Gå til innhold

Søvnrutiner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelp jeg sliter med mine soverutiner! Det siste året har jeg (fordi jeg er sykmeldt) fått mine soverutiner snudd om på hodet! Jeg får ikke til å sove om natten, og selv når jeg forsøker å snu om på tiden og sove om natt ender det opp med at jeg sover om dagen. Jeg tvinger meg selv til å være våken om dagen for å prøve å sove om kvelden, men ender ofte opp med å være lys våken hele natten inntil det er morgen for å så sovne av utmattelse.

Og jeg forstår ikke hvorfor!? Det er ingenting som tilsier at jeg skal være våken om natten og ikke om dagen. Noen som har erfaringer med dette selv? Jeg føler meg nesten manipulert til å ha endret på søvnvanene på et vis..

Anonymous poster hash: ebc5f...deb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i Norge bor du? Dersom du bor i Nord-Norge er ikke dette et uvanlig fenomen i mørketiden.

Det er generelt vanskeligere å holde en god søvnrytme når man ikke har en jobb man skal våkne til. Men du er bare nødt til å være streng med deg selv; stå opp tidlig på morgenen, hold deg våken på dagen, legg deg til normal tid på kvelden, og stå opp til samme tid morgenen etter, selv om du ikke sovnet før langt på natt. Om du gjør dette en stund vil du snu den biologiske klokka di slik at dine søvnrutiner blir bedre.

I tillegg kan det være veldig lurt å unngå PC, mobil og TV på kvelden en stund før du skal sove. Disse produserer blått lys som lurer hjernen din til å tro at det er dagslys, og derfor ikke er sovetid.

Anonymous poster hash: e2f9d...3c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...