AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #1 Skrevet 31. januar 2014 Hei. Nettopp flyttet inn i ett rekkehus. Jeg kjenner ikke naboene enda. Men jeg må bare spør; hvor høy musikk kan man spille? Kan man se film med hjemmekino anlegg på kvelden? Sikkert veldig inviduelt, men rekkehusene er nokså nye. Hører ikke så mye til naboene. Hilsen en som liker å spille moderat høy musikk, og se filmer med god LYD Anonymous poster hash: 777d9...d0c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #2 Skrevet 31. januar 2014 Da gjelder regelen om å ta hensyn til naboene. Tenk på hvor stuen er i forhold til naboens soverom osv. Regner med du skal bo der en stund og ha et godt forhold til naboen. Du behøver jo ikke skru opp anlegget etter kl 23 for sikkerhets skyld. Er du lur, setter du på lyden kl 20, går bort til naboen, og spør om de hører lyd fra deg. Da får du indikasjon på hvor lytt det er. Husk om folk legger seg tidlig, og tv er slått av,så høres lyden bedre Eldre rekkehus er mye lytt. Ofte bygd i treverk, og det lever. Med årene vl det bli mere og mer lytt. Noen velger å isolere veggene etterhvert Anonymous poster hash: 97420...54a 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #3 Skrevet 31. januar 2014 Hmm.. slå av etter kl. 23? Den blir litt vanskelig for både meg og fruen er begge b-mennesker, og er som regel rundt den tiden vi setter på en film. Og hva med når vi skal ha fest og lignende? TS Anonymous poster hash: 777d9...d0c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #4 Skrevet 31. januar 2014 Hmm.. slå av etter kl. 23? Den blir litt vanskelig for både meg og fruen er begge b-mennesker, og er som regel rundt den tiden vi setter på en film. Og hva med når vi skal ha fest og lignende? TS Anonymous poster hash: 777d9...d0c Velger man å bo tett på andre, må man også akseptere å ta hensyn. Vil an "produsere" støy, så må man finne seg et sted å bo der andre ikke sjeneres av din støy. Hører dere lite til naboene er det mest trolig ikke veldig lytt der dere bor. Anonymous poster hash: e5511...f30 11
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #5 Skrevet 31. januar 2014 Det er jo litt ta og gi i slike situasjoner, men det noe med at bor man tett på andre, rigger man ikke opp et hjemmekinoanlegg. Om dere ikke har folkeskikk nok til å forstå slikt selv, finnes det ganske strenge reguleringer, ta f.eks. en liten titt på denne siden: http://stoyforeningen.no/ Anonymous poster hash: f0b38...d2e 5
Dolce Skrevet 31. januar 2014 #6 Skrevet 31. januar 2014 Hmm.. slå av etter kl. 23? Den blir litt vanskelig for både meg og fruen er begge b-mennesker, og er som regel rundt den tiden vi setter på en film. Og hva med når vi skal ha fest og lignende? TS Anonymous poster hash: 777d9...d0c Hmm.. slå av etter kl. 23? Den blir litt vanskelig for både meg og fruen er begge b-mennesker, og er som regel rundt den tiden vi setter på en film. Og hva med når vi skal ha fest og lignende? TS Anonymous poster hash: 777d9...d0c Når man skal ha fest, er det best å varsle naboene på forhånd. Ellers kommer det vel an på hvilke type naboer dere har? Enslige? Unge? Eldre? Barnefamilier? 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #7 Skrevet 31. januar 2014 Når man skal ha fest, er det best å varsle naboene på forhånd. Ellers kommer det vel an på hvilke type naboer dere har? Enslige? Unge? Eldre? Barnefamilier? Det blir jo lite flaut. ¨Hei, vi er de nye naboene. Bare så dere vet det så skal vi ha fest ikveld ¨ Vi har enslige og unge med barn (tror jeg i vært fall ). Jeg tenker ikke å spille slik at hele nabolaget hører det, men i vært fall høyt nok til å få god lyd til filmen, fest osv. TS Anonymous poster hash: 777d9...d0c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #8 Skrevet 31. januar 2014 Du sier ikke fra samme kveld, men en uke før. Du kan legge en lapp i postkassene til naboene. Si meg, eier du ikke oppdragelse? Har du vokst opp i en fjøs? Anonymous poster hash: f2498...cfa 20
Julebrus Skrevet 31. januar 2014 #9 Skrevet 31. januar 2014 Jeg bor i blokk. Er kanskje litt mer lydt der. Men uansett, hender seg at naboene ringer på for å høre om det er greit at de har fest neste helg. Jeg sier selvfølgelig ja, og da kan naboene bråke uten at noen klager på de. Det er greit å spørre iblant. Alle forstår at man vil ta seg en fest iblant. Er det derimot fest hver eneste helg, i tillegg til høy lyd fra tven ellers i uka tror jeg nok fort du vil få noen klager. Skal du se film etter kl 23 så setter du ikke på kjempehøy lyd. Skal du ha det bør du se film tidligere på kvelden. 6
Dolce Skrevet 31. januar 2014 #10 Skrevet 31. januar 2014 Det blir jo lite flaut. ¨Hei, vi er de nye naboene. Bare så dere vet det så skal vi ha fest ikveld ¨ Vi har enslige og unge med barn (tror jeg i vært fall ). Jeg tenker ikke å spille slik at hele nabolaget hører det, men i vært fall høyt nok til å få god lyd til filmen, fest osv. TS Anonymous poster hash: 777d9...d0c Flaut? Flaut å varsle om fest? Ja, nå har jeg hørt det også...... Jeg er vanligvis ikke blant dem her inne som spør om dette, men nå må jeg: Hvor gammel er du/dere? 10
Alvina Skrevet 31. januar 2014 #11 Skrevet 31. januar 2014 (endret) Velger man å bo tett på andre, må man også akseptere å ta hensyn. Vil an "produsere" støy, så må man finne seg et sted å bo der andre ikke sjeneres av din støy. Hører dere lite til naboene er det mest trolig ikke veldig lytt der dere bor. Anonymous poster hash: e5511...f30 Vet ikke hvor sant det er at om man ikke hører noe fra naboene er, om det har noen gestalt og kan brukes som fasit. Her hører jeg ingenting, men de klager ofte på meg. Heldigvis er de så ok at de klager og ber meg dempe lyden. Har føltes som å være i en soveby der alle jobber og legger seg kl 23. Ingen klager så langt i år. Det er bra. Endret 31. januar 2014 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #12 Skrevet 31. januar 2014 Vet ikke hvor sant det er at om man ikke hører noe fra naboene er, om det har noen gestalt og kan brukes som fasit. Her hører jeg ingenting, men de klager ofte på meg. Heldigvis er de så ok at de klager og ber meg dempe lyden. Har føltes som å være i en soveby der alle jobber og legger seg kl 23. Ingen klager så langt i år. Det er bra. Om du får klager ofte, så er det kanskje på tide å ta et hint? Anonymous poster hash: dd34f...e61 7
Gjest Daenerys Skrevet 31. januar 2014 #13 Skrevet 31. januar 2014 Tråden er ryddet for personangrep. Daenerys, mod.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #14 Skrevet 31. januar 2014 Jeg synes det er best å utveksle telefonnummer med naboene, finne ut ca hvaslags lydnivå som er greit, og samtidig gi en hyggelig beskjed om at det er bare å sende en sms eller lignende om de synes det skulle bli for høyt. Festing må man rett og slett ikke overdrive når man bor så tett på folk. Anonymous poster hash: d4c2f...232 5
Nixnick Skrevet 31. januar 2014 #15 Skrevet 31. januar 2014 Det lureste du kan gjøre er å pent spørre naboene dine om de hører noe til dere når dere ser film/hører musikk. Hvis de svarer nei, sier du at de ikke må være redde for å gi dere beskjed dersom de hører dere etter "leggetid." Når dere skal ha fest er det greit å informere de nærmeste naboene på forhånd. Da er toleransegrensen deres høyere enn det den vil være hvis de hører dere i tide og utide. Har selv bodd i rekkehus. Vi var rimelig tolerante og har barn som sover gjennom det meste. Noen naboer tvers over oss derimot hadde barn som sov lett, og klikket i vinkel dersom noen så mye som hostet etter kl. 20. Med andre ord er det greit å være på tilbudssiden dersom man vil bevare nabofreden. Hvis ikke bør man bo annerledes. 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 Jeg kan kanskje sende en melding til forrige eier for å høre hvor lytt det faktisk er? Jeg kan godt ringe på til naboene den gang jeg skal ha fest, men kan ikke akkurat gjør det hver gang jeg og kjæresten skal se film. Og vi som har kjøpt Bose anlegg TS Anonymous poster hash: 777d9...d0c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #17 Skrevet 31. januar 2014 Jeg kan kanskje sende en melding til forrige eier for å høre hvor lytt det faktisk er? Jeg kan godt ringe på til naboene den gang jeg skal ha fest, men kan ikke akkurat gjør det hver gang jeg og kjæresten skal se film. Og vi som har kjøpt Bose anlegg TS Anonymous poster hash: 777d9...d0c Det skulle du tenkt på før du valgte å bosette deg tett innpå andre. Anonymous poster hash: f2498...cfa 15
Alvina Skrevet 1. februar 2014 #18 Skrevet 1. februar 2014 Om du får klager ofte, så er det kanskje på tide å ta et hint? Anonymous poster hash: dd34f...e61 Har fått en skriftlig klage og før jul kom par naboer og ringte på og ba meg dempe lyden like etter kl. 22. Prøver å ta hensyn og spiller aldri uavbrutt i timevis og ser på klokka når den nærmer seg 22. Prøver så godt jeg kan, er jo utrolig glad for at jeg har naboer som aldri bråker. Men noen ganger må jeg ha på musikk og får nesten en følelse av klaustrofobi uten. Men har tatt hintet og vet det finnes en mellomting. Visste bare ikke at det var så lytt siden jeg aldri hører noe fra de andre.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #19 Skrevet 1. februar 2014 Det skulle du tenkt på før du valgte å bosette deg tett innpå andre. Anonymous poster hash: f2498...cfa Da forventer jeg null stillhet fra dem også. Ikke så mye som ett barneskrik! TS Anonymous poster hash: 777d9...d0c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #20 Skrevet 1. februar 2014 serriøst, hvor gamle er dere? Anonymous poster hash: fcb19...e7c 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå