Meridian Skrevet 1. februar 2014 #21 Skrevet 1. februar 2014 Kan du ikke ta fly til Oslo og hjem igjen med valpen? Uansett, om valpen ligger 1 time i et bur med teppe og leker og godsaker, og det er noen på flyet som ser til vaplen, tror jeg det skal gå bra. Flyet durer nok, men det blir jo en rolig tur. Jeg syns folk tar helt av her, egentlig, så lenge valpen har det bra og sitter trygt i buret sitt, så burde det gå bra. Nå er det uansett selger som bestemmer dette, så du må nesten avtale med selger. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #22 Skrevet 1. februar 2014 Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan dere mener at 15 skumle timer i bil ikke er værre enn 1 time i lasterom... Kommer helt ann på valpen det, min elsket å kjøre i bil, så mye spennende å se på og masse spennende lufteturer på nye steder. Men siden hun sier at valpen hun skal ha hater å kjøre i bil, så syns jeg heller hun skal fly ned å hente den og ha den med i kabinen. Men lasterommet er som sagt ikke en plass for en valp. Anonymous poster hash: c0537...c95
Cathrine88 Skrevet 1. februar 2014 #23 Skrevet 1. februar 2014 Jeg ville høre andres synspungter på hund i lasterom. Ikke om selger burde selge meg valpen eller ikke.Og det har du fått, i tillegg til mitt synspunkt, som er at du bør sette deg mer inn i hvordan en hund fungerer før du skaffer deg en.Det er flere i tråden som skriver at du ikke egner deg til å ha hund i det hele tatt, så det er litt merkelig at du hisser deg sånn opp over akkurat mitt svar.Hundene mine er omplasseringshunder og den ene var traumatisert da jeg fikk den (riktignok ikke av å være på et fly), så jeg har lett for å klikke i vinkel hvis det virker som om noen er mer opptatt av å spare penger enn av å tenke på hva som er best for hunden. 5
Gancider Skrevet 1. februar 2014 Forfatter #24 Skrevet 1. februar 2014 Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan dere mener at 15 skumle timer i bil ikke er værre enn 1 time i lasterom... Enig i den. Det her fant jeg i kommentarfeltet på en side hvor de skrev hva som skjer med hunder gjennom en flytur: "Jeg har flydd flere ganger med mine hunder, og foretrekker å ha dem i cargo. Faktisk. Ser ut til at de syns at det er greiest i forhold til å få være med inn i kabinen. Når jeg har hatt dem med i kabinen så må de jo sitte under setet foran, og der er det i overkant trangt syns jeg (og tydeligvis bikkjene også?) derfor har jeg pleid å sende to papilloner i et bur i cargo heller. Jeg har jo alltid hjertet i halsen når jeg går i fra dem, men ser jo at de ikke syns det er ekkelt i det hele tatt å bli satt i bur og bli bært bort av en securitasmann. De har jo reist såpass mange ganger nå, at de kan drillen i det, og hadde det vært så kjipt som jeg innbiller meg, så hadde de nok gitt utrykk for det når de skjønner hvorhen det bærer. Noen ganger så ser jeg jo kassa med bikkjene i forbindelse med flybytte, da ser jeg jo at de ligger krøllet sammen i buret mens de blir lastet og stuet på ny, så jeg innser jo at de ikke lider veldig. Eneste jeg ikke er fornøyd med, er at jeg har opplevd flere ganger at kassen med hundene bare blir plassert ute i ankomsthallen uten at det er folk som står og passer den."
Cathrine88 Skrevet 1. februar 2014 #25 Skrevet 1. februar 2014 Enig i den.Det her fant jeg i kommentarfeltet på en side hvor de skrev hva som skjer med hunder gjennom en flytur:"Jeg har flydd flere ganger med mine hunder, og foretrekker å ha dem i cargo. Faktisk. Ser ut til at de syns at det er greiest i forhold til å få være med inn i kabinen. Når jeg har hatt dem med i kabinen så må de jo sitte under setet foran, og der er det i overkant trangt syns jeg (og tydeligvis bikkjene også?) derfor har jeg pleid å sende to papilloner i et bur i cargo heller. Jeg har jo alltid hjertet i halsen når jeg går i fra dem, men ser jo at de ikke syns det er ekkelt i det hele tatt å bli satt i bur og bli bært bort av en securitasmann. De har jo reist såpass mange ganger nå, at de kan drillen i det, og hadde det vært så kjipt som jeg innbiller meg, så hadde de nok gitt utrykk for det når de skjønner hvorhen det bærer. Noen ganger så ser jeg jo kassa med bikkjene i forbindelse med flybytte, da ser jeg jo at de ligger krøllet sammen i buret mens de blir lastet og stuet på ny, så jeg innser jo at de ikke lider veldig. Eneste jeg ikke er fornøyd med, er at jeg har opplevd flere ganger at kassen med hundene bare blir plassert ute i ankomsthallen uten at det er folk som står og passer den."Det er trygge, voksne hunder som har hverandre i tillegg til å ha flydd flere ganger før. 9
Gancider Skrevet 1. februar 2014 Forfatter #26 Skrevet 1. februar 2014 Og det har du fått, i tillegg til mitt synspunkt, som er at du bør sette deg mer inn i hvordan en hund fungerer før du skaffer deg en. Det er flere i tråden som skriver at du ikke egner deg til å ha hund i det hele tatt, så det er litt merkelig at du hisser deg sånn opp over akkurat mitt svar. Hundene mine er omplasseringshunder og den ene var traumatisert da jeg fikk den (riktignok ikke av å være på et fly), så jeg har lett for å klikke i vinkel hvis det virker som om noen er mer opptatt av å spare penger enn av å tenke på hva som er best for hunden. Det var måten du sa det på. Som gjorde at jeg og klikka i vinkel. Det er jo tydelig at det er veldi mange delte meininger om dette. At dine hunder har hatt traumatiske opplevelser, betyr ikke at denne valpen vil få det av å fly.. Dog igjen, så ser jeg at det skiller jo selvsagt på hvor lang flyreise det er, og hvor man skal, hvilket flyselskap osv. Om det skulle vært sånn at valpen måtte ligge i lasteromme, hadde det selvfølgelig blitt med direktefly hit, hvor jeg kan gå å hente valpen med en gang. (Pitteliten flyplass og jeg kjenner di fleste som jobber der.) Jeg tror ikke det er flyturen som er det verste for hundene, men at di mange ganger blir behandlet på feil vis når di skal lastes på og av. Som jeg har forstått, er det strenge krav på at det skal være god plass i buret til hunden, det blir hektet fast så det ikke kan velte, det er samme temp i lasterommet som i kabinen. Men i kabinen må jeg pakke valpen i ett knøttlite tøybur og pakke det under setet. Og alle som har tatt fly, veit at det er ikke god plass. Men jeg skal uansett gjøre som selger sier, også får det bli som det blir.
Gancider Skrevet 1. februar 2014 Forfatter #27 Skrevet 1. februar 2014 Det er trygge, voksne hunder som har hverandre i tillegg til å ha flydd flere ganger før. En gang måtte jo være den første, og dem led tydligvis ikke av det.
Cathrine88 Skrevet 1. februar 2014 #28 Skrevet 1. februar 2014 (endret) At dine hunder har hatt traumatiske opplevelser, betyr ikke at denne valpen vil få det av å fly..Nei, det var bare forklaringen på den ikke akkurat produktive glefsingen min. Sterke følelser og en liten skjønning som brukte evigheter på å bli trygg.Hunder er så forskjellige. Noen (og her mener jeg trygge, voksne hunder som er vant til å være alene og vant med forskjellige situasjoner og lyder) vil klare seg helt fint på en flytur, mens andre blir livredde og får store problemer i ettertid. Endret 1. februar 2014 av Cathrine88 1
Gjest stian86 Skrevet 1. februar 2014 #29 Skrevet 1. februar 2014 En valp skal aldeles ikke ta flyet aleine. En valp trenger trygghet. Og forlate en valp aleine på et sted den aldri har vært før, lyder den aldri har hørt før osv gjør man ikke. En gang er første gang for alt, men ikke som valp. 8
QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. februar 2014 #30 Skrevet 1. februar 2014 Nei, det var bare forklaringen på den ikke akkurat produktive glefsingen min. Sterke følelser og en liten skjønning som brukte evigheter på å bli trygg. Hunder er så forskjellige. Noen vil klare seg helt fint på en flytur, mens andre blir livredde og får store problemer i ettertid. Jeg hadde ikke tatt sjansen. 2
Cathrine88 Skrevet 1. februar 2014 #31 Skrevet 1. februar 2014 Jeg hadde ikke tatt sjansen.Ikke jeg heller. 2
vhp Skrevet 1. februar 2014 #32 Skrevet 1. februar 2014 Du kan uansett ikke sende valpen med fly uten å ha billett selv, alt som lastes på fly utenom post og cargo må følge billetten til en som er ombord.. Da må du isåfall finne en som skal fly strekningen og få den personen til å bestille hund på sin billett.
Sugerøret Skrevet 1. februar 2014 #33 Skrevet 1. februar 2014 Jeg har hentet en valp nylig.Tok fly opp til Tr.heim ..så tog hele veien hjem igjen.7timer ..Fikk flott hjelp av konduktør,som sa i fra på hvilke stoppesteder de ville stå litt ekstra,slik at valpen kunne gå på do. Hadde med våtservietter,tisselaken og ikke minst tørkerull.Brukte ingen av delene. Tyggebein,litt mat og vann Du må nok regne med å gjøre en innsats for de neste 10 årene om du skal ha hund.Da er 3000 ,- blåbær.. Tenk deg om.. Om du ikke ønsker å gi valpen en god opplevelse og en fin start med deg,er du virkelig så interessert i å ha hund? 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #34 Skrevet 1. februar 2014 Enig med Kårky at tog er bedre. Jeg har selv tatt tog Oslo S-Mosjøen mange ganger tur-retur med hund, det går helt fint. I og med at det er en valp ville jeg lagt inn en hotellovernatting i Trondheim. Men når det er sagt, så er det slik at jo mer jeg leser i tråden, jo mer er jeg sikker på at TS ikke er egnet til å ha hund. Anonymous poster hash: 52215...bfc
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #35 Skrevet 1. februar 2014 Og det er ikke veldig mange delte meninger om dette. De som har et minimum kunnskap om hund vil alle synes at dette er horribelt. Og det er stor forskjell på å ha med deg hunden inn i kabinen kontra at den reiser alene i lasterommet. Anonymous poster hash: 52215...bfc
Gjest Blanchefleur Skrevet 1. februar 2014 #36 Skrevet 1. februar 2014 For det første: En 8 uker gammel valp er ikke vant til å være alene. Det tar ikke 1 time å fly til Mo fra Oslo, mest sannsynlig er det fly til Trondheim med forbindelse derfra eller fly til Bodø med forbindelse derfra, evt at du henter med bil. I tillegg til flyturen kommer venting på flyplass, dyreholdig last skal leveres i god tid før avgang. Bare det å kjøre bil i 3-4 timer kan være en enorm prøvelse for en valp, det holder ikke bare å slenge den i et bur og tro at det går bra. For det andre: hvorfor må du ha akkurat denne valpen? Det virker som om du har bestemt deg nå nettopp. Det normale, og mest ansvarsfulle, er å følge et kull hele veien og ikke minst møte valpene. Det er kun på denne måten du kan få en hund som virkelig passer deg. I tillegg er det første fasen med valp en dyr affære, og de 3000 kr burde du uansett ha til overs. Jeg hadde aldri solgt til deg om du var valpekjøper hos meg, og jeg hadde heller ikke solgt valper til potensielle kjøpere som ikke tok seg bryet med å besøke valpene før avlevering.
Gjest Blanchefleur Skrevet 1. februar 2014 #37 Skrevet 1. februar 2014 Enig med Kårky at tog er bedre. Jeg har selv tatt tog Oslo S-Mosjøen mange ganger tur-retur med hund, det går helt fint. I og med at det er en valp ville jeg lagt inn en hotellovernatting i Trondheim. Men når det er sagt, så er det slik at jo mer jeg leser i tråden, jo mer er jeg sikker på at TS ikke er egnet til å ha hund. Anonymous poster hash: 52215...bfc Å ta tog med hund er en ting, å ta tog med en 8-9 uker gammel valp er noe ganske annet.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #38 Skrevet 1. februar 2014 Hadde du sendt en 3 åring på fly aleine? En gang er den første for alt, men noen ganger er man rett og slett litt for ung, som denne valpen. Anonymous poster hash: 9c379...3ee 1
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 1. februar 2014 #39 Skrevet 1. februar 2014 Hei! Jeg har en hund på hånden, som jeg gjerne vil ha. Jeg har snakket med selger, og jeg har sagt jeg skal bestemme meg i løpet av helgen. Alt er greit. Det eneste problemet er at jeg bor i Mo i Rana og hunden er i Oslo. Jeg har sett på alle mulige måter å komme meg nedover på, og kommer ikke under 3500 kr. Jeg syns dette er mye. Jeg fåreslo for henne at vi kunne sende bare valpen, så jeg henter den på flyplassen. Det virket veldig uaktuelt da hunden måtte være i lasterommet. Da blir det 250 kr å betale. Jeg skjønner jo at det neppe er noe trivelig for hunden å bli lemnet fra eier, og alene i ett mørkt, kaldt og bråkete rom. Men reisen tar litt over 1 t. Og etter to dager har hunden glemt hele opplevelsen. Hvis den får være i ett kjent bur, med pledd og gosaker som minner han om hjemme, er det så fælt da? Jeg tror jo igrunn at den har det like fælt under setet sammen med masse ukjente folk osv. Ville bare høre noen andres synspungter på dette. Er jeg veldig urimelig hvis jeg igjen tar opp temaet om å sende han i lasterommet? Det er jo snakk om 3000 kr. De fleste seriøse oppdrettere vil aldri selge en hund til en person de aldri har møtt face 2 face. Jeg ville heller aldri ha kjøpt en hund fra noen der jeg ikke hadde møtt oppdretteren ansikt til ansikt. Jeg setter litt spørsmål med hvor seriøs du er. Er denne hunden et impulskjøp? For hvorfor denne hunden, akkurat nå? Med bedre planlegging, kan du hente en annen hund i sommerferien som du skriver, for da er det ingen problem å bruke bil? Jeg forstår ikke hvorfor pengene i det hele tatt er et tema i denne situasjonen. Kjenner jeg blir forbannet når du skriver at du forstår at det ikke er noe trivelig for valpen, (for det er faktisk en valp du skal hente, ikke en voksen hund. STOR forskjell) så hvorfor gjøre reisen mer utrivelig for valpen enn den trenger å være? Så for å svare på spørsmålet ditt, så JA, du er urimelig. Hvis du er seriøs med tanke på denne hunden, så planlegger du litt bedre, setter deg enten på flyet eller i bilen og reiser ned å henter opp valpen. 3
Barcelone Skrevet 1. februar 2014 #40 Skrevet 1. februar 2014 Jeg jobber på Gardermoen og ser daglig hunder som blir sendt med fly. Det er så jævlig at jeg ikke har ord. Hundene blir forlatt alene i buret sitt hvor de sitter og hyler og bærer seg i buret. Kan ikke engng forestille meg hvordan det er for dem å måtte fly alene i lasterommet på et fly med alt det innebærer. Jeg synes det burde være forbudt å sende levende dyr som pakker. Tror ikke noe på at dette er noe de glemmer på to dager nei. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå