Gå til innhold

Gråt - følelser


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor føler jeg meg bedre etter å ha grått?

Anonymous poster hash: 08c16...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har fått ut følelser.

Men du er nok ute etter den fysiologiske forklaringen? :)

Skrevet

Tømmer man kroppen for følelser, på en måte? Ja, litt ute etter den andre forklaringen. Er det lykkehormoner som utløses kanskje...

Anonymous poster hash: 08c16...e54

Skrevet

Det har blitt forsket på tårer, og man skiller dem i tre forskjellige kategorier: Reflekstårer (som for eksempel når man skjærer en løk), basale tårer (som skal holde øyet fuktig) og emosjonelle tårer.

Sistnevnte skiller seg fra de andre ved at de inneholder de proteinbaserte hormonene prolactin, adrenokortikotropisk hormon og leucin-enkefalin, som produseres i kroppen i stressituasjoner. En teori er derfor at man føler seg bedre etter gråt fordi kroppen får skilt ut disse hormonene gjennom tårene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...