Gå til innhold

Ring lege? Kom borti hepatitt B blod :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Var på jobb og var uheldig å kom borti blodet til en pasient som har hepatitt b, det var strøkna. Derfor lurer jeg på om jeg må ringe legen, er redd for smitte. Har hel hud der jeg var borti og vasket hendene med en gang nesten! Noen som har et godt råd å komme med til en bekymret person! Skal vaksinert meg snart når de starter opp med vaksinasjon på jobben.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hel hud, vasket og spritet hendene med det samme, så bør det holde. I alle fall etter hva jeg husker om smittevern. Men, hvis du jobber et sted med hepatittsmittede, så er det vel andre helsepersonell der som du kan diskutere det med?

Føler du deg uansett bekymret, så er det like greit å ringe lege.

Skrevet

Så lenge du ikke har noe sår eller sprukken hud der du kom borti, burde det vel gå fint? Men du kan jo ringe for å dobbel sjekke :)

Anonymous poster hash: 0ee0f...a3a
Skrevet

Ingen sår det kan ha kommet i, jeg tror selv det går helt fint. Er ikke sikkert jeg tok på blodet heller, var på en ting som hadde noe blod på seg, veldig lite, bare noen flekker. Så vil tro det er minimal sjanse for å bli smitta egentlig.

Takk for svar!

Skrevet

Selv om sjansen er der så er sjansen minimal for at en blir smittet. Det er gjerne først og fremst når en pasient får utbrudd av HpB at det er smittefarlig. Hvis det er lenge siden pasienten ble smittet er smittefaren mindre.

Men samtidig, smittefaren er der. Jeg har hørt at man til og med kan bli smittet av myggbitt (lege som fortalte meg det).

Jeg hadde kontaktet lege for å være sikker. Men jeg er litt mer... angst for slikt. Rasjonelt vet jeg at faren er liten, men angsten, følelsene, hadde kvernet på likevel.

Anonymous poster hash: 8789b...594
Skrevet

Selv om sjansen er der så er sjansen minimal for at en blir smittet. Det er gjerne først og fremst når en pasient får utbrudd av HpB at det er smittefarlig. Hvis det er lenge siden pasienten ble smittet er smittefaren mindre.

Men samtidig, smittefaren er der. Jeg har hørt at man til og med kan bli smittet av myggbitt (lege som fortalte meg det).

Jeg hadde kontaktet lege for å være sikker. Men jeg er litt mer... angst for slikt. Rasjonelt vet jeg at faren er liten, men angsten, følelsene, hadde kvernet på likevel.

Hepatitt og Hiv smitter IKKE via myggbitt! Gammel angst-myte fra 80-tallet...

Anonymous poster hash: b40ff...974

• Liker 2
Skrevet

Jeg spøker ikke, det var en lege som fortalte meg det. For en tre-fire år siden.

Skrevet

Jeg spøker ikke, det var en lege som fortalte meg det. For en tre-fire år siden.

Da må det være en veldig dårlig oppdatert lege.

Det skal faktisk endel til for å bli smittet av hiv og hepatitt. Jeg jobber i helsevesenet og stakk meg skikkelig på ei brukt sprøyte. Sprøyta var nettopp brukt på en narkoman rusmisbruker som hadde de fleste sykdommer. Jeg måtte ta hiv og hepatitt-tester i et helt år etterpå, men var ikke smittet.

Så at en mygg en dag suger blod av en med hepatitt for så å summe videre og suge blod av nestemann smitter ikke.

• Liker 2
Gjest ms_kwang
Skrevet

Inkubasjonstid er på rundt 30-60-90dager, ta gjerne kontakt med lege og test deg :)

Gjest ms_kwang
Skrevet

Da må det være en veldig dårlig oppdatert lege.

Det skal faktisk endel til for å bli smittet av hiv og hepatitt. Jeg jobber i helsevesenet og stakk meg skikkelig på ei brukt sprøyte. Sprøyta var nettopp brukt på en narkoman rusmisbruker som hadde de fleste sykdommer. Jeg måtte ta hiv og hepatitt-tester i et helt år etterpå, men var ikke smittet.

Så at en mygg en dag suger blod av en med hepatitt for så å summe videre og suge blod av nestemann smitter ikke.

Kanskje AB tenkte på

Malaria, Denguefeber, Vestnilvirus og andre diverse parasitter ^_^-Mygg skumle insekter o.o Får trøste oss med at mygg i norge er harmløse..:D

Skrevet

Har dere ikke smittevernprosedyrer på jobben din?

Alle sykehusavdelinger skal ha prosedyrer for innrapportering og oppfølging ved mulig blodsmitte.

Forøvrig er det ekstremt liten sjanse for smitte ved det du beskriver, men det skal alltid følges opp.

Anonymous poster hash: 9b9b6...855

• Liker 2
Skrevet

Har dere ikke smittevernprosedyrer på jobben din?

Alle sykehusavdelinger skal ha prosedyrer for innrapportering og oppfølging ved mulig blodsmitte.

Forøvrig er det ekstremt liten sjanse for smitte ved det du beskriver, men det skal alltid følges opp.

Anonymous poster hash: 9b9b6...855

Stikker du deg åpen nål med hepatitt b blod er det 30% sjanse for å bli smittet. Er dørhåndtak med størknet blod og du har hel hud. Vil si sjansen er tilnærmet lik 0 for at du er smittet. Kjenner ikke til virus som penetrerer hel hud.
Skrevet

Hepatitt er ganske smittsomt (i motsetning til f eks hiv). Om du vaksinerer deg mot hepatitt B med en gang, så kan du unngå å få kronisk infeksjon, dersom du skal ha blitt smittet. Greit nok at hel hud skal beskytte, men man vet ikke om alle mikroskopiske sprekker og sår man har.

Jeg har selv vaksinert meg, og synes egentlig at alle helsearbeidere burde gjøre det (noe man burde bli tilbudt). Politimenn og brannmenn får jo tilbud om dette mens de studerer, men ikke sykepleiere og hjelpepleiere. Merkelig det der.

Anonymous poster hash: 5b4ef...791

Skrevet

Da må det være en veldig dårlig oppdatert lege. Det skal faktisk endel til for å bli smittet av hiv og hepatitt. Jeg jobber i helsevesenet og stakk meg skikkelig på ei brukt sprøyte. Sprøyta var nettopp brukt på en narkoman rusmisbruker som hadde de fleste sykdommer. Jeg måtte ta hiv og hepatitt-tester i et helt år etterpå, men var ikke smittet. Så at en mygg en dag suger blod av en med hepatitt for så å summe videre og suge blod av nestemann smitter ikke. Anonymous poster hash: b40ff...974

Det skal mye til å bli smittet av hiv, men hepatitt smitter ganske lett. Rusmisbrukere har ofte hepatittinfeksjoner, og stikker man seg på en brukt nål, er man i høyrisiko for å bli smittet. Du var heldig.

Skrevet

Selv om sjansen er der så er sjansen minimal for at en blir smittet. Det er gjerne først og fremst når en pasient får utbrudd av HpB at det er smittefarlig. Hvis det er lenge siden pasienten ble smittet er smittefaren mindre.Men samtidig, smittefaren er der. Jeg har hørt at man til og med kan bli smittet av myggbitt (lege som fortalte meg det).Jeg hadde kontaktet lege for å være sikker. Men jeg er litt mer... angst for slikt. Rasjonelt vet jeg at faren er liten, men angsten, følelsene, hadde kvernet på likevel. Anonymous poster hash: 8789b...594

Hvis personen er kronisk bærer av HBV, så er vedkommende smittefarlig. Det er en ukultur i Norge man bagatelliserer denne faren, andre steder i verden vet man at dette er en alvorlig sykdom (ødelegger leveren på sikt, kan gi leverkreft, og man smitter sine barn osv). Det smitter også seksuelt.

Det er fullt mulig å vaksinere seg mot hepatitt B (og A). Dessver kan man ikke vasinere seg mot hepatitt C (som også gir ldelagt lever).

Skrevet (endret)

Hepatitt er ganske smittsomt (i motsetning til f eks hiv). Om du vaksinerer deg mot hepatitt B med en gang, så kan du unngå å få kronisk infeksjon, dersom du skal ha blitt smittet. Greit nok at hel hud skal beskytte, men man vet ikke om alle mikroskopiske sprekker og sår man har.

Jeg har selv vaksinert meg, og synes egentlig at alle helsearbeidere burde gjøre det (noe man burde bli tilbudt). Politimenn og brannmenn får jo tilbud om dette mens de studerer, men ikke sykepleiere og hjelpepleiere. Merkelig det der.

Ja det kan du si..

Da jeg var i psykiatrisk praksis så tvangsmedisinerte jeg en svært tung rusmisbruker. Denne mannen hadde hepatitt B og var så ustabil at to voksne menn holdt han fast for å hindre at han utagerte mens jeg satt sprøyten. Men neida, ingen tilbud om vaksine! Jeg skal definitivt vaksinere meg, i alle fall om jeg drar tilbake til psykiatrien. ;)

Endret av Teriyaki
Skrevet

Ja det kan du si..

Da jeg var i psykiatrisk praksis så tvangsmedisinerte jeg en svært tung rusmisbruker. Denne mannen hadde hepatitt B og var så ustabil at to voksne menn holdt han fast for å hindre at han utagerte mens jeg satt sprøyten. Men neida, ingen tilbud om vaksine! Jeg skal definitivt vaksinere meg, i alle fall om jeg drar tilbake til psykiatrien. ;)

Det er smart å vaksinere seg i somatikken også. Hepatitt er ganske utbredt, og mange vet ikke selv at de er smittet. Og selvsagt om man jobber med høyrisikogrupper som injiserende rusmisbrukere osv.

Man burde fått vaksinen dekket av arbeidsplassen (allerede som student i praksis burde man fått det dekket). Det kommer nok i fremtiden.

Skrevet

Det er smart å vaksinere seg i somatikken også. Hepatitt er ganske utbredt, og mange vet ikke selv at de er smittet. Og selvsagt om man jobber med høyrisikogrupper som injiserende rusmisbrukere osv.

Man burde fått vaksinen dekket av arbeidsplassen (allerede som student i praksis burde man fått det dekket). Det kommer nok i fremtiden.

Ja, du har nok rett i det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...