Gå til innhold

ATV problemer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar en sjangs og håper noen her inne har peiling.. Smådesperat!

Siden kulda slo inn har min aeon cobra (50cc) kødda no sykt!

Er tregstarta (elstarter har aldri funka så tråkker den kun igang), og slurver no sykt før den blir varm. Har løst dette evd å tråkke i 5-15 min før den har starta,og latt den stå på tomgang i rundt 10 minfør jeg traller avgårde.

Men siden i går ettermiddag har den nekta å starte i det hele tatt. Hører at den tenner, og den kan starte opp i 1-2 sekunder før den dør ut igjen. Prøver både med og uten choke.

Isted når jeg prøvde å tråkke igang (igjeeen), så smallt det, og det begynte å lukte brent. Slo av tenninga og sjekka om jeg kunne se om noe var ødelagt, fant ingenting, og lukta gikk fort vekk.

Prøvde å tråkke igjen, var null forandring på lyd eller reaksjon i forhold til før det smallt.

Men den starter jo enda ikke! Blir forbanna og drittlei etter å ha stått der i 20-30 min, så gir opp føler jeg..

Håper det er noen her som har noe fornuftig å komme med ang det her, for jeg er liksom liiitt avhengig av den stygge mopeden..



Anonymous poster hash: e7eb4...5a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smellet kan være at den ettertenner. Noe som kan komme av tennpluggen.

Jeg ville prøvd å skifte tennplugg (Ganske simpelt igrunn, kan du skru i ei skrue klarer du å bytte den og :P ).

Kan være et oljeskift også hjelper litt, men tror heller det er forgasseren som kødder her. Har vært borti det før, måtte skifte ut automatchoken og rense ut forgasseren, samt stille på tomgangsskruen for at den skulle gå reint igjen.

Hvis du sjekker pluggen, se på tuppen nederst, er den melkesjokoladebrun har du fin blanding. Er den svart eller hvit så får den enten for mye olje, ellers så er det for mye bensin.

Når du starter den når den er kald burde du ha på choken, spesielt når det er kaldt ute også..

Du kan evt prøve litt kondensfjerner i bensintanken, og evt prøve litt startgass på forgasseren :) Startgass får du på biltema f eks eller bensinstasjon.

Du kan sjekke luftfilteret også, evt rense dette :)

I verste fall kan den ha skåret seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smellet kan være at den ettertenner. Noe som kan komme av tennpluggen.

Jeg ville prøvd å skifte tennplugg (Ganske simpelt igrunn, kan du skru i ei skrue klarer du å bytte den og :P ).

Kan være et oljeskift også hjelper litt, men tror heller det er forgasseren som kødder her. Har vært borti det før, måtte skifte ut automatchoken og rense ut forgasseren, samt stille på tomgangsskruen for at den skulle gå reint igjen.

Hvis du sjekker pluggen, se på tuppen nederst, er den melkesjokoladebrun har du fin blanding. Er den svart eller hvit så får den enten for mye olje, ellers så er det for mye bensin.

Når du starter den når den er kald burde du ha på choken, spesielt når det er kaldt ute også..

Du kan evt prøve litt kondensfjerner i bensintanken, og evt prøve litt startgass på forgasseren :) Startgass får du på biltema f eks eller bensinstasjon.

Du kan sjekke luftfilteret også, evt rense dette :)

I verste fall kan den ha skåret seg..

Takk for svar :)

Er pluggen jeg mistenker, men jeg vet jo ikke hvor sånt befinner seg engang, haha.

Eksen kommer i ettermiddag og skal ta en titt, så håper han sier det er såpass enkelt og bare skifte den :)

Kondensfjerner og startgass har jeg prøvd :)

Tilter for meg om hele greia har skjært seg, for jeg nekter å ta buss ;)

Anonymous poster hash: e7eb4...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Er pluggen jeg mistenker, men jeg vet jo ikke hvor sånt befinner seg engang, haha.

Eksen kommer i ettermiddag og skal ta en titt, så håper han sier det er såpass enkelt og bare skifte den :)

Kondensfjerner og startgass har jeg prøvd :)

Tilter for meg om hele greia har skjært seg, for jeg nekter å ta buss ;)

Anonymous poster hash: e7eb4...5a3

Kondensfjerner kan også lage smell, bare sånn til info :fnise:

Ville nok tro det er tennpluggen som lager litt krøll, men kan være andre ting også. Som du sier så tenner den jo.. Kan være tett luftfilter, oljeproblemer, forgasser. Som oftest er det noe tull med forgasseren, spesielt på vinterstider :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensfjerner kan også lage smell, bare sånn til info :fnise:

Ville nok tro det er tennpluggen som lager litt krøll, men kan være andre ting også. Som du sier så tenner den jo.. Kan være tett luftfilter, oljeproblemer, forgasser. Som oftest er det noe tull med forgasseren, spesielt på vinterstider :)

Vil også legge til at den dør ut når jeg kjører i mye snø :P

Anonymous poster hash: e7eb4...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må tråkke i lange tider før den fyrer skikkelig så ville jeg vurdert å skifte stempelringer.

Uansett, begynn med kondensfjerner, så plugg og så stempelringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil også legge til at den dør ut når jeg kjører i mye snø :P

Anonymous poster hash: e7eb4...5a3

At den blir begravd i snø eller bare at det snør når du kjører? Om du kjører den i masse snø kan det være det kommer fukt på pluggen, eller evt at luftfilterboksen tar inn vann? Hvis luftfilteret ditt bli fuktig og det er minusgrader kan det fort fryse, tviler på at det er særlig bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den blir begravd i snø eller bare at det snør når du kjører? Om du kjører den i masse snø kan det være det kommer fukt på pluggen, eller evt at luftfilterboksen tar inn vann? Hvis luftfilteret ditt bli fuktig og det er minusgrader kan det fort fryse, tviler på at det er særlig bra :P

Om jeg kjører gjennom masse snø ja :P Det er jævlig kjipt når de ikke har brøyta utenfor her XD

Anonymous poster hash: e7eb4...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryst forgasser.

Anonymous poster hash: 59a36...91d

Er ikke SÅ kaldt da, er ikke 5 minus engang på natten her for tiden, vært nede i 10 før og ikke hatt dette problemet.

Men om det er det, må jeg da vente på våren for å få start?

Anonymous poster hash: e7eb4...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at vann fryser når det kuldegrader ikkesant? Herjer du i snøen kan du få snø i filteret som blir sugd inn i forgasseren, dette fryser, flottøren får ikke bevegd seg. Rens filteret, skru opp gasseren og rens den.



Anonymous poster hash: 59a36...91d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at vann fryser når det kuldegrader ikkesant? Herjer du i snøen kan du få snø i filteret som blir sugd inn i forgasseren, dette fryser, flottøren får ikke bevegd seg. Rens filteret, skru opp gasseren og rens den.

Anonymous poster hash: 59a36...91d

Var noe lignende jeg også tenkte.

Hvis luftfilteret blir vått også fryser jo dette, motoren må ha luft for å kunne fungere..

Selv om det bare er -5, så skal jeg love deg at ting fryser :P Så bare vindusviskeren på bilen min her om dagen, 3 minusgrader og den satt bom fast etter jeg vasket bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at vann fryser når det kuldegrader ikkesant? Herjer du i snøen kan du få snø i filteret som blir sugd inn i forgasseren, dette fryser, flottøren får ikke bevegd seg. Rens filteret, skru opp gasseren og rens den.

Anonymous poster hash: 59a36...91d

Prøvde å få løs forgasseren for år ense den her om dagen, men er jo sååå trangt der at jeg fikk det ikke til. Fikk løs en ledning, som det forøvrig rant noe ut av konstant, selv om jeg hadde skrudd av bensinen. Resten av "ledningene" satt dønn fast, og det som var festet med skruer kom jeg ikke til fordi skrujernet var for langt.

Endte i no helvetes banning, og grining( fordi jeg griner når jeg blir forbanna XD), og kjefting på tilfeldig forbipasserende som kikka rart på meg ;)

Anonymous poster hash: e7eb4...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg har også en Aeon Cobra 50cc 2014 mod.
Den fungerte knall, helt til en dag jeg ikke fikk start. Hadde ikke sjangs til å få startet den, så jeg dro på butikken og kjøpte startgass. Den startet. men dødde ut igjen med en gang. 

Jeg sendte på forhandler en E-post, og fikk til svar at jeg måtte sjekke tennplugg, og at baklyset fungerte (siden sikkerhetsmekanismen går igjennom baklys-pæra), og at dysene ikke var tette osv. Så jeg tok ut tennpluggen og sjekket at jeg hadde gnist, jeg tok ut forgasseren og blåste i alle dysene, og sjekket at ingen var tette, jeg byttet bensin og så til at det rant bensin fra bensinkranen til forgasseren, jeg har byttet olje, og generelt sjekket alle de småtingene. 

Jeg målte kompresjonen på ATV-en min, og til en jeg kjenner som har likens ATV. Kompresjonen var helt lik på begge 4-hjulingene, så da er stemplet osv i orden. Jeg har vært ut med forgasseren utallige ganger for å være 110% sikker på at ingenting er tett. Men resultatet var det samme. Jeg mistenker at forgasseren er ødelagt, siden alle de andre tingene virker som er i orden. Har dere noen andre tips til hva det evt. kan være? Hovedproblemet virker som at den ikke får bensin, men det kan jo selvfølgelig være noe annet, så håper dere har noen andre tips?

Jeg har også kontaktet forhandler, for å få tilsendt en ny forgasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...