Gå til innhold

Lydnivå i rekkehus!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da forventer jeg null stillhet fra dem også. Ikke så mye som ett barneskrik!

TS

Anonymous poster hash: 777d9...d0c

Å voks opp.

Barneskrik kommer ikke med volumknapp. Det Bose-anlegget derimot.

Kjøp øretelefoner om det er så om å gjøre med GOD lyd.

Anonymous poster hash: f7350...257

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt.. Når man flytter inn i rekkehus må man gi og ta. Man kan ikke gjøre akkurat som man vil til alle døgnets tider om det lager et støynivå som gjør at naboene mister nattesøvnen. Barneskrik er ikke i den kategorien. Foreldre kan ikke noe for at barnet gråter om natten. Det er så dårlig av folk å klage på barneskrik. Vi fikk klage på at jentungen våknet om natten og gråt pga mareritt av naboen da vi spurte om de kunne la være å smelle med dører og spille høy musikk etter klokken 23. Vi krevde ikke at de skulle være stille fra jenta la seg kl 19, selv om hun våknet flere ganger frem til kl 23 hver kveld pga den naboen. Det blir bare for dumt. Hvis hjemmekino og fest og masse lyd er så viktig for dere så burde dere kanskje kjøpt et hus som ligger helt for seg selv? Da kunne dere spilt så høyt dere bare vil. Nå har dere likevel kjøpt dere rekkehus og da får dere enten investere i full lydisolering eller tenke på at dere har valgt rekkehus og da må ta hensyn.

Vi kjøpte oss enebolig med kjeller hvor det skal lages hjemmekino, men den skal lydisoleres uansett hva! For selv om vi har enebolig så bor vi i et nabolag med masse barn og vi ønsker ikke å ødelegge et godt forhold til naboene våre bare for å se på film..

Jeg lurer på om dere er gamle nok til å ha kjøpt dere noe eget i det hele tatt... Dere må lære dere å ta hensyn!

Anonymous poster hash: ae8ed...8db
  • Liker 5
Skrevet

Meg, meg, meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg, og meg.

Lykketil i rekkehus, du blir nok populær tenker jeg.

Anonymous poster hash: a563d...6a0
  • Liker 7
Skrevet

Da forventer jeg null stillhet fra dem også. Ikke så mye som ett barneskrik!

TS

Nå får du faen meg ta deg sammen.

Anonymous poster hash: 6f1f9...083

• Liker 2
Skrevet

Meg, meg, meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg,meg, og meg.

Lykketil i rekkehus, du blir nok populær tenker jeg.

Anonymous poster hash: a563d...6a0

Nei, vi tenker ikke bare oss oss oss og oss. Som dere sier, det handler om å gi og ta. Hvis vi vil ha fest en gang i måneden så har vi det. Hvis vi vil se film en kveld så gjør vi det.

Naboene har tross alt også flyttet inn i rekkehus, og da burde de kanskje tenkt på forhånd at man vil kunne høre lyd fra naboene inni mellom :)

Vi liker forresten også å sove frempå. Skal jeg da begynne å klage på naboen dersom han klipper plenen kl. 08 om morgenen? De får stå opp tidlig å lage lyd, og vi får legge oss sent å lage lyd :)

TS

Skrevet

Svært barnslig holdning du har! Helt seriøst, hvor gamle er dere?

Skulle jeg gjette, ville jeg sagt fortsatt tenåring... Makan. Du er faktisk klar over at naboene dine har lovfestet rett til å klage på deg etter kl. 23:00?

• Liker 9
Skrevet

Svært barnslig holdning du har! Helt seriøst, hvor gamle er dere?

Skulle jeg gjette, ville jeg sagt fortsatt tenåring... Makan. Du er faktisk klar over at naboene dine har lovfestet rett til å klage på deg etter kl. 23:00?

KG og sin trangsynte væremåte i et nøtteskall.

Du har lov til å klage 24/7. Du har krav til at naboene dine ikke skal bråke etter kl 23. Det er forskjell. Du har aldri lov til å plage noen med lyd, "forstyrrende for den alminnelige freden" eller hva den nå kalles", men etter kl 23 er det "offentlig ro". Du har enda lov til å se på TV med normal lydstyrke.

Det TS snakker om er ikke en jævla fest med 90dB ut av anlegget, men se på TV med lyd på. Selv ser vi på TV til langt på natt flere ganger i blokken vår og da er det samme lydnivå som vi bruker hele dagen. Null problem.

Kanskje dere som klager sånn burde tenkt litt før dere stresser TS. En person foreslo å spørre naboene om de hører noe når TV står på, og det er jo eneste måten å gjøre dette på, så lenge man ikke vil være helt idiot som resten av innleggene foreslår.

Anonymous poster hash: 1c7db...503

• Liker 1
Skrevet

Når man bor i leiligheten, så må man forholde seg til regler. Men når man bor i hus, ditt hus dine regler.

Og når folk ikke tåler fest i ny og ne, så kan de flytte ut på landet.

Anonymous poster hash: aa67e...b94

Skrevet

KG og sin trangsynte væremåte i et nøtteskall. Du har lov til å klage 24/7. Du har krav til at naboene dine ikke skal bråke etter kl 23. Det er forskjell. Du har aldri lov til å plage noen med lyd, "forstyrrende for den alminnelige freden" eller hva den nå kalles", men etter kl 23 er det "offentlig ro". Du har enda lov til å se på TV med normal lydstyrke. Det TS snakker om er ikke en jævla fest med 90dB ut av anlegget, men se på TV med lyd på. Selv ser vi på TV til langt på natt flere ganger i blokken vår og da er det samme lydnivå som vi bruker hele dagen. Null problem. Kanskje dere som klager sånn burde tenkt litt før dere stresser TS. En person foreslo å spørre naboene om de hører noe når TV står på, og det er jo eneste måten å gjøre dette på, så lenge man ikke vil være helt idiot som resten av innleggene foreslår. Anonymous poster hash: 1c7db...503

TS skrev da vitterlig at han ville "...se på film med god LYD". I mange settinger blir dette et svært godt volum på et hjemmeanlegg.

Det jeg egentlig reagerte mest på var TS sin barnslige holdning til at det virka unødvendig å gi naboene varsel om at man planla å ha fest. Dette er jo direkte frekt i et rekkehus...

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan kanskje sende en melding til forrige eier for å høre hvor lytt det faktisk er? Jeg kan godt ringe på til naboene den gang jeg skal ha fest, men kan ikke akkurat gjør det hver gang jeg og kjæresten skal se film.

Og vi som har kjøpt Bose anlegg :jolie:

TS

Hvorfor er det så viktig å ha høy lyd når man ser film da? Bor du sammen med andre, må du rett og slett innfinne deg med at du må ta hensyn. Sånn er det bare. Vanlige husordensregler og skikk og bruk sier at det skal være stille etter klokken 23. Hvis dere bor i borettslag har dere blitt orientert om husordensreglene. Bor dere ikke slik, er det vanlig hensyn som gjelder og det er at det skal være stille etter klokken 23.

Det dere kan gjøre er å sette på lydnivået på kinoanlegget så høyt som dere vil ha det tidlig på kvelden, så ringer dere på til naboene og spør om de kan høre noe. Gjør de ikke det, er det greit. Da holder dere det nivået på lyden når dere ser film. Det er ikke nødvendig å ha høy lyd når man ser film. Man får filmen like godt med seg når man har lav lyd. Og nei, det er IKKE flaut å ringe på hos naboen og spørre. Det er mye flauere å ikke gjøre det og få sure blikk og kjeft i ettertid.

Hvis dere allikevel vil spille høyt, bør dere vurdere om dere kanskje kan kjøpe et hus istedet. Bare et vennlig tips.

Anonymous poster hash: 7e286...e0d

• Liker 5
Skrevet

Å ha på lav lyd er IKKE det samme når man ser på film, nei. Det har noe med totalopplevelsen å gjøre. Men det er fortsatt ingen unnskyldning for å plage naboene sine. ;)

Anonymous poster hash: dd34f...e61
  • Liker 1
Skrevet

Nei, vi tenker ikke bare oss oss oss og oss. Som dere sier, det handler om å gi og ta. Hvis vi vil ha fest en gang i måneden så har vi det. Hvis vi vil se film en kveld så gjør vi det.

Naboene har tross alt også flyttet inn i rekkehus, og da burde de kanskje tenkt på forhånd at man vil kunne høre lyd fra naboene inni mellom :)

Vi liker forresten også å sove frempå. Skal jeg da begynne å klage på naboen dersom han klipper plenen kl. 08 om morgenen? De får stå opp tidlig å lage lyd, og vi får legge oss sent å lage lyd :)

TS

Bare husk på at regelverket i rekkehus og leiligheter er basert på en voksen, "normal" døgnrytme. Og at disse reglene må dere faktisk følge. At dere liker se film med lyd på full guffe etter kl. 23.00, har ingenting med saken å gjøre. Flertallet som har jobb og et vanlig familieliv er gjerne i seng kl. 23.00. Folk skal på jobb, unger skal i barnehage. Samfunnet er nok ikke lagt opp etter dem som liker å sitte oppe halve natta og "sove frempå".

Deal with it.

Anonymous poster hash: 4b9f8...34b

• Liker 4
Skrevet

Bare husk på at regelverket i rekkehus og leiligheter er basert på en voksen, "normal" døgnrytme. Og at disse reglene må dere faktisk følge. At dere liker se film med lyd på full guffe etter kl. 23.00, har ingenting med saken å gjøre. Flertallet som har jobb og et vanlig familieliv er gjerne i seng kl. 23.00. Folk skal på jobb, unger skal i barnehage. Samfunnet er nok ikke lagt opp etter dem som liker å sitte oppe halve natta og "sove frempå".

Deal with it.

I will deal with it.. with soooound!! :laugh:

Som noen andre her sier; mitt hus, mine regler. Vi bor ikke i noe boretslag og takk gud for det :) Film med god lyd er viktig, dog det betyr ikke at vi spiller så høy lyd at veggene rister. Men som i en liten kinosal :)

TS

• Liker 1
Skrevet

Som noen andre her sier; mitt hus, mine regler.

Ja. Og hvordan forventer du da at noen andre med samme regel skal reagere når de hører filmen deres veldig, veldig godt i sitt hus?

Anonymous poster hash: dd34f...e61

• Liker 7
Skrevet

Er ikke det enkleste å lydisolere litt? Evt ha kinorommet i kjelleren, hvis det er kjeller i rekkehuset deres?

Vi bor også i rekkehus, og har bokhyller fra gulv til tak i stua vår, som er vegg i vegg med stua til naboen ved siden av. Innbiller meg at det hjelper litt. Naboene er et eldre ektepar som hører litt dårlig, og har sikkert lyden på TVen høyt, for vi kan høre den gjennom veggen. Slik vet jeg at det er relativt lytt. Når mannen vil høre på høy musikk, går han ned i kjelleren, der vi har satt det beste lydanlegget vårt, og innredet som en slags ungkarsbule med det meste av støyende media.

Anonymous poster hash: 36e76...433
  • Liker 1
Skrevet

Som noen andre her sier; mitt hus, mine regler. Vi bor ikke i noe boretslag og takk gud for det :) Film med god lyd er viktig, dog det betyr ikke at vi spiller så høy lyd at veggene rister. Men som i en liten kinosal :)

TS

Hvorfor spør du om råd når du ikke vil høre på rådene? Lykke til med lyden deres. Dere kommer nok til å bli populære blant naboene...

Anonymous poster hash: 7e286...e0d

• Liker 1
Gjest Passing by
Skrevet

Det er jo litt ta og gi i slike situasjoner, men det noe med at bor man tett på andre, rigger man ikke opp et hjemmekinoanlegg. Om dere ikke har folkeskikk nok til å forstå slikt selv, finnes det ganske strenge reguleringer, ta f.eks. en liten titt på denne siden: http://stoyforeningen.no/

Anonymous poster hash: f0b38...d2e

Ja, enig. De som liker høy lyd må dempe seg litt og de som ikke liker mye lyd på tåle litt mer. Ingen får det akkurat som man vil men det er jo gjerne prisen for å bosette seg tett i tett med andre folk.

Skrevet

TS

Ditt hus, dine regler, men det hjelper ikke at du ikke bor i borettslag/sameiet da dette også er regulert i formell lov. Så den der kommer du ikke langt med når politiet står på døren.

Anonymous poster hash: f2498...cfa

Skrevet

Ditt hus, dine regler, men det hjelper ikke at du ikke bor i borettslag/sameiet da dette også er regulert i formell lov. Så den der kommer du ikke langt med når politiet står på døren.

Anonymous poster hash: f2498...cfa

Eneste utvei er nok at TS erklærer sin del av rekkehuset som egen stat. http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_mikronasjoner

Bygg en barrikade, og slåss for din rett til å gi faen i naboene.

Hvis ikke, er du nok underlagt de samme lover og regler som alle oss andre.

Skrevet

Eneste utvei er nok at TS erklærer sin del av rekkehuset som egen stat. http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_mikronasjoner

Bygg en barrikade, og slåss for din rett til å gi faen i naboene.

Hvis ikke, er du nok underlagt de samme lover og regler som alle oss andre.

Hehehe :laugh:

Nei, altså.. nå har vi bodd her i en uke og er overrasket over hvor stille det er. Jeg har ikke hørt naboene en gang!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...