Gå til innhold

Individuell plan og ansvarsgruppe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har rett på individuell plan og ansvarsgruppe, men har likevel ikke fått dette utarbeidet. Jeg lurer på hva jeg kan bruke noe sånt til, på hvilken måte det vil hjelpe meg? Vil jeg få noen flere rettigheter om jeg har dette på plass? Jeg er redd for at det bare vil ta tid og bruke ressurser både fra meg og helsevesenet som jeg heller vil at skal brukes på andre ting, men det er jo mulig jeg tar feil.

Er det noen her som kan fortelle hvordan ip og/eller ansvarsgruppe fungerer for dere?



Anonymous poster hash: ab24d...984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke kjennskap til IP, men hadde selv ansvarsgruppe tidligere. Fikk det i løpet av ungdomsskolen, og hadde det i flere år. Mamma og jeg, representanter fra skolen, psykologen min den gangen, - og evt andre som var naturlig å trekke inn. Hvis du ikke har fått det utarbeidet så får du ta kontakt med noen som kan hjelpe deg. F.eks. en representant fra skolen (om du går skole), din psykolog (om du har), e.l. Ansvarsgruppe er til for å hjelpe, det tar ikke mer av din tid enn hva som er verdifullt for deg.



Anonymous poster hash: dfdba...430
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring fra jobb og også som pasient. Jeg har inntrykk av at intensjonen bak en slik plan er god, men at det ofte ikke blir fulgt opp. Grunnen til at man skal lage det, er jo å koordinere ulike hjelpetiltak best mulig. Man lager en plan bare fordi det er lovfestet, men så følges ikke tiltakene godt nok opp i praksis, og de evalueres for sjelden. Om man skal lage en plan, bør den jo følges, ikke bare bli stående på papiret.

Jeg har selv valgt å ikke be om det, da jeg føler jeg klarer å koordinere behandlingene selv. Er kanskje også litt redd for å belaste lege, nav og psykolog med et møte og en plan, der tiltakene uansett blir gjort i dag - og det uten en individuell. plan.

Anonymous poster hash: 53b63...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utløser ingen flere rettighetet. Det er kun et hjelpemiddel for å lette samarbeidet.

Anonymous poster hash: f7b08...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring fra jobb og også som pasient. Jeg har inntrykk av at intensjonen bak en slik plan er god, men at det ofte ikke blir fulgt opp. Grunnen til at man skal lage det, er jo å koordinere ulike hjelpetiltak best mulig. Man lager en plan bare fordi det er lovfestet, men så følges ikke tiltakene godt nok opp i praksis, og de evalueres for sjelden. Om man skal lage en plan, bør den jo følges, ikke bare bli stående på papiret.

Jeg har selv valgt å ikke be om det, da jeg føler jeg klarer å koordinere behandlingene selv. Er kanskje også litt redd for å belaste lege, nav og psykolog med et møte og en plan, der tiltakene uansett blir gjort i dag - og det uten en individuell. plan.

Anonymous poster hash: 53b63...d8d

Takk for svar. Det er litt sånn jeg også tenker, at jeg ikke helt ser hva de skal kunne gjøre som jeg ikke kan gjøre selv. Ingen har klart å fortelle meg hva en individuell plan vil gjøre for meg, selv om de er veldig for at jeg skal få det, så derfor har jeg ikke fått det utarbeidet. Kanskje like greit å bare droppe det.

Anonymous poster hash: ab24d...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er litt sånn jeg også tenker, at jeg ikke helt ser hva de skal kunne gjøre som jeg ikke kan gjøre selv. Ingen har klart å fortelle meg hva en individuell plan vil gjøre for meg, selv om de er veldig for at jeg skal få det, så derfor har jeg ikke fått det utarbeidet. Kanskje like greit å bare droppe det. Anonymous poster hash: ab24d...984

Det skader jo ikke å få den utarbeidet. Spørsmålet blir hvilken nytte den kommer til å gjøre og om den blir fulgt og evaluert ettersom behovene forandrer seg. Men dette kan man jo spørre om på møtet (om. Du velger å ha det). Jeg er sikkert litt for redd for å belaste mine behandlere, så ikke tenk som meg. Uansett så kan det jo ikke skade :)

Anonymous poster hash: 53b63...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skader jo ikke å få den utarbeidet. Spørsmålet blir hvilken nytte den kommer til å gjøre og om den blir fulgt og evaluert ettersom behovene forandrer seg. Men dette kan man jo spørre om på møtet (om. Du velger å ha det). Jeg er sikkert litt for redd for å belaste mine behandlere, så ikke tenk som meg. Uansett så kan det jo ikke skade :)

Anonymous poster hash: 53b63...d8d

Mulig jeg ber om at det blir laget plan, men kommer ikke til å opprette noen ansvarsgruppe. Det er nok bare tidkrevende uten så mye nytte ser jeg for meg, spesielt siden det er snakk om få personer.

Anonymous poster hash: ab24d...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...