bundy Skrevet 1. februar 2014 #41 Skrevet 1. februar 2014 Jeg jobber på Gardermoen og ser daglig hunder som blir sendt med fly. Det er så jævlig at jeg ikke har ord. Hundene blir forlatt alene i buret sitt hvor de sitter og hyler og bærer seg i buret. Kan ikke engng forestille meg hvordan det er for dem å måtte fly alene i lasterommet på et fly med alt det innebærer. Jeg synes det burde være forbudt å sende levende dyr som pakker. Tror ikke noe på at dette er noe de glemmer på to dager nei. Endelig et fornuftig svar med fakta. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #42 Skrevet 2. februar 2014 MAN SETTER IKKE EN VALP ALENE I ET LASTEROM PÅ ET FLY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Allerede her har du avslørt at du ikke er skikket til å ha hund. Jeg blir provosert. Anonymous poster hash: 214cd...71f 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #43 Skrevet 2. februar 2014 Hva da med oss som bor mange mil unna noen oppdretter, ikke har bil og kjøper store raser? Ingen av mine hunder går i kabinen. Selv som små valper? Anonymous poster hash: 22a55...3a8
Meridian Skrevet 2. februar 2014 #44 Skrevet 2. februar 2014 MAN SETTER IKKE EN VALP ALENE I ET LASTEROM PÅ ET FLY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Allerede her har du avslørt at du ikke er skikket til å ha hund. Jeg blir provosert. Anonymous poster hash: 214cd...71f Det handler vel mest om at man ikke har forståelsen for dette enda. Man lærer jo så lenge man lever. Du kan ikke si at man ikke er skikket til å ha hund fordi man ønsker å sende en hund på et fly. Det handler isåfall om uvitenhet.
Gjest Funky Punk Skrevet 2. februar 2014 #45 Skrevet 2. februar 2014 Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan dere mener at 15 skumle timer i bil ikke er værre enn 1 time i lasterom... Et lasterom er bråkete og skummelt. De ansatte behandler ikke akkurat bur med dyr pent, dessverre (sikkert noen som gjør det, men man kan ikke satse på det) 15 timer i bil derimot - man kan sove i roligere omgivelser, komme seg ut og luftes jevnlig, kos og lek underveis. Personlig velger jeg glatt bil fremfor noe annet. Har selv kjørt på kryss og tvers over landet (også på vinterstid, noe jeg ikke syns er så ille så lenge man kjører etter forholdene) for å hente dyr. 1
Gjest Makemeloveit Skrevet 2. februar 2014 #46 Skrevet 2. februar 2014 Ville aldri sendt den med fly. Jeg har hund selv og jeg vet at hunden ikke glemmer ting så fort. Det er traumatisk å være i lasterommet. Tenk hvor mye lyd det er der, og hunder hører 10 ganger bedre enn mennesker. Jeg hadde hentet hunden for 3000 kr. Skjønner at det er mye, men det er det beste for hunden. Da får du tid til å bli "kjent" med hunden mens du henter den. Hunden får med seg bur, teppe og godsaker hjemme fra. Dette vil ikke være et problem å sitte i bilen for hunden da.
Scoop Skrevet 2. februar 2014 #47 Skrevet 2. februar 2014 Det må være ille nok for valpen plutselig å bli tatt fra mor, søsken og alt annet den kjenner til, om den ikke også skal måtte reise alene i flyet. Er den i kabinen kan man i det minste legge hånden ned til den og prate beroligende om det skulle bli nødvendig. Er det en liten eller stor rase?
Libertas Skrevet 2. februar 2014 #48 Skrevet 2. februar 2014 Ville helst kjørt ned å hentet, istedet for å levne en valp i lasterommet på et fly. Det er mørkt, mye lyder og masse trykk. Vet selv om en hund som har fått store problemer grunnet trykket under flytur.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #49 Skrevet 2. februar 2014 Hva da med oss som bor mange mil unna noen oppdretter, ikke har bil og kjøper store raser? Ingen av mine hunder går i kabinen. Selv som små valper? Anonymous poster hash: 22a55...3a8 Da kjøper du ikke store raser fra en oppdretter langt unna. Så utrulig egoistisk! "Jeg vil ha" mentalitet. Anonymous poster hash: c0537...c95 2
Sugerøret Skrevet 2. februar 2014 #50 Skrevet 2. februar 2014 Da kjøper du ikke store raser fra en oppdretter langt unna. Så utrulig egoistisk! "Jeg vil ha" mentalitet. Anonymous poster hash: c0537...c95 Jeg har kjøpt stor rase.Bor laaangt unna oppdretter.Går helt fint om en er innstilt på å gjøre en jobb som er til beste for valpen/hunden.Tog er helt ok,ta bare med div. ting,samt hør med personale om det er luftemuligheter på holdeplassene. De fleste togene stoppper i noen minutter på litt "større" holdeplasser.Går helt fint,om en er innstilt på at det går bra
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #51 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har kjøpt stor rase.Bor laaangt unna oppdretter.Går helt fint om en er innstilt på å gjøre en jobb som er til beste for valpen/hunden.Tog er helt ok,ta bare med div. ting,samt hør med personale om det er luftemuligheter på holdeplassene. De fleste togene stoppper i noen minutter på litt "større" holdeplasser.Går helt fint,om en er innstilt på at det går bra Joda, men hun jeg siterte mente jo at det må jo være lov å sende valp i lasterommet alene om man bor langt unna oppretter. For meg har det ikke noe å si om det er en stor eller liten rase, valp sender man ikke i lasterom uansett. Om man har mulighet til å reise med den på tog, så er jo det helt greit. Anonymous poster hash: c0537...c95 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #52 Skrevet 2. februar 2014 Så da mener dere at jeg skal velge bort mine ønske raser og ta til takke med andre raser fordi jeg ikke har oppdretter i nærområde samt at de må sitte i cargo? Jaja. Vel mine hunder har bestått mentaltester og alt de. Knallgode i sammen med barn ja det meste enda de satt 50 min i lasterommet.Anonymous poster hash: 22a55...3a8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #53 Skrevet 2. februar 2014 Jeg ble advart på flyplassen om at jeg ikke burde sende valpen min med fly fordi det ikke var et godt sted å være for en valp, at de helst ser at hundene er eldre når de sendes. Så da droppet jeg det selvfølgelig. Senere har jeg jo også sett hvordan valpene faktisk har det både før og etter turen og de er virkelig ikke fornøyde. Sørgelige greier. Anonymous poster hash: 126b2...ae5 2
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 2. februar 2014 #54 Skrevet 2. februar 2014 Så da mener dere at jeg skal velge bort mine ønske raser og ta til takke med andre raser fordi jeg ikke har oppdretter i nærområde samt at de må sitte i cargo? Jaja. Vel mine hunder har bestått mentaltester og alt de. Knallgode i sammen med barn ja det meste enda de satt 50 min i lasterommet.Anonymous poster hash: 22a55...3a8 Det må da finnes andre alternativer enn fly. 1
Gjest Blanchefleur Skrevet 2. februar 2014 #55 Skrevet 2. februar 2014 Hva da med oss som bor mange mil unna noen oppdretter, ikke har bil og kjøper store raser? Ingen av mine hunder går i kabinen. Selv som små valper? Anonymous poster hash: 22a55...3a8 Aldri hørt om tog eller buss? Leie eller låne bil? 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #56 Skrevet 2. februar 2014 Vel 200 mil på tog er ikke ok. Samt at jeg ikke fikk med meg 2 hunder. Buss gikk ikke. Ikke lov med hund. Leiebil: vel ikke lett å få leie bil med hund i. Låne bil: vel ikke noe tema. Så nei jeg ville ikke la vær å opplyse om hund i bil. Den dag i dag bryr ikke hundene seg om fly. Vi drar 4 ganger i året med fly og de bryr seg ikke. Bestått mentaltest og alt. Så da får heller folk se på meg som grusomm.Anonymous poster hash: 22a55...3a8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #57 Skrevet 3. februar 2014 Så da mener dere at jeg skal velge bort mine ønske raser og ta til takke med andre raser fordi jeg ikke har oppdretter i nærområde samt at de må sitte i cargo? Jaja. Vel mine hunder har bestått mentaltester og alt de. Knallgode i sammen med barn ja det meste enda de satt 50 min i lasterommet.Anonymous poster hash: 22a55...3a8 ....huff, stakkars valpene. Menneskers egoisme er ikke til å kimse av. Skjønner ikke at du kan gjøre noe slikt mot en valp. Anonymous poster hash: c0537...c95 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #58 Skrevet 3. februar 2014 Vel 200 mil på tog er ikke ok. Samt at jeg ikke fikk med meg 2 hunder. Buss gikk ikke. Ikke lov med hund. Leiebil: vel ikke lett å få leie bil med hund i. Låne bil: vel ikke noe tema. Så nei jeg ville ikke la vær å opplyse om hund i bil. Den dag i dag bryr ikke hundene seg om fly. Vi drar 4 ganger i året med fly og de bryr seg ikke. Bestått mentaltest og alt. Så da får heller folk se på meg som grusomm.Anonymous poster hash: 22a55...3a8 Det er selvfølgelig godt at det gikk bra med dine, men absolutt ikke noe man kan ta for gitt. Jeg har en lånehund, dvs en hund jeg passer ganske ofte. Hun er veldig mentalt sterk, men fly er helt uaktuelt da hun tydeligvis har blitt skremt vettet av på en flytur tidligere. Eierne har prøvd igjen, men da nektet crewet på flyplassen å ta henne med, hun var for redd. Jeg har også en god venninne som reiser mye med Widerøe pga kontroller og behandling på sykehus. Hun forteller at det er svært ofte hun hører hunder som uler/skriker/gråter hele veien. Selv om det kan går bra, er sjangsen veldig stor for at det ikke gjør det, særlig med en valp. Som ansvarlig hundeeier tar man derfor ikke sjangsen. Anonymous poster hash: 52215...bfc 3
MunaMadan Skrevet 3. februar 2014 #59 Skrevet 3. februar 2014 Da familien kjøpte valp for mange år siden, måtte den hentes 3-4 timers kjøretur unna. De dro to personer for å hente den, slik at en kunne sitte med den på fanget og berolige. Valpen skalv hele kjøreturen. Senere i livet har hunden kjørt mye bil og trivdes med det, men første kjøreturen var den veldig redd. Hvis man først skal frakte den, så tror jeg bil er mest skånsomt. Da er det mindre inntrykk, færre mennesker og færre plutselige lyder. I lasterom som valp, nei det høres fryktelig ut. Som flere nevner, dyr må leveres i god tid, det blir mange timer alene for valpen, ikke bare selve reisetiden. I Ts situasjon ville jeg planlagt hundekjøpet slik at man kunne hentet valpen i bil på våren, med en passasjer som medhjelper, og gjerne overnatting.
Gjest Haaploes Skrevet 3. februar 2014 #60 Skrevet 3. februar 2014 Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å sende valp i lasterommet, men synes du har fått ufortjent mye kjeft her, TS. Hvor gammel valp er det snakk om? Hva sier oppdretter om å sende valpen i lasterommet? Hva slags rase er det snakk om? Har du undersøkt om noen du kjenner/venners venner skal reise den aktuelle strekningen? Eventuelt hørt med den aktuelle raseklubben? Det finnes facebookgrupper for alle mulige hunderaser der ute, jeg ville blitt medlem av et par og hørt hva ulike (seriøse) aktører mener. Kanskje noen der skal reise den aktuelle strekningen? Min erfaring tilsier at det er mange iltre hundemennesker der ute, men når man har samme rase blir man en del av et merkelig brorskap der alt handler om å gjøre det beste for hverandre. Håper du finner en løsning som blir til det beste for alle parter :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå