Gå til innhold

Forholdet mor - voksen datter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har verdens beste forhold til mamma, hun er en mamma og venninne for meg. Vi kan forøvrig gjøre alt i lag :klemmer:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor klager over at vi er så lite sammen. Vi treffes kanskje en gang pr mnd og prater på tlf ca en gang pr uke. Vi er veldig ulike og vi kommuniserer ikke så bra.

Hun sammenligner forholdet vårt med forholdet til sine venninninner og deres døtre. Dette gir meg dårlig samvittighet. Vi var mere sammen før. Men for to år siden fikk jeg en kjæreste som hun ikke liker. Det er vel en av grunnene til at vi treffes så sjelden nå. Men jeg er glad i henne og hun er min mor. Vil jo egentlig ikke såre henne. Har bare behov for å være litt egoistisk nå for tiden.

Hvor ofte har du kontakt med din mor? Hva pleier dere å gjøre når dere er sammen? Viser hun forståelse for dine valg selv om hun er uenig?

Jeg kjenner meg faktisk igjen i denne situasjonen, bortsett fra at i mitt tilfelle er det jeg som vil ha et bedre forhold og min mor har aldri tid til meg. Jeg bor i utlandet, så når jeg er hjemme prøver jeg å få henne med på ting. Eller hadde det vært fint om jeg kunne skype med mamma uten at hun så på fotball kamp samtidig (de gangene det er på TV). :klaske: Heldigvis er det ikke alltid fotballkamp på TV, og vi prates cirka en gang i uken.

Skrevet

Jeg og mamma hadde ikke så bra forhold da jeg bodde hjemme, men etter jeg flyttet ut for 1 år siden ble det bedre. Vi snakkes ca. hver 3-4 dag, det varierer litt. De bor 15 min unna meg så jeg stikker innom i snitt en gang i uka.

Skrevet

Hvor ofte har du kontakt med din mor? Hva pleier dere å gjøre når dere er sammen? Viser hun forståelse for dine valg selv om hun er uenig?

Jeg hadde vel helt normalt bra forhold til mamma før jeg dro for å studere. Ble ofte irritert, men var glad i henne. Men jeg har vel alltid vært en typisk pappajente. Etter å ha bodd langt borte i flere år pga studier og jeg bare fikk se henne i ferier fikk jeg et mye bedre forhold til henne. Jeg setter mye mer pris på tida vi har sammen nå.

Nå sender jeg meldinger med henne ganske ofte, flere ganger i uka, noen ganger sender jeg facebookmeldinger (vi er venner på facebook), men jeg prater aldri med henne på telefonen, med mindre det er noe spesielt jeg vil spørre henne om og trenger raskt svar på. Jeg bor ca en times bilkjøring unna henne, og ser henne kanskje en gang i måneden. Da drar jeg og ofte samboeren min på besøk til foreldrene mine, vi sitter og prater med dem noen timer, og så drar vi hjem igjen.

Hun kan si ting som at det er lenge siden hun har sett meg hvis vi ikke ses på en stund, eller hvis jeg overnatter der (som jeg gjorde i jula) så kan hun gi inntrykk av at hun gjerne vil jeg blir lenger, men hun viser forståelse for at jeg vil dra hjem igjen også :)

Gjest CelineZ
Skrevet

Har ikke et spesielt godt forhold til mamma. Det har alltid vært anstrengt, det bedret seg i en periode jeg flyttet ut. Begynte på et godt studium, hadde venner, og hadde det bra en lang stund - altså livet akkurat sånn hun liker det.

Det siste året har jeg ikke hatt det så bra. Begynte i en jobb jeg nå angrer på at jeg takket ja til (risikabel, mye stress og prestasjonsangst), samt at mye jobbing har ført til mindre kontakt med venner. Har også blitt litt deppa på grunn av dette. Når jeg kom hjem til jul var jeg naturlig nok ikke superhappy, og hadde manglende matlyst pga. depresjon.

Hadde ringt henne et par ganger før det, og fortalt hva som foregikk, men hun ble alltid distansert og ga tydelig uttrykk for at hun ikke ville snakke om det. Hun spør ofte hva som er galt, men når jeg forklarer, vil hun ikke høre mer. Har etter hvert bare innsett at mamma og jeg er for forskjellige til å funke sammen. En lang periode prøvde jeg å ta på meg en fasade for hennes skyld, men det gjør jo ikke forholdet bedre.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har fått et mye nærere forhold til moren min (forsåvidt begge foreldrene mine) de sistepar årene, selv om vi alltid har hatt et godt forhold.

Vi snakker med hverandre et par ganger i uka, og jeg besøker henne så ofte som jeg har tid til. Mellom studier, kjæreste, venner og jobb så blir det ikke så ofte som jeg har lyst til.

Gjest finurlig
Skrevet

Jeg har et særdeles godt forhold med mamma :)

Jeg er 21, hun er i midten av 50-årene, men vi liker de samme seriene/filmene, samme bøker og ellers lik tankegang og meninger :)

Vi snakker sammen hver dag, og når jeg er hjemme finner vi alltid på noe :) Jeg kan snakke med henne om alt, og hun kombinerer rollene som venninne/mor på en perfekt måte.

Jeg er så utrolig heldig som har verdens beste mamma :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mamma har aldri hatt et veldig nært forhold. Jeg kan ikke huske en eneste gang at hun satt seg ned med meg og så meg i ansiktet og snakket med meg om hvordan det var å være MEG. om hvordan jeg opplevde alt rundt meg. Jeg har savnet det veldig.

Plutselig for noen år siden fikk hun et veldig behov for å bonde med meg og krevde at jeg skulle si at jeg var glad i henne hver eneste dag på sms.

Det ble utrolig kleint og unaturlig fordi hun aldri sa dette til meg når jeg var liten. :/

Skrevet

Jeg er 27, mamma er i midten av 50-årene.

Jeg har nesten daglig kontakt med henne på telefon/sms. Vi bor i samme by, men ser hverandre kanskje en gang i uka. Da snakker vi om alt mulig (spørs om pappa er i nærheten eller ikke) :P

Vi liker mye av det samme hva angår musikk og bøker. Deler tro og livssyn.

Hun har alltid støttet meg og de valg jeg har gjort, selv om hun ikke har likt dem like mye hver gang.

Skal da sies at vi ikke kan være under samme tak mer enn en uke. Flytta ut når jeg var 15, men det er jeg glad jeg gjorde, fordi forholdet vårt bare ble bedre av det. (:

Kunne ikke hatt en bedre mor. :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...