Gå til innhold

Hoven lymfe på halsen


Gjest Magdalene

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene

Jeg har hatt en hoven lymfe på halsen i et par mnd nå. Var hos legen i stad, og hun ville henvise meg til onkologisk poliklinikk.

Regner med at det er litt ventetid, så bestilte meg time på Aleris i morgen.

Jeg har ikke vært syk på noen annen måte, ingen feber eller slikt, men har følt meg veldig energiløs den siste tiden,

2x3 cm i størrelse ca, og er ikke øm.

Noen her som har hatt dette? Og hva var det? Og hvordan fant de ut av hva det var?

Tenker jo selvsagt det værste med en gang 😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det da jeg var yngre, legen tok en blodprøve og kjente på halsen og lymfene. Det viste seg å ikke være noe, bare en hoven lymfekjertel og det gikk bort av seg selv etter en uke ca for min del.

Anonymous poster hash: 93e06...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, har hatt den nå i noen mnd. Ikke hoven, og ikke noe merkbart energitap da energien min er borte pga annen sykdom. Har ikke gjort noe med den, og den har gått ned i hevelse, så regner med at det ikke er farlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal egentlig ikke være noe spesielt med ventetid til onkologisk poliklinikk, men det skader jo ikke annet enn lommeboken med en time hos Aleris :)

Hovne lymfeknuter på halsen kan være alt mellom himmel og jord, fra små uskyldige saker til kreft. Ville forsøkt å legge vekk tankene.

Utredning for hovne lymfeknuter innebærer i første omgang samtale, blodprøver, ultralyd og evt en vevsprøve / nåleprøve fra knuten.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Takk for svar. Er nok ikke lang ventetid på sykehuset heller, men jeg har penger til å ta det privat, så da syns jeg det er greit 😉

Kjenner jeg er veldig spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Uff. Dette ble fryktelig skummelt.

De lurer veldig på om det er lymfom, og har tatt biopsi, ultralyd (som de syns så veldig suspekt ut) og masse blodprøver.

Den var stor! 3,5cm.

Snakket mye med en kreftlege, og skal tilbake for PET-scan på tirsdag (da scanner de hele kroppen), også får jeg mest sannsynlig skikkelig svar om en uke. Hun kreftlegen skal uansett ringe meg på fredag. Blir en laaaang uke, men får krysse fingrene for at dette bare er noe helt uskyldig.

Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv hatt en hoven lymfeknute på halsen i flere år nå. Tok ultralyd og vevsprøve og det er rett og slett ingenting. :-) Så sannsynligvis er det ikke farlig <3



Anonymous poster hash: 599c7...ee6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg krysser fingre og tær for deg! Masse lykke til med uken og tankespinnet som gjerne følger.

Stor klem :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også noe som jeg trodde bare var en hoven lymfekjertel på halsen. Tror den faktisk var en del større en din, men det viste seg at det var en godartet cyste. Den ble såpass stor at jeg ble nødt til å opperere den, men det har gått helt fint etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Takk for lykkeønskninger!

Jeg klarer liksom ikke helt glemme det hun legen sa om at kulen så veldig suspekt ut på UL.

Og når vi spurte hva annet enn kreft det kunne være, så kunne hun liksom ikke komme med noe.

Mannen gråter og er redd, og lei seg. Han syns det er så urettferdig at jeg, som hverken røyker, eller drikker, som trener, spiser sunt, er aktiv... At jeg skal få så forbasket mye. Først Bekhterev, og nå dette!

Men fy flate, jeg er så glad jeg har penger til å gjøre dette privat. Er det kreft, har jeg ikke tid til å vente ukesvis!

Den PET-scanneren jeg skal i på tirsdag brukes ytterst lite i det offentlige, fordi den er så dyr, men den kan avdekke mye. Og i de tilfellene hvor den blir brukt i det offentlige endrer resultatet behandlingen til over halvparten av pasientene.

Den behandlingen jeg fikk gjennom hele dagen i går. At jeg fikk så mange undersøkelser på rappen i går, hadde ALDRI skjedd i det offentlige.

Og at jeg til og med fikk mobilnummeret til onkologen, slik at jeg bare kunne ringe om det var noe, uansett når på døgnet.

Dette har vært en natt uten søvn. Tror jeg må skaffe meg en Sobril eller to så jeg får sove natt til mandag hvertfall, for da skal jeg på jobb.

Igjen, takk for lykkeønskninger! Greit å ha et sted å lufte tankene litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger!

Jeg klarer liksom ikke helt glemme det hun legen sa om at kulen så veldig suspekt ut på UL.

Og når vi spurte hva annet enn kreft det kunne være, så kunne hun liksom ikke komme med noe.

Mannen gråter og er redd, og lei seg. Han syns det er så urettferdig at jeg, som hverken røyker, eller drikker, som trener, spiser sunt, er aktiv... At jeg skal få så forbasket mye. Først Bekhterev, og nå dette!

Men fy flate, jeg er så glad jeg har penger til å gjøre dette privat. Er det kreft, har jeg ikke tid til å vente ukesvis!

Den PET-scanneren jeg skal i på tirsdag brukes ytterst lite i det offentlige, fordi den er så dyr, men den kan avdekke mye. Og i de tilfellene hvor den blir brukt i det offentlige endrer resultatet behandlingen til over halvparten av pasientene.

Den behandlingen jeg fikk gjennom hele dagen i går. At jeg fikk så mange undersøkelser på rappen i går, hadde ALDRI skjedd i det offentlige.

Og at jeg til og med fikk mobilnummeret til onkologen, slik at jeg bare kunne ringe om det var noe, uansett når på døgnet.

Dette har vært en natt uten søvn. Tror jeg må skaffe meg en Sobril eller to så jeg får sove natt til mandag hvertfall, for da skal jeg på jobb.

Igjen, takk for lykkeønskninger! Greit å ha et sted å lufte tankene litt.

Det offentlige utfører de undersøkelsene som trengs for å få avklart hva som feiler pasientene!

En i min nærmeste familie hadde en kul på halsen, som viste seg å inneholde kreftceller. Han har vært gjennom mr, ct, petscan på løpende bånd - for å avklare hvor morsvulsten befinner seg.

Det er heller ingen ventetid å snakke om, nå er visdomstenner operert ut, strålemaske lages over helga, og oppstart med stråling og cellegift uka etter. (Dette kan ikke starte tidligere pga sårene etter visdomstenner må gro.)

Så at du velger å bruke masse penger er jo opp til deg selv, men det betyr ikke at du må vente lenge for å få de samme undersøkelsene via offentlig helsetjeneste.

Ønsker deg alt det beste TS, og uansett hvilken diagnose du ender på: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Så at du velger å bruke masse penger er jo opp til deg selv, men det betyr ikke at du må vente lenge for å få de samme undersøkelsene via offentlig helsetjeneste.

Ønsker deg alt det beste TS, og uansett hvilken diagnose du ender på: Lykke til!

Jeg har jo fortsatt ikke hørt noe fra det offentlige, og har allerede fått gjennomført en del undersøkelser, så vil vel si at jeg syns all ventetid, er for lang ventetid.

Og jeg jobber selv i det offentlige, på et av Norges største sykehus, så jeg vet dessverre hvor lsng ventetid det er.

Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heartbeat

Det kan fortsatt hende at det er en godartet kul. Har selv hatt mistanke om kreft i et bryst pga en mistenkelig kul. Både legen som sendte henvisningen til mammografi og de på mammografi senteret var bekymret. Når de tok ultralyd i tillegg sa han at han dessverre ikke kunne utelukke kreft!

Men da de tok biopsi av kulen fikk jeg svar en uke senere at det bare var en bindevevsknute. Selv om den så sort og kompakt og skummel ut var den da ufarlig. Håper og tror på at din kul på halsen også er det :)

Et av barna mine har også vært til utbedring av en kul som de trodde var en svulst pga den satt fast i vevet. Var heldigvis godartet den og.

Masse lykke til og krysser alt jeg har for deg at du er frisk :hug::hug::hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lymfekjertelen er en del av immunforsvaret, at den har blitt forvokst skyldes at den har hatt mye å gjøre over lengre tid. Den vil oftest gå tilbake, men ikke alltid at den går helt tilbake til opprinnelig størrelse. Dersom du kan kjenne at den er glatt og symmetrisk er kreft veldig lite sannsynlig.

Dette var kort oppsummert det legen sa til meg da jeg hadde dette for noen år siden, og legen hadde rett. Den gikk tilbake etter noen måneder, men kjenner den fremdeles, men den vises ikke lenger.



Anonymous poster hash: c5d73...10b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

Lymfekjertelen er en del av immunforsvaret, at den har blitt forvokst skyldes at den har hatt mye å gjøre over lengre tid. Den vil oftest gå tilbake, men ikke alltid at den går helt tilbake til opprinnelig størrelse. Dersom du kan kjenne at den er glatt og symmetrisk er kreft veldig lite sannsynlig.

Dette var kort oppsummert det legen sa til meg da jeg hadde dette for noen år siden, og legen hadde rett. Den gikk tilbake etter noen måneder, men kjenner den fremdeles, men den vises ikke lenger.

Anonymous poster hash: c5d73...10b

Var du inne til biopsi og ultralyd?

Om den er glatt etter ikke vet jeg i grunn ikke, annet enn at de ikke syntes den så bra ut på ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, forstår at dette er vanskelig. Bare husk på at om det skulle vise seg å være lymfom, er ikke det en dødsdom. Mange blir kurert!

Anonymous poster hash: 52634...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Tenker på deg, Magdalene :hug:

Takk for det!

I morgen får jeg mest sannsynlig svar på alt.

Har fortsatt ikke hørt noe fra det offentlige, så er veldig glad for at jeg ikke ventet på "dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...