Gå til innhold

Uoppdragne unger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forholder man seg til disse? Jeg tenker da på regelrett frekke barn og tenåringer, som både oppfører seg dårlig og svarer frekt. Jeg syntes foreldre i dag har litt for lett for å forsvare dem, slik at de kommer unna med alt for mye dårlig oppførsel. Skal man forstå seg ihjel på alt? Eller er det lov å bli sint?

Anonymous poster hash: 9988b...33a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov å bli sint. Og si klart i fra at man ikke tolererer den type oppførsel.

Men det hjelper trolig ikke, for de lærer seg en vrangforestilling fra den dagen de er født, om at verden kretser rundt dem og at ALT handler om dem. Det fører til narsissistiske personlighetstrekk (i verste fall i en slik grad at det er en personlighetsforstyrrelse), der de tror de har rett til å få alt de ønsker seg og at verden skal tilpasse seg dem - ikke omvendt.

Moderne barneoppdragelse der man skal forhandle om alt, skaper med andre ord små narsissister pg egoister rundt omkring i de tusen hjem. Velkommen til det 21 århundre! Gleder meg til fremtiden :)

Anonymous poster hash: 11c5a...a67

• Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er lov å bli sint. Og si klart i fra at man ikke tolererer den type oppførsel.

Men det hjelper trolig ikke, for de lærer seg en vrangforestilling fra den dagen de er født, om at verden kretser rundt dem og at ALT handler om dem. Det fører til narsissistiske personlighetstrekk (i verste fall i en slik grad at det er en personlighetsforstyrrelse), der de tror de har rett til å få alt de ønsker seg og at verden skal tilpasse seg dem - ikke omvendt.

Moderne barneoppdragelse der man skal forhandle om alt, skaper med andre ord små narsissister pg egoister rundt omkring i de tusen hjem. Velkommen til det 21 århundre! Gleder meg til fremtiden :)

Dette har jeg sett en del eksempler på, også i noe fjernere familie. Gudskjelov at jeg slipper å ha så mye med denne familien å gjøre.

Skrevet (endret)

Det hjelper godt på å behandle dem som folk, ignorere noe og forteller dem på en ordentlig måte hvordan man helst vil bli snakket til, -lar man seg vippe av pinnen og begynner å kjefte mister man ofte respekt. Tilsnakk går derimot bra om man bare er saklig og grei.

Er lov til å bli sint, men det hjelper ikke om man oppfører seg som en usaklig, ukontrollert furie med lite respekt.

Har ikke vært borte i noen totalt håpløse tilfeller enda, til tross for at jeg har fire barn og har opplevd både tenåringer i hus, med tilhørende venner og at jeg jobber med barn.

Noen har selvfølgelig vært litt frekkere enn jeg liker, men de skjerper seg i nærheten av meg når vi har blitt litt kjent.

Synes det er like mange frekke folk over 30, for ikke å snakke om de over 60!

Endret av absinthia
  • Liker 3
Skrevet

Det har jo like mye med personlighet som oppdragelse. Mine har hatt samme oppdragelse men har to helt forskjellige personligheter og oppførsel.

Anonymous poster hash: 4233e...721

Skrevet

Det spørs jo hvilken relasjon man har til disse barna er man tante, lærer, nabo, venninne av moren, fremmed????? Blir litt oppgitt av alle som mener at barn nå til dags vokser opp til å bli narsisister frdi foreldrene bryddee seg for mye. Ja dette kan vel skje, men det er da et mye større problem med de som bryr seg for lite og gjør for lite for barna sine. Det er få tilfeller der politi og barneværn må bryte inn fordi foreldre "syr puter under armene på barna" det motsatte er et mye større og alvorligere problem!

Anonymous poster hash: 16c4b...0e1
  • Liker 2
Gjest Passing by
Skrevet

Det hjelper godt på å behandle dem som folk, ignorere noe og forteller dem på en ordentlig måte hvordan man helst vil bli snakket til, -lar man seg vippe av pinnen og begynner å kjefte mister man ofte respekt. Tilsnakk går derimot bra om man bare er saklig og grei.

Er lov til å bli sint, men det hjelper ikke om man oppfører seg som en usaklig, ukontrollert furie med lite respekt.

Har ikke vært borte i noen totalt håpløse tilfeller enda, til tross for at jeg har fire barn og har opplevd både tenåringer i hus, med tilhørende venner og at jeg jobber med barn.

Noen har selvfølgelig vært litt frekkere enn jeg liker, men de skjerper seg i nærheten av meg når vi har blitt litt kjent.

Synes det er like mange frekke folk over 30, for ikke å snakke om de over 60!

Enig

Skrevet

Hvordan forholder man seg til disse? Jeg tenker da på regelrett frekke barn og tenåringer, som både oppfører seg dårlig og svarer frekt. Jeg syntes foreldre i dag har litt for lett for å forsvare dem, slik at de kommer unna med alt for mye dårlig oppførsel. Skal man forstå seg ihjel på alt? Eller er det lov å bli sint?

Anonymous poster hash: 9988b...33a

Ignorerer dem.

Skrevet

Ignorerer dem.

Det er ikke alltid mulig.

Skrevet

Det spørs jo hvilken relasjon man har til disse barna er man tante, lærer, nabo, venninne av moren, fremmed????? Blir litt oppgitt av alle som mener at barn nå til dags vokser opp til å bli narsisister frdi foreldrene bryddee seg for mye. Ja dette kan vel skje, men det er da et mye større problem med de som bryr seg for lite og gjør for lite for barna sine. Det er få tilfeller der politi og barneværn må bryte inn fordi foreldre "syr puter under armene på barna" det motsatte er et mye større og alvorligere problem! Anonymous poster hash: 16c4b...0e1

Joda, men tro meg, overbeskyttende foreldre som ikke ser ungenes møkkaoppførsel kan også være en gigantisk pain in the ass. Disse ungene lærer også ganske fort at de kan gjøre hva fanden de vil, og at ingenting er deres feil. Det er alltid noen andre å skylde på.

Skrevet

Godt poeng.

Men for all del, hverdagen min hadde vært veldig mye mer behagelig om jeg bare kunne ignorere frekke og oppdragene tenåringer.

"Tenkte du at det var greit å gå løs på læreren, kaste en stol eller kalle en medelev hore, du da? Jaja.. *ignore* "

Skrevet

Joda, men tro meg, overbeskyttende foreldre som ikke ser ungenes møkkaoppførsel kan også være en gigantisk pain in the ass. Disse ungene lærer også ganske fort at de kan gjøre hva fanden de vil, og at ingenting er deres feil. Det er alltid noen andre å skylde på.

Det er jo bare å gi slike kjerringer som ikke ser sine egne barn en beskjed.

Skrevet

Det er jo bare å gi slike kjerringer som ikke ser sine egne barn en beskjed.

Det er ikke alltid like lett gitt. Mange foreldre er eksperter på å legge skylda på alt annet. Deres englebarn gjør ikke noe galt.

Skrevet

Det er ikke alltid like lett gitt. Mange foreldre er eksperter på å legge skylda på alt annet. Deres englebarn gjør ikke noe galt.

Jeg har en slik en i min nærhet, jeg blir ikke kvitt henne heller pga hun er i familie.

Skrevet

Det spørs jo hvilken relasjon man har til disse barna er man tante, lærer, nabo, venninne av moren, fremmed????? Blir litt oppgitt av alle som mener at barn nå til dags vokser opp til å bli narsisister frdi foreldrene bryddee seg for mye. Ja dette kan vel skje, men det er da et mye større problem med de som bryr seg for lite og gjør for lite for barna sine. Det er få tilfeller der politi og barneværn må bryte inn fordi foreldre "syr puter under armene på barna" det motsatte er et mye større og alvorligere problem! Anonymous poster hash: 16c4b...0e1

Overbeskyttende curling -og helikopterforeldre utgjør et større problem i dagens samfunn. De skaper enten narsissister eller tillærte hjelpeløse unger.

• Liker 1
Skrevet

Yuck.. barn. Liker ikke de. Liker enda mindre frekke drittunger. Er bare å sette dem på plass. I Frankrike er ikke slik oppførsel akseptert, men så har de LITT mer folkeskikk enn her i Norge også.

Anonymous poster hash: 1bce4...d2c
Skrevet

Min erfaring er faktisk mye motsatt av deres. De ungene jeg har møtt som er vanskeligst og frekkest har hatt foreldre som ikke har kunnet snakke til dem, men som har skreket. Når man skal snakke med slike unger, forventer de noe negativt. Når de har gjort noe galt, forventer de å bli skreket til.

En av ungene på besøk i gata her, frekk, plaget dyr, snakket stygt til de andre ungene. Så hørte jeg hvordan moren hennes snakket til henne - o skrekk. ALLE normale unger hadde begynt å utagere av å bli snakket sånn til.

Ja, selvsagt er det unger som oppfører som små diktatorer pga manglende grenser. Men det er ikke alltid så lett å se forskjell på unger i gruppe 1 og unger i gruppe 2. Så vær litt forsiktig med stemplingen deres.

Jeg anbefaler å ha tydelige grenser og si klart i fra, men uten å rope, være usaklig og spydig.

Anonymous poster hash: 94809...703
Skrevet

Min erfaring er faktisk mye motsatt av deres. De ungene jeg har møtt som er vanskeligst og frekkest har hatt foreldre som ikke har kunnet snakke til dem, men som har skreket. Når man skal snakke med slike unger, forventer de noe negativt. Når de har gjort noe galt, forventer de å bli skreket til. En av ungene på besøk i gata her, frekk, plaget dyr, snakket stygt til de andre ungene. Så hørte jeg hvordan moren hennes snakket til henne - o skrekk. ALLE normale unger hadde begynt å utagere av å bli snakket sånn til. Ja, selvsagt er det unger som oppfører som små diktatorer pga manglende grenser. Men det er ikke alltid så lett å se forskjell på unger i gruppe 1 og unger i gruppe 2. Så vær litt forsiktig med stemplingen deres. Jeg anbefaler å ha tydelige grenser og si klart i fra, men uten å rope, være usaklig og spydig. Anonymous poster hash: 94809...703

Du har misforstått. Om man må skrike til ungene sine for at de skal høre, har man ikke oppdratt dem. Man skal kunne hviske :)

Skrevet

det dummeste jeg hører er foreldre som sitter og forhandler med barn på to, tre år, "vil du ha is", "vil du ha yoghurt", "vil du ha nøtter", "vil du ha is før eller etter middag"

Anonymous poster hash: 62164...192

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...