AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 "For hard og lang trening kan skade helsen, viser ny forskning." "En amerikansk undersøkelse, hvor forskerne fulgte 52.000 mennesker over tre tiår, viser at moderat mosjon reduserer risikoen for tidlig hjertedød med 19 prosent. Men løper du mer enn 32 kilometer per uke og raskere enn fem minutter per kilometer, ser denne gevinsten ut til å forsvinne. Dersom du løper mer enn 40 kilometer per uke, er til og med risikoen for tidlig hjertedød høyere enn for ikke-mosjonister. Studien ble først publisert det medisinske tidsskriftet Heart, hvor flere store undersøkelser knyttet til mosjonens helseeffekt ble sammenstilt. Konklusjonen er at overdreven trening kan virke mot sin hensikt. – Må ikke overskygge treningens gode effekter NRK har tidligere skrevet at du slettes ikke trenger å trene mye for å forlenge levetiden. Her kan du lese hvor lite som skal til.Hjertelege og medisinprofessor Peter Schnohr har jobbet med livsstilsundersøkelsene, og sier til den danske avisen Politiken: – Det er sunt å jogge 20 minutter om dagen. Eller 3 ganger 45 minutter i uken. De som løper mer enn dette, ser ikke ut til å leve lenger. De tar av helsekontoen. Lars Juel Andersen er overlege på hjerteavdelingen ved Herlev Sykehus og har som OL-lege jobbet tett på toppidrettsutøvere og deres hjerter. Han forteller at mennesker som trener mye og med høy intensitet løper en økt risiko for rytmeforstyrrelser i hjertets høyre forkammer. – Hjertescreening av maratonløpere viser i enkelte tilfeller arrvev her. Hjertets vev blir utsatt for en strekk når det skal pumpe store mengder blod videre. Slik slites hjertet, og kan danne bindevev, eller arrvev, som videre kan bli et slags ”episenter” for rytmeforstyrrelser senere. Han understreker likevel at trening er sunt, og at man ikke skal frykte resultatene fra studien. " http://www.nrk.no/livsstil/trener-ned-levetiden-1.10847039 Anonymous poster hash: d91a9...d5a 2
Gjest Runforit Skrevet 30. januar 2014 #4 Skrevet 30. januar 2014 http://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120503104327.htm
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #5 Skrevet 30. januar 2014 http://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120503104327.htm Var det ment som et motargument? Budskapet er mer eller mindre i overensstemmelse med HI: Further analysis exploring the amounts of exercise undertaken by joggers in the study has revealed a U-shaped curve for the relationship between the time spent exercising and mortality. The investigators found that between one hour and two and a half hours a week, undertaken over two to three sessions, delivered the optimum benefits, especially when performed at a slow or average pace. "The relationship appears much like alcohol intakes. Mortality is lower in people reporting moderate jogging, than in non-joggers or those undertaking extreme levels of exercise," said Schnohr. Anonymous poster hash: e35db...cae 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #6 Skrevet 30. januar 2014 Fortsetter fra #5: Så skal man heller ikke tro på alle forskningsresulteter. "Men løper du mer enn 32 kilometer per uke og raskere enn fem minutter per kilometer, ser denne gevinsten ut til å forsvinne." Distansen på 32 km/uke er ikke spesielt mye. Det tilsvarer litt over 4,5 km/dag. Det sies at vi skal gå mer, og så vidt jeg vet er 10 000 skritt bra. Hvis man har en skrittlengde på 60 cm (som jeg ikke tror er mye) tilsvarer det 7 619 skritt pr dag. Så da gjenstår hastigheten: 5 min/km = 12 km/t. Hvorvidt dette er raskt eller ikke varierer enormt med utøveren. Med andre ord må advarselen heller gjelde de som trener for mange timer med for høy intensitet, fremfor dette forvirrende og skremmende budskapet. Anonymous poster hash: e35db...cae 3
Gjest Runforit Skrevet 31. januar 2014 #7 Skrevet 31. januar 2014 Var det ment som et motargument? Budskapet er mer eller mindre i overensstemmelse med HI: Further analysis exploring the amounts of exercise undertaken by joggers in the study has revealed a U-shaped curve for the relationship between the time spent exercising and mortality. The investigators found that between one hour and two and a half hours a week, undertaken over two to three sessions, delivered the optimum benefits, especially when performed at a slow or average pace. "The relationship appears much like alcohol intakes. Mortality is lower in people reporting moderate jogging, than in non-joggers or those undertaking extreme levels of exercise," said Schnohr. Anonymous poster hash: e35db...cae Nei. Bare at det er et raskt Google søk som skal til for finne en haug med forskning som mener det ene og det andre og som legger det frem som om at det ikke finnes en mellomting av det å jogge rolig og en ekstremutøver. Blir bare tullete og skremselspropaganda. Det er så ufattelig mange andre faktorer som spiller inn. Helsen vedkommende har fra før, røyker, ikke røyker, alkohol, livsstil, medfødt hjertefeil(som de fleste unge gutter dør av mht plutselig dødsfall på fotballtrening) osv osv. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #8 Skrevet 31. januar 2014 Nei. Bare at det er et raskt Google søk som skal til for finne en haug med forskning som mener det ene og det andre og som legger det frem som om at det ikke finnes en mellomting av det å jogge rolig og en ekstremutøver. Blir bare tullete og skremselspropaganda.Det er så ufattelig mange andre faktorer som spiller inn. Helsen vedkommende har fra før, røyker, ikke røyker, alkohol, livsstil, medfødt hjertefeil(som de fleste unge gutter dør av mht plutselig dødsfall på fotballtrening) osv osv. Vel, seriøs, god forskning skal jo ta hensyn til og korrigere for slike faktorer! Men som du ser av mitt innlegg #6, er også jeg skeptisk til dette. Det produseres litt for mange forskningsresultater og som ofte videreformidles på en useriøs måte der de presenterer resultatene med litt for bombastiske konklusjoner, uten holdbart grunnlag. Anonymous poster hash: e35db...cae 1
Pringle Skrevet 31. januar 2014 #9 Skrevet 31. januar 2014 Det er vel det som ligger i "for" i "for lang" og "for hard". Herregud, hva som er for mye må da også variere fra person til person, en som er utrent løper ikke maraton, lissom. Forskning - fnys. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #10 Skrevet 31. januar 2014 Nei. Bare at det er et raskt Google søk som skal til for finne en haug med forskning som mener det ene og det andre og som legger det frem som om at det ikke finnes en mellomting av det å jogge rolig og en ekstremutøver. Blir bare tullete og skremselspropaganda. Det er så ufattelig mange andre faktorer som spiller inn. Helsen vedkommende har fra før, røyker, ikke røyker, alkohol, livsstil, medfødt hjertefeil(som de fleste unge gutter dør av mht plutselig dødsfall på fotballtrening) osv osv. Meningen var ikke så spre frykt, men jeg følte meg svært truffet av disse forskningsresultatene og ikke bare disse, men det faktum at hjertets vev utsettes for strekk og sliter hjertet, setter meg litt i tenkeboksen. Jeg jogger minst 4-5 dager i uken, svært intense økter som varer i cirka en time, noen dager nesten halvannen time. Jeg har ansett dette som sunt og bra for kroppen, men ser nå at dette muligens ikke er tilfellet, og det er logisk når en tenker litt på det. Syns bare det er greit at folk har dette i bakhodet. :-) Anonymous poster hash: d91a9...d5a 2
Gjest Runforit Skrevet 31. januar 2014 #11 Skrevet 31. januar 2014 Meningen var ikke så spre frykt, men jeg følte meg svært truffet av disse forskningsresultatene og ikke bare disse, men det faktum at hjertets vev utsettes for strekk og sliter hjertet, setter meg litt i tenkeboksen. Jeg jogger minst 4-5 dager i uken, svært intense økter som varer i cirka en time, noen dager nesten halvannen time. Jeg har ansett dette som sunt og bra for kroppen, men ser nå at dette muligens ikke er tilfellet, og det er logisk når en tenker litt på det. Syns bare det er greit at folk har dette i bakhodet. :-) Anonymous poster hash: d91a9...d5a Men det gjelder jo ikke bare jogging, men fotball, kampsport, ski, sykling etc. Og som jeg skrev så er de som er utsatt for hjertesvikt i slike sammenhenger som oftest mennesker med medfødt hjertefeil. Igjen så gjelder dette i de fleste tilfeller mennesker som driver på proffesjonelt nivå. Her er det også advart mot energidrikker da trening på høyt nivå med mye belastning på hjertet kombinert med store mengder koffein også kan trigge medførte hjertefeil som ellers ikke ville slått ut. Jeg jogger selv ca. 4 mil i uka og har aldri bekymret meg for hjertet. Er vel knærne som ryker før hjertet i verste fall.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #12 Skrevet 31. januar 2014 Men det gjelder jo ikke bare jogging, men fotball, kampsport, ski, sykling etc. Og som jeg skrev så er de som er utsatt for hjertesvikt i slike sammenhenger som oftest mennesker med medfødt hjertefeil. Igjen så gjelder dette i de fleste tilfeller mennesker som driver på proffesjonelt nivå. Her er det også advart mot energidrikker da trening på høyt nivå med mye belastning på hjertet kombinert med store mengder koffein også kan trigge medførte hjertefeil som ellers ikke ville slått ut. Jeg jogger selv ca. 4 mil i uka og har aldri bekymret meg for hjertet. Er vel knærne som ryker før hjertet i verste fall. Den handler ikke om bare en type trening nei, men om kondisjonstrening. Artikkelen handler ikke om folk som har medfødt hjertefeil, men folk som overtid trener mye og med høy intensitet. Den handler heller ikke bare om mennesker som trener på profejosnelt nivå, men mennesker som trener hardt og lenge - en trenger ikke å være en profesjonell utøver for å trene mye og intensivt. Og når de positive effektene forsvinner ved slik trening, ser jeg ikke poenget med det, men heller roe seg litt ned. Anonymous poster hash: d91a9...d5a 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #13 Skrevet 31. januar 2014 Meningen var ikke så spre frykt, men jeg følte meg svært truffet av disse forskningsresultatene og ikke bare disse, men det faktum at hjertets vev utsettes for strekk og sliter hjertet, setter meg litt i tenkeboksen. Jeg jogger minst 4-5 dager i uken, svært intense økter som varer i cirka en time, noen dager nesten halvannen time. Jeg har ansett dette som sunt og bra for kroppen, men ser nå at dette muligens ikke er tilfellet, og det er logisk når en tenker litt på det. Syns bare det er greit at folk har dette i bakhodet. :-) Anonymous poster hash: d91a9...d5a Hvor intenst trener du? (% av makspuls el.l.) Anonymous poster hash: e35db...cae
Gjest Runforit Skrevet 31. januar 2014 #14 Skrevet 31. januar 2014 Den handler ikke om bare en type trening nei, men om kondisjonstrening. Artikkelen handler ikke om folk som har medfødt hjertefeil, men folk som overtid trener mye og med høy intensitet. Den handler heller ikke bare om mennesker som trener på profejosnelt nivå, men mennesker som trener hardt og lenge - en trenger ikke å være en profesjonell utøver for å trene mye og intensivt. Og når de positive effektene forsvinner ved slik trening, ser jeg ikke poenget med det, men heller roe seg litt ned. Anonymous poster hash: d91a9...d5a Som sagt så er den forskningen kanskje basert på jogging, men det betyr ikke at ikke de samme belastningene ikke fremkommer i andre idretter(som innebærer kondisjon). At du vil roe ned på joggingen pga. av dette er opp til deg selvsagt, men jeg synes ikke det er bra nok grunnlag med tanke på at en faktisk burde være i minst 30 min aktivitet daglig, helst 1 time per dag.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #15 Skrevet 31. januar 2014 Hvor intenst trener du? (% av makspuls el.l.) Anonymous poster hash: e35db...cae Jeg driver med jogging med maksimal belastning (anaerob) og holder høy intensitet gjennom hele økten, litt usikker på makspulsen, men jeg har melkesyre og blodsmak i munnen stort sett gjennom hele økten. Anonymous poster hash: d91a9...d5a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 Det er litt spesielt at toppidrettsutøvere trener mest på lav intensitet, mens supermosjonister skal ha høyest mulig intensitet til enhver tid. Anonymous poster hash: 4081d...370 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #17 Skrevet 31. januar 2014 Som sagt så er den forskningen kanskje basert på jogging, men det betyr ikke at ikke de samme belastningene ikke fremkommer i andre idretter(som innebærer kondisjon). At du vil roe ned på joggingen pga. av dette er opp til deg selvsagt, men jeg synes ikke det er bra nok grunnlag med tanke på at en faktisk burde være i minst 30 min aktivitet daglig, helst 1 time per dag. Å være i aktivitet i minst 30 minutter hverdag betyr ikke nødvendigvis hardtrening, men som sagt, 30 min er innenfor grensen - men jeg får en god del mer mosjon enn 30 min daglig, og også mer enn én time. Anonymous poster hash: d91a9...d5a 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #18 Skrevet 31. januar 2014 Jeg driver med jogging med maksimal belastning (anaerob) og holder høy intensitet gjennom hele økten, litt usikker på makspulsen, men jeg har melkesyre og blodsmak i munnen stort sett gjennom hele økten. Anonymous poster hash: d91a9...d5a Men er ikke det umulig pr def å trene anaerobt i lengre tid? Trodde det var fysisk umulig. Men ja, da høres det klart ut som du må da denne advarslen til etteretning og roe ned treningen betydelig. Det er vel ikke treningsvarigheten som er problemet, men intensiteten? Man kan gjerne "trene" flere timer pr dag. Det er jo flytende overganger mellom å bevege seg, være fysisk aktiv, gå tur, jogging, trene, osv. Vi har godt av å være lengre i fysisk aktivitet pr dag (de fleste av oss). Anonymous poster hash: e35db...cae
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #19 Skrevet 31. januar 2014 Men er ikke det umulig pr def å trene anaerobt i lengre tid? Trodde det var fysisk umulig. Men ja, da høres det klart ut som du må da denne advarslen til etteretning og roe ned treningen betydelig. Det er vel ikke treningsvarigheten som er problemet, men intensiteten? Man kan gjerne "trene" flere timer pr dag. Det er jo flytende overganger mellom å bevege seg, være fysisk aktiv, gå tur, jogging, trene, osv. Vi har godt av å være lengre i fysisk aktivitet pr dag (de fleste av oss). Anonymous poster hash: e35db...cae Det stemmer, jeg trener etter intervallprinsippet - det er umulig å holde på med anarob i lengre perioder ja - men de akive pausene jeg har i mellom er intensive, holder høy intensitet gjennom hele joggeøkten. Jeg er ikke redd for varigheten nei, men jeg trener lenge og med høy intensitet, så får vel roe ned treningen litt. Anonymous poster hash: d91a9...d5a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #20 Skrevet 31. januar 2014 Jeg er sjokket over hvor mange folk som ser ut til å tro at jo mer trening jo bedre. Selvfølgelig er det en butter zone. Litt er bra, men som med alt annet kan det bli for mye. Anonymous poster hash: 901fa...f40 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå