Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker oppskrift på speltbrød, hvor det ikke brukes andre korntyper enn akkurat spelt. Er glutenallergiker, men tåler spelt og ikke annet korn. Kan til nød være havre i i tillegg, da jeg kan få kjøpt det glutenfritt.

Ikke kom med oppskrift på rent glutenfritt brød, da jeg ikke klarer smaken i det hele tatt.

Har en kjøkkenmaskin, ingen brødmaskin. Og jeg har aldri bakt brød før, annet enn et stakkarslig forsøk på glutenfrie som ble mer murstein enn brød :fnise:

Har endelig fått kjøkkenmaskin hit, og jeg finner ikke speltbrød i butikk, og jeg håper på ihvertfall en oppskrift jeg kan prøve ut i morgen. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spelt inneholder mer gluten enn hvete...

Anonymous poster hash: 2e90a...b1c
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det kan så være, jeg reagerer på vanlig hvetemel, men ikke på spelt. Jeg stoler på kroppen min, og legen min som anbefalte meg å spise spelt. Og jeg vet om veldig mange glutenallergikere som tåler spelt .

Men så var nå ikke spørsmålet mitt heller om spelt har mer eller mindre gluten enn andre ting, men et spørsmål om oppskrift!

Endret av Takr91
Skrevet

Spelt inneholder mer gluten enn hvete...

Inneholder spelt gluten?

- Ja, men i en annen struktur enn i vanlig hvete. Mange hvete-allergikere tåler speltbrød, men de bør være forsiktige. I hveten finnes mesteparten av vitaminene og mineralene i kimen og skalldelene. I spelt fins også mikronæringsstoffer i kornets kjerne – i frøhviten

Anonymous poster hash: de1fe...18b

Skrevet

Molekylstrukturen i glutenet i spelt skal være annerledes enn i hvete ja, det er greit.

Men TS skriver at hun er glutenallergiker, men tåler spelt, det er faktisk mer problematisk. Hveteallergi eller hveteintoleranse kanskje, men ikke glutenallergi.

Oppfatningen om at cøliakiere kan spise spelt ble utbredt for noen år siden, og har skapt problemer for denne pasientgruppen, og bør dermed ikke få stå uimotsagt.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke smakt dette enda da, men jeg slang nettopp sammen et speltbrød i bakemaskinen.

4 dl vann (evt 50/50 med appelsinjuice)

3 ss olje

1 ts sukker

6 dl speltmel

1 dl havregryn

0,5 dl solsikkefrø

En neve linfrø

1,5 ts tørrgjær

Skrevet

AB b1c: Fikk påvist glutenallergi hos lege, glutenallergi er ikke det samme som cøliakier. I hvertfall det legen sa til meg :)

Belle: Tusen takk for oppskrift, skal prøves :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...