Gå til innhold

Første tatovering... erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta min første tatovering til uka. Skal ha en setning på brystet.

Hvordan behandler man tatoveringen etterpå? savler osv, hvor kjøper jeg ting?

Hvordan beskytter jeg det?

Hvor lang tid tar det før eventuelle hevelser osv går vekk ?

Takk for hjelp osv.

-Mann

Anonymous poster hash: 07a57...f7b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

anyone?

Skrevet

Alt dette får du vite av tatovøren?

Du får nok salve der, ellers har jeg brukt Helosan eller hva den heter på alle mine.

Den begynner å klø om en ukes tid, over ca ei uke etter der. Grodd på 6-8 uker.

Men som sagt, spørr der du tar den! Viktig å ha riktig pleie.

Skrevet

Du vil få utfyllende informasjon om dette hos den tattovøren du skal til :) De kan si litt forskjellig, f.eks sa den første tattovøren jeg var hos at jeg skulle ha på plast og vaselin i 5 dager, mens den andre jeg var hos sa jeg kunne ta av plasten allerede dagen etter og bare smøre godt.

De fleste tattovører anbefaler at en smører med helosan (fås hos de fleste apotek, men må ofte spørres etter). Du smører så ofte som mulig, hvis du ser at det begynner å bli tørt. Poenget er at tattoveringen ikke skal få mulighet til å få skorpe slik at den sprekker opp :)

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, et par uker kanskje? Hevelse går bort i løpet av de første dagene!

Skrevet

Alt dette får du vite av tatovøren?

Du får nok salve der, ellers har jeg brukt Helosan eller hva den heter på alle mine.

Den begynner å klø om en ukes tid, over ca ei uke etter der. Grodd på 6-8 uker.

Men som sagt, spørr der du tar den! Viktig å ha riktig pleie.

Ja, jeg skjønner det. Men vil vite litt på forhånd. :D

Skrevet

Du vil få utfyllende informasjon om dette hos den tattovøren du skal til :) De kan si litt forskjellig, f.eks sa den første tattovøren jeg var hos at jeg skulle ha på plast og vaselin i 5 dager, mens den andre jeg var hos sa jeg kunne ta av plasten allerede dagen etter og bare smøre godt.

De fleste tattovører anbefaler at en smører med helosan (fås hos de fleste apotek, men må ofte spørres etter). Du smører så ofte som mulig, hvis du ser at det begynner å bli tørt. Poenget er at tattoveringen ikke skal få mulighet til å få skorpe slik at den sprekker opp :)

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, et par uker kanskje? Hevelse går bort i løpet av de første dagene!

takk. ok, men tatoveringen ser helt normal ut etter en uke, uten plast på selv om du har smurt den osv?

Skrevet

takk. ok, men tatoveringen ser helt normal ut etter en uke, uten plast på selv om du har smurt den osv?

Nja.. for å være ærlig husker jeg ikke helt :fnise: mener å huske at det fremdeles etter en uke er ganske tydelig at det er helt ferskt. Det er jo et sår. Jeg for min del fikk litt rødt utslett pga all smøringen etterhvert på mine, men det er visst normalt fordi man tilfører huden rundt så mye fuktighet. Også er blekket fremdeles veldig svart etter en uke, sånn at det nesten ser ut som det ligger utenpå, som en juksetattovering :lol:

Skrevet

Nja.. for å være ærlig husker jeg ikke helt :fnise: mener å huske at det fremdeles etter en uke er ganske tydelig at det er helt ferskt. Det er jo et sår. Jeg for min del fikk litt rødt utslett pga all smøringen etterhvert på mine, men det er visst normalt fordi man tilfører huden rundt så mye fuktighet. Også er blekket fremdeles veldig svart etter en uke, sånn at det nesten ser ut som det ligger utenpå, som en juksetattovering :lol:

Ok, takk for hjelp. Får bare vente å se. Hvordan er det med dusjing og trening? svetter veldig mye på brystet.

Skrevet

Ok, takk for hjelp. Får bare vente å se. Hvordan er det med dusjing og trening? svetter veldig mye på brystet.

Bare hyggelig :) Du kan dusje som vanlig, bare du er nøye med å smøre etterpå. Vet ikke helt hvordan det er med trening, da jeg tok overarmen fikk jeg ikke trene armer på en uke (fordi huden tøyer og bøyer seg så fælt i det området under trening). Hør med tattovøren du! :)

Skrevet

Bare hyggelig :) Du kan dusje som vanlig, bare du er nøye med å smøre etterpå. Vet ikke helt hvordan det er med trening, da jeg tok overarmen fikk jeg ikke trene armer på en uke (fordi huden tøyer og bøyer seg så fælt i det området under trening). Hør med tattovøren du! :)

:) Ja, jeg får høre tatovøren. Men det har hendt at jeg til tider har fått en eller to kviser på brystkassa. Kan en kvise oppstå akkurat der tattoveringen er? i så fall skal jeg la den være og forsvinne normalt...

Gjest Nikki09
Skrevet

Plasten skal sitte på over natten. På morgenen så tar du av plasten, går i dusjen og skyller tatoveringen godt. Evt bruk litt uparfymert såpe, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Så lar du den lufttørke før du smører med helosan eller spenol. VIKTIG: du skal ikke smøre mer enn et tynt lag med krem. Viktig at huden får puste. Smør så ofte du føler det nødvendig, ca hver 2-3 time. Etter noen dager så begynner skorpene å ramle av og det klør noe sinnsykt! Ikke plukk på skorpene eller klø på den, da risikerer du at noe av fargen forsvinner. Bare fortsett å smøre frem til det ikke er noen skorper igjen. Og deretter fortsett å smøre i et par uker. Du kan fint trene og bli svett, men husk å skylle den godt med rent vann etter trening før du smører den. Kviser dukker også opp i tatoveringer, bare ikke plukk på de. Da ender du med små hvite prikker i tatoveringen. Unngå sterkt sollys(solarium el.) rett på den i 6 uker, og unngå klorvann i 3-4 uker.

Skrevet

Plasten skal sitte på over natten. På morgenen så tar du av plasten, går i dusjen og skyller tatoveringen godt. Evt bruk litt uparfymert såpe, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Så lar du den lufttørke før du smører med helosan eller spenol. VIKTIG: du skal ikke smøre mer enn et tynt lag med krem. Viktig at huden får puste. Smør så ofte du føler det nødvendig, ca hver 2-3 time. Etter noen dager så begynner skorpene å ramle av og det klør noe sinnsykt! Ikke plukk på skorpene eller klø på den, da risikerer du at noe av fargen forsvinner. Bare fortsett å smøre frem til det ikke er noen skorper igjen. Og deretter fortsett å smøre i et par uker. Du kan fint trene og bli svett, men husk å skylle den godt med rent vann etter trening før du smører den. Kviser dukker også opp i tatoveringer, bare ikke plukk på de. Da ender du med små hvite prikker i tatoveringen. Unngå sterkt sollys(solarium el.) rett på den i 6 uker, og unngå klorvann i 3-4 uker.

Tusen takk for masse info :)

Skrevet

Tusen takk for masse info :)

Når jeg tar av plasten i kveld osv. Har tatt tattoo på brystet, skal jeg ikke dekker over noe når jeg sover ?

Skrevet

Når jeg tar av plasten i kveld osv. Har tatt tattoo på brystet, skal jeg ikke dekker over noe når jeg sover ?

Skrevet

Skrevet

Jeg pleier alltid å dekke til med plast de 2-3 første nettene p.g.a. det kan væske litt.

Skrevet

Jeg pleier alltid å dekke til med plast de 2-3 første nettene p.g.a. det kan væske litt.

ok, jeg burde det ?

Skrevet

Jeg hadde ikke plast på min om natten, men forsøkte så godt det lot seg gjøre å sove på magen/siden (har tatovering øverst på ryggen).

Skrevet

ok, jeg burde det ?

Av egen erfaring så syns jeg det.

Var en gang jeg droppet det på overarmen, tenkte det ikke var så farlig, og det dannet seg en slags betennelse p.g.a. jeg hadde ligget og gnidd det tatoverte området ned i lakenet om natta.

Var effektiv med grønnsåpe og bacimycin noen dager, men dannet seg et svært blågult område langt ut fra det som var tatovert. Ikke pent.

Slapp heldigvis med skrekken, så derfor anbefaller jeg andre å ha plast på de 2-3 første nettene.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Jeg hadde bare plast på i 2-3 timer etter :)
Jeg har 7stk x)
5 av dem er tatt på forskjellige plasser og hver av de plassene har gitt forskjellig info på hva man skal gjøre med stell og hygiene og slikt.

Jeg hadde plasten på 2-3 timer, brukte helosan, til rengjøring ,såpe så brukte jeg grønnsåpe :)
Passe på å ikke gni håndkleet på tatoveringen men så lenge det lar seg gjøre -luft tørkes-

Heller ikke bruke 1 cm tykk smøring av krem, men akkurat passe.
Ikke ta av ruren/sårskorpen,da det kan bli stygge arr ^_^

Ellers husker jeg første tips fra første tattis:
"begynner det å klø, ta deg en øl!" :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...