisk hverdagsmat. Og godte brød er alltid et must til.

Skrevet

Tomatsuppe:

Jeg lager store porsjoner, for det går ofte i tomatsuppe til både lunsj, middag og kvelds da.

4pakker/glass med hakkete tomater (kjøper av og til den typen med hvitløk eller med oregano/basilikum)

1 glass tomatpure

2 fedd hvitløk (om jeg ikke kjøper tomater med hvitløk)

fersk basilikum (evt. tørket)

1 matfløte (hvis jeg vil ha kremet suppe)

1l vann

buljong

1,5 gul løk

olivenolje

salt, pepper, chilikrydder

Surrer opphakket løk i oljen, tilsetter tomatene og tomatpure + vann og buljong. Tilsetter basilikum og evt matfløte. Lar koke en stund. Kjører suppen jevn med stavmikser. Tilsett krydder, ettter smak.

Skrevet

Minestrone , mange fine oppskrifter på nett.

Skrevet

Blomkålsuppe:

1 blomkål

1 terning grønnsaksbuljong

1 sjallotløk

Smør

Melk

1 kartong matfløte

Kutt opp sjallotløken og fres den i litt smør med salt og pepper. Deretter tar du opp i den oppkuttede blomkålen, 1 kartong matfløte, melk(måler aldri hvor mye), og buljongterning. Kok opp og la det koke til blomkålen er mør. Kjør stavmikser oppi til suppen blir jevn. Smak til med salt og pepper.

Du må gjerne bruke mer/mindre av noe, hvis det passer din smak best:)

Anonymous poster hash: a0080...b25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...