AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #1 Skrevet 31. januar 2014 Jeg har trolig pådratt meg en senebetennelse i armen... Pga jobb og lang reisevei har jeg ikke mulighet for å komme meg til legen før om 1 uke. Finnes det håp om om at den kan gå over av seg selv?? Eller vil det bare bli verre jo lenger jeg går med det? Andre tips for å bli kvitt/lindre senebetennelse i armen? Anonymous poster hash: 4094b...c5e
Gjest Daenerys Skrevet 31. januar 2014 #2 Skrevet 31. januar 2014 Du må holde den helt i ro. Kommer litt an på hvor ille det er, men det kan gå over av seg selv. Ville tatt turen til legen, første gang jeg hadde senebetennelse måtte jeg til fysioterapeut for å bli kvitt det.
Wiggins Skrevet 31. januar 2014 #3 Skrevet 31. januar 2014 Senebetennelser går svært sjelden over av seg selv. Jeg har hatt et par stykker og vet hva jeg snakker om. Derfor vet jeg også at mange leger er svært ivrige på å sette kortisonsprøyte. Det er ikke helt fritt for bivirkninger. Kortison bryter ned muskel- og beinvev, og en konsentrert ladning rundt en sene vil svekke beinvevet der ganske betydelig. Jeg vil anbefale deg å oppsøke fysioterapeut, jo før jo heller. Det er stor forskjell på hvor flinke fysioterapeuter er med senebetennelser. Det fysikalske instituttet jeg har brukt har Norgesagenturet på mikrostrømbehandling, som er særdeles effektivt mot senebetennelser. Andre fysioterapeuter bruker bare ultralyd og tverrmassasje, og det kan virke det også, men mikrostrøm har omtrent alltid raskere og bedre effekt. På grunn av oppløste saltioner i kroppen blir det en spenningsforskjell mellom utsiden og innsiden av celleveggene. Derfor går det en strøm i størrelsesorden mikroampère gjennom celleveggen. Ved betennelse blir det dårligere sirkulasjon og mindre strøm. Mikrostrømbehandling innebærer å indusere slik strøm fra et apparat som kobles til det aktuelle området på kroppen. Derfor vil jeg råde deg til å finne en fysioterapeut som bruker mikrostrøm. Min fysioterapeut holder til i Oslo, hvis du bor langt unna Oslo kan muligens min fysio vite hvem som tilbyr mikrostrøm der du bor. Send meg en privat melding for kontaktinfo til mitt fysikalske institutt.
--Dolly Duck-- Skrevet 31. januar 2014 #4 Skrevet 31. januar 2014 Det har gått over av seg selv på meg, så kommer det litt tilbake, så går det over igjen. Finn ut av hvilke bevegelser det er som gjør at du får senebetennelse, og unngå å gjør samme bevegelse ofte.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #5 Skrevet 31. januar 2014 Takk for svar. Er nok PC jobbing og bæring av 1 åring som er synderen her, og ingen av delene kan jeg slutte med. Holde høyrearmen i ro med 2 småtroll er jo umulig. Jaja får prøve så godt jeg kan, for har ikke mulighet for å gå til fysio e,l. Anonymous poster hash: 4094b...c5e
Wiggins Skrevet 31. januar 2014 #6 Skrevet 31. januar 2014 Takk for svar. Er nok PC jobbing og bæring av 1 åring som er synderen her, og ingen av delene kan jeg slutte med. Holde høyrearmen i ro med 2 småtroll er jo umulig. Jaja får prøve så godt jeg kan, for har ikke mulighet for å gå til fysio e,l. Anonymous poster hash: 4094b...c5e Hva er verst: Om du må sykemelde deg fra jobben en stund nå, prøve å bære ettåringen minst mulig og i så fall med venstre arm, eller om du får kronisk senebetennelse som du sliter med resten av livet? Det er slett ikke sikkert at du får kronisk senebetennelse hvis du ikke gjør noe nå, men det er større sjanse for det hvis du fortsetter med gale PC-bevegelser og løfting av ungen. Det er tilsvarende mindre sjanse for det hvis du kan slutte med PC og bæring, eller ihvertfall minimere det kraftig. Det er ikke umulig å komme seg til fysioterapeut, men hvis du bor avsides er det selvsagt mer pes enn for meg som bor sentralt. Allikevel, det er bedre å ta deg bryet nå for å bli bra framfor å få kronisk senebetennelse. Uansett er det noen triks du kan gjøre med PC-en for at den skal belaste armene minst mulig. Tastaturet skal være så langt inn på bordet at du kan la begge underarmene, dvs. inn til albuen, hvile på bordet foran tastaturet. Dessuten bør du prøve å bruke mus minst mulig, og i så fall musepad, det er mye mindre belastende enn ekstern mus. Lær deg kontrolltastene du kan bruke istedenfor å bruke mus: - Ctrl+A for å merke alle objekter eller all tekst i det aktive vinduet - Ctrl+C for å kopiere - Ctrl+V for å lime inn - Ctrl+T for ny fane i Internet Explorer eller Chrome - Bruk Tab-tasten for å flytte fokus mellom deler av programmet framfor musa. Shift+tab for å bevege fokus tilbake. - Alt+tab for å bytte fra ett aktivt program til et annet, f. eks. fra Chrome til Word. Hold venstre tommel på Alt ved siden av og trykk så på Tab med ringfingeren en gang. Hold Alt inne mens du trykker inn Tab så mange ganger det trengs for å komme til det programmet du skal bruke. Da slipper du å bruke musa for å gå ned på oppgavelinja. Alt+Shift+Tab for å gå bakover i lista over programmer.
Wiggins Skrevet 31. januar 2014 #7 Skrevet 31. januar 2014 Det har gått over av seg selv på meg, så kommer det litt tilbake, så går det over igjen. Finn ut av hvilke bevegelser det er som gjør at du får senebetennelse, og unngå å gjør samme bevegelse ofte. Hvis det kommer tilbake av og til, så har det ikke gått over, det har bare blitt såpass lite irritert at du ikke merker det. Det er der, og så fort du gjør bevegelser som provoserer merker du det igjen. Skal du bli bra må du nok gå til fysioterapeut.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #8 Skrevet 1. februar 2014 Takk for kjempe bra svar, skal se om jeg får brukt noen av tipsene på jobb. Grunnen til at jeg ikke kommer meg til lege/fysio er at jeg bare jobber i ett 2 mnd vikariat, og MÅ holde ut på jobb og overbevise i håp om forlengelse... Da nytter det ikke å bli borte halve dagen for behandling... Skal selvfølgelig prøve å bære noe mindre på ungen, men det er heller ikke så lett bestandig... Noe av problemet tror jeg er at jeg må løfte armen og for å betjene betalingsterminalen sånn ca 90 ganger pr dag.. Det har blitt litt bedre i helgen, hvor jeg ikke har jobbet, så får vi se til uka:) Anonymous poster hash: 4094b...c5e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #9 Skrevet 1. februar 2014 Hvor i armen sitter det? Om det er håndleddet så vil det kunne hjelpe å kjøpe en "støtteskinne", f.eks en slik. Jeg har kronisk senebetennelse i begge håndledd, og disse er jeg avhengig av. Anonymous poster hash: c744a...26e 2
Wiggins Skrevet 1. februar 2014 #10 Skrevet 1. februar 2014 Takk for kjempe bra svar, skal se om jeg får brukt noen av tipsene på jobb. Grunnen til at jeg ikke kommer meg til lege/fysio er at jeg bare jobber i ett 2 mnd vikariat, og MÅ holde ut på jobb og overbevise i håp om forlengelse... Da nytter det ikke å bli borte halve dagen for behandling... Skal selvfølgelig prøve å bære noe mindre på ungen, men det er heller ikke så lett bestandig... Noe av problemet tror jeg er at jeg må løfte armen og for å betjene betalingsterminalen sånn ca 90 ganger pr dag.. Det har blitt litt bedre i helgen, hvor jeg ikke har jobbet, så får vi se til uka:) Anonymous poster hash: 4094b...c5e Er denne jobben verdt å få kronisk senebetennelse for? I verste fall blir du varig ufør. Jeg vil anbefale deg at du i det minste får tatt deg en tur til lege, som evt. kan sette kortisonsprøyte. Selv om jeg vil anbefale fysioterapi, kan en kortisonsprøyte av og til hjelp raskt.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #11 Skrevet 1. februar 2014 Jeg hadde senebetennelse i begge underarmer: - tablettkur, i håp om å "ta" svineriet før det satte seg helt fast - fysioterapi - akupunktur - trykkbølgebehandling (AU!) - kortisonsprøyte Jeg prøvde "alt", i en periode over 6 måneder. Omsider slapp det taket, veldig gradvis. Jeg tror det var sprøytene som gjorde susen til slutt. Anonymous poster hash: b1f7f...b0c
Wiggins Skrevet 1. februar 2014 #12 Skrevet 1. februar 2014 Tillegg: Det er stor forskjell på hvor forståelsesfulle arbeidsgivere er. En god arbeidsgiver skjønner at det er ikke i arbeidsplassens interesse at folk utvikler kronisk senebetennelse, og vil selvsagt gi folk mulighet til å få behandling for det.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 Jeg hadde senebetennelse i begge underarmer: - tablettkur, i håp om å "ta" svineriet før det satte seg helt fast - fysioterapi - akupunktur - trykkbølgebehandling (AU!) - kortisonsprøyte Jeg prøvde "alt", i en periode over 6 måneder. Omsider slapp det taket, veldig gradvis. Jeg tror det var sprøytene som gjorde susen til slutt. Anonymous poster hash: b1f7f...b0c Samme historie som meg - unntagen hos meg slapp det aldri, og har nå blitt diagnosert med fibromyalgi, og har kronisk vondt i armene. Anonymous poster hash: d53eb...0f6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 TS Huff jeg føler med dere, og håper virkelig ikke jeg utvikler noe kronisk! Ja dette er drømmejobben, og det jeg virkelig vil jobbe med, samtidig som det vil bli lettere med tilrettelegging og egne hjelpemiddler hvis jeg tilslutt klarer å få en fast jobb. Har også 2 små barn, og er avhengig av denne inntekten. Men ja kansje jeg skulle prøve en ortose, det har jeg faktisk ikke tenkr på! Har vel vond fra langefingeren og helt opp i skulderen, men håndlettet er verst ja.... Anonymous poster hash: 4094b...c5e
--Dolly Duck-- Skrevet 4. februar 2014 #15 Skrevet 4. februar 2014 Hvis det kommer tilbake av og til, så har det ikke gått over, det har bare blitt såpass lite irritert at du ikke merker det. Det er der, og så fort du gjør bevegelser som provoserer merker du det igjen. Skal du bli bra må du nok gå til fysioterapeut. Nei, det stemmer ikke på meg. Kan også gjøre bevegelser som provoserer det, uten at jeg merker det. Noen er mer utsatt for senebetennelse enn andre, det betyr ikke at det ikke kan gå over av seg selv. Nå har det gått helt over på meg, uten legebesøk. For tre år siden hjalp Voltaren, det hjalp ikke nå. Støttebandasje er en god idè,helst med skinne. Jeg har hatt god effekt av det, da er det lettere å ta hensyn til der det gjør vondt. Eller Reiki, for den som tror på det. Jeg ble helt bra med støttebandasje og reikibehandling. Hva som skyldes hva vet jeg ikke, men borte ble det, gitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå